Probleem Tendotools TT310 schaafbank

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Vandaag merkte ik dat mijn schaafbank niet meer mooi "recht" schaaf de, het gaat over het vlakke gedeelte.

De rei erbij gehaald en ik merkte dat het aanvoerblad niet meer parallel staat met het uitvoerblad.

Dan heb ik met de regelschroeven die langs de sluiting staan vh blad proberen bijregelen maar hiermee gaat het blad enkel omhoog en omlaag.

Van het uitvoerblad ben ik afgebleven, dit staat perfect op hoogte vd messen.

Iemand ervaring met deze machine?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je bedoelt dat het invoerblad bij de messen gelijk staat aan het uitvoerblad maar aan het andere eind van het invoer blad hij te laag staat? Of het je verschil tussen links en rechts?
In geval van het eerste moet je alleen de onderste van de 2 bouten iets uitdraaien om hem vooraan wat hoger te krijgen en indraaien om hem te verlagen, mogelijk moet je de andere bout evenveel indraaien als je de onderste uitdraait, maar dat moet je vene bekijken.
Als er aan de rechterzijde ook dezlfde bouten zitten moet je die evenredig veel in en uitdraaien.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Je bedoelt dat het invoerblad bij de messen gelijk staat aan het uitvoerblad maar aan het andere eind van het invoer blad hij te laag staat? Of het je verschil tussen links en rechts?
In geval van het eerste moet je alleen de onderste van de 2 bouten iets uitdraaien om hem vooraan wat hoger te krijgen en indraaien om hem te verlagen, mogelijk moet je de andere bout evenveel indraaien als je de onderste uitdraait, maar dat moet je vene bekijken.
Als er aan de rechterzijde ook dezlfde bouten zitten moet je die evenredig veel in en uitdraaien.


Het is zoals in uw eerst voorbeeld.
Die werkwijze heb ik geprobeerd maar geen succes.

Nu heb ik net dezelfde werkwijze geprobeerd maar dan met het aanvoerblad vastgezet met die pin en dan lukt het wel (lijkt me toch)
20161019_170103.jpg

Morgen uittesten ofze nu wel mooi recht schaaft
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als het aanvoerblad niet meer parallel staat met het uitvoerblad kan het dat de borgmoeren niet goed vastzitten waardoor in de loop van de tijd de tafel iets is gaan kantelen.
Gewoon de tafel in de hoogste stand zodat hij gelijk ligt met de uitvoertafel en dan met de bouten alles weer vlak en parallel zetten met de uitvoertafel de borgmoeren vast zetten.
Ook diagonaal over de tafel even testen want als je gaat verstellen kan het zijn dat je diagonaal afwijkingen krijgt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Het kan zijn dat aan de scharnierkant een van de paspennen gebroken is. Vaak zitten er gewone holstiften in, die afbreken als je eens zwaar op het einde van je tafel leunt. Dit was bij mijn machine het probleem.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het kan zijn dat aan de scharnierkant een van de paspennen gebroken is. Vaak zitten er gewone holstiften in, die afbreken als je eens zwaar op het einde van je tafel leunt. Dit was bij mijn machine het probleem.

Kan je dit controlen zonder alles uit elkaar te halen, hoe bepaal ik dit het beste?

Ik zal mij ook best ineens een echte "rechte" (weet niet hoe dit noemt, in het Engels straight edge) aanschaffen om alles mooi in te stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.