Grenen hout nat van de regen

TommyODB

Nieuw lid
19 okt 2016
1
0
Hallo,

Ik ben bezig met verbouwen en heb zichtbare houten roostering (douglas). Op die roostering hebben we grenen houten vloer (22cm) geplaatst.
Daarboven komt dan de uittikking van het dak ( waar we de helling mee bepalen) en daar dan de rest van het platte dak. (osb platen, isolatie enz..)

Nu hebben we net die uittikking afgewerkt of het is beginnen regenen en nogal hevig ook en dat voor de rest van de dag.
Zorg er voor dat die grenen vloer zeiknat is.

Ik maak me nu zeer veel zorgen dat tijdens het drogen van die grenen, deze helemaal krom zal trekken.
Ze kan nu wel nog onderaan en wat minder bovenaan drogen van de wind.

Zijn mijn zorgen terecht?

Nog even ter info. De houten roostering balken liggen elke 40cm en thv elke balk ligt er aan de bovenkant op de grenen vloer nog een balk voor de helling.

Alvast bedankt voor eventuele info.

mvg
Tom
 

tuoh

Oud hout
Als de beplanking vastgespijkerd zit zal er niet veel gebeuren qua scheuren, maar hoe sneller die vloer onder dak komt hoe beter. Je hebt meer kans dat het hout gaat zwellen en zichzelf gaat opdrukken van de balken, dat is geen leuk zicht en er is ook weinig aan te doen behalve de boel te laten drogen door voldoende te verluchten. Anders krijg je er nog een aantasting van schimmels bovenop. Je zal ook zien dat rond de spijkers het hout gaat blauw/zwart worden, die plekken krijg je nog moeilijk weg.

Probeer ook al zo veel mogelijk water te verwijderen met borstel en vod, dat scheelt aanmerkelijk in droogtijd. Voor eventueel nog komende werken zou ik in dit seizoen altijd de nodige dekzeilen stand-by houden, zo heeft de bouwer wat minder last van stress;)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Water trekt na zo'n bui niet diep het hout in. De eerste mm zijn nat en de rest gutst er overheen. Het kan dus meevallen als het drogen ook maar geleidelijk aan gebeurt. Dus niet met kachels/drogers e.d. werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.