Beginnende houtbewerker stelt zich voor

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Hallo Allemaal,

Als geruime tijd lees ik met veel plezier dit forum. Bij deze wil ik me even voorstellen omdat ik misschien binnenkort ook wel wat te vragen heb, en het wel zo netjes vind dan eerst even voorgesteld te hebben;).

Mijn forumnaam is Cervelo. Afgelopen jaar zijn we verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Dit is ook het moment dat ik ben gaan samenwonen met mijn vriendin. Na de verhuizing zijn we gaan inrichten en op zoek gegaan naar nieuwe meubels. Op zich is ons nieuwe huis heel mooi maar nieuwbouwhuizen hebben karakter. Als we deze ook nog eens volstoppen met Ikea en andere massa productie meubels wordt het helemaal een onpersoonlijke bedoeling.

Zodoende ben ik geïnteresseerd geraakt in houtbewerking met als doel zelf dingen als een tafel en een kast te kunnen gaan maken. Op internet kwam ik al snel op dit forum terecht en lees de afgelopen tijd met veel plezier de diverse postings. Aanvankelijk wilde ik simpel beginnen met het maken van dingen van multiplex. Op youtube zie je veel kanalen met houtbewerkers die met een loods vol powertools hier van alles mee maken. De focus verschoof val snel van houtbewerken naar een studie van welke tafelzaag e.d. ik moest kopen en waar moet ik in vredesnaam als die spullen stallen. Totdat fenomeen Paul Sellers en deze man heeft mij enorm geïnspireerd. Met als gevolg dat ik nog niet echt concreet aan het maken ben, maar eerst wat basis handgereedschap zoals een een schaaf, beitels en een zaag heb gekocht. Met wat overgebleven hout van de bouw ben ik wat aan het oefenen met het maken van verbindingen enzo.

Van beroep ben ik ICT'er. Het voelt goed om in mijn vrije tijd met zoiets natuurlijks als hout bezig te zijn, er daarbij niet direct naar dure elektrische machines te grijpen, maar 'back to basic" te gaan en echt gevoel voor het materiaal te ontwikkelen.

Wellicht tot snel!
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Het voelt goed om in mijn vrije tijd met zoiets natuurlijks als hout bezig te zijn, er daarbij niet direct naar dure elektrische machines te grijpen, maar 'back to basic" te gaan en echt gevoel voor het materiaal te ontwikkelen.
Hallo Cervelo,
'back to basic,' 'materiaalgevoel,' dat zijn omschrijvingen die me aanspreken.
Ik wil wel kwijt dat in mijn hele schuur/werkplaats niet één stopcontact zit. En dat bevalt me tot op heden uitstekend.
Welkom op dit forum en dat je mooie dingen moge maken.
Rob
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Haha, bedankt Rob. Mijn kleine schuurtje heeft zowaar twee stopcontacten. Ik heb ook wel een afkortzaag en cirkelzaag liggen. Deze gebruikte ik bijvoorbeeld voor plinten e.d. Dit ik repeterend werk waarbij het geen zin heeft heel puristisch te gaan zitten doen. Ik sluit ook niet uit dat ik nog een keer één of andere tool aanschaf, maar ik wil eerst leren hoe hout zich gedraagt en laat bewerken.

in ieder geval bedankt voor jullie reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.