Eiken deel scheluw

lukgjes

Nieuw lid
2 feb 2016
12
0
Hallo allemaal,

ik heb een eiken deel van ca. 6 cm, 3 jaar gedroogd, 9 mond in de woonkamer gehad, daarna geschaafd en daarna heeft hij ca. 2 weken in de garage gelegen terwijl ik hem geschuurd heb. de plank was na het schaven recht.
nu heb ik hem maandag aan 1 zijde gelakt en vandaag de poten er onder gezet om hem aan de bovenzijde te kunnen lakken.
nu blijkt dat hij ca. 1 cm scheluw is getrokken.
Zelf denk ik dat dit komt door de twee weken in de garage en aan 1 zijde lak.
ik verwacht (hoop) dat hij weer bijtrekt door de lak en steaks weer in de woonkamer.

maar zoniet, wat dan?.
iemand een voorstel / idee?

bvd
Ed
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Zit er veel verschil in luchtvochtigheid tussen garage en woonkamer?
Als je garage vochtig is en er kan aan 1 kant vocht bij (de andere kant is afgesloten door de lak), dan kan ik mij voorstellen dat het is gaan werken, in dit geval krom getrokken zodat er scheluwte ontstaat.
Verwacht niet dat het weer weg zal trekken, bij opnieuw plaatsen in de kamer. Het kan dan zelfs gaan scheuren, als het daar opnieuw gaat drogen, vooral bij de kopse kanten.

Er zit niets anders op dan de scheluwte weg te schaven, maar 1 cm is wel veel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Als de onderkant uit het zicht is, kun je de spanning eruit halen door middel van plaatselijk inzagen met een cirkelzaag. Op YT wordt dat onder meer door Mitch van hffcom gedemonstreerd. Zie


Zijn wat lang, zijn filmpjes, maar hij heeft vlekkeloze techniek. Er is nog een andere waarin hij een groot verlijmd blad fixt, maar die kan ik zo snel niet vinden…
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Als de onderkant uit het zicht is, kun je de spanning eruit halen door middel van plaatselijk inzagen met een cirkelzaag. Op YT wordt dat onder meer door Mitch van hffcom gedemonstreerd. Zie


Zijn wat lang, zijn filmpjes, maar hij heeft vlekkeloze techniek. Er is nog een andere waarin hij een groot verlijmd blad fixt, maar die kan ik zo snel niet vinden…

Op zich een mooie techniek, om eens te zien.
 

lukgjes

Nieuw lid
2 feb 2016
12
0
Bedankt voor jullie reacties.
De plank voor de bank weer schaven was mij iets teveel werk. Ik heb nu de stalen poten tegengesteld iets ingehakt waardoor de poten vlak staan en de zitting iets wegloopt. Maar dat merk je niet als je er op zit.
De techniek van het inzagen heb ik toegepast bij de 3 planken welke ik nog had liggen voor het tafelblad. één plank was al bezig iets scheluw te trekken. Dus ik ben gauw aan de gang gegaan.
Heb de planken ingezaagd en aan elkaar verlijmd.
Het totale blad nu in de lijmtangen en onder spanning gebracht om de 0,5 cm scheluw trekken vlak te krijgen.
Heb nu een bouwkachel in de garage waardoor het vocht op ca. 50% zit en de warmte op 20 gr.

Ik ga van de week 3 stalen dwars profielen aanbrengen waardoor de delen gekoppeld blijven en ook niet zo gauw gaan trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.