Lamellenfrees of domino

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
Ik zit te twijfelen tussen een makita Lamellenfrees en een festool domino frees de prijs scheeld behoorlijk voor meer dan het dubbelen. Ik zou graag jullie mening weten wat jullie het best of fijnst vinden. Ik ben voor mijn moeder een eettafel aan het maken en erna een salontafel als het goed gaat hebben er meer uit mijn familie intresse er in en zal ik er meer gaan maken ook wil ik als ik klaar ben met mijn huis de meubels zelf maken (eettafel salontafel tv meubel dressoirkast) gaat dat ook goed met de Lamellenfrees of werkt een domino toch veel beter?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Die vraag is hier al vaker gesteld.

Je kan ook nog een deuvelmachine bij de afweging betrekken. Heb nog een tweedehandse te koop ;) (een Mafell dd40G)
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
sinds ik domino heb, gebruik ik de lamellenfrees bijna niet meer...
Maar als je veel met plaatmateriaal werkt, is de lamellenfrees wel ideaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Toen ik de domino kocht heb ik mijn lamellenfrees nooit meer gebruikt, en uiteindelijk na een jaar verkocht. Om twee redenen, de domino kan nagenoeg alles wat een lamellenfrees kan, en nog veel meer en heeft minder beperkingen qua werkstuk afmetingen.
En ten tweede het is een Festool met alles wat daarbij hoort, bouwkwaliteit en accessoires, mijn lamellenfrees was een Bosch blauw van €350 en toch was de bouwkwaliteit ondermaats, onmogelijk om er iets precies mee te doen.

Net als een Sheppach invalzaag geen Mafell invalzaag is, kan je ook verwachten dat een makita geen Lamello gaat zijn. Gebruikers daarvan kunnen eventueel meedelen of dat model de moeite waard is. Ik zou het in ieder geval niet nieuw kopen, de kans bestaat dat je snel de beperkingen ervan gaat voelen en zal willen overstappen naar een domino. Een occasie verkoop je dan weer zonder verlies.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Mij bevalt de Makita op accu uitstekend. Ik ervaar geen verschil tussen de Makita op accu en de Lamello met snoer, met beide ongeveer 1 hele dag "gewerkt" gehobbied.
Hooguit dat de makita een prettige softgrip heeft en de Lamello oud model dat niet had.
Voordeel van een snoer is dat je hem kunt schakelen met een stofzuiger, ik moet elke 10 lamello's het zakje legen in de container.
Omdat ik wat 18V accu's heb, hoefde ik alleen de body te kopen en scheelde me dat dus enkele honderden euro's tov de Lamello.
 

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
Als ik de makita zou kopen dan zou het zowiezo met snoer zijn puur voor de stofzuiger er op te gebruiken.
Zijn de dominos sterker en geven ze weinig speling als je met balkjes werk voor een tv meubel enzo of werkt dat niet zo goed?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
lamellos hebben altijd zijdelingse speling.
dat is ook nodig om de 2 onderdelen recht op elkaar uit te lijnen.
de domino heeft dit niet die zit zonder speling.
iig 1 domino dan de rest moet wel speling hebben anders past et niet.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb een deWalt lamellenfrees en er zijn op het forum tevreden gebruikers met een Makita en daarmee maak je prima verbindingen als je de rest van het proces ook goed doet.
Ik heb tijdens m'n opleiding een paar keer met de originele Lamello gewerkt en da's wel een heel mooi ding, maar niet goedkoop.
Voor mij te duur in vergelijking met een deWalt die ik toen heb gekocht.
Als je een lamellenfrees overweegt neem dan wel een goed merk want ik heb wel begrepen dat die goedkope dingen niet allemaal even nauwkeurig zijn.
Een domino is heel mooi maar ook aan de prijs.
Voor iemand met een bedrijf die geld verdient en de btw aftrekt is een domino misschien wat meer verantwoord.
Voordat de domino uitgevonden werd deed men het met lamello's of deuvels en ook toen werden er hele mooie meubels gemaakt.
Het is de vraag of je een stuk meer geld wilt uitgeven, Festool is wel kwaliteit natuurlijk.
Sommige hebben alles voor hun hobby over en kopen het beste, anderen willen voor een leuk bedrag aan de slag.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gebruik nu een Lamello classic frees, werkt uitstekend voor plaatmateriaal of planken met elkaar te verbinden. Kan de Lamello niet vergelijken met Bosch of Makita, want daar heb ik nooit mee gewerkt. Ben nu zelf ook aan het kijken naar een Domino als aanvulling op de Lamello voor tafels etc. Kom je gelijk bij de vraag of je een 500 of een 700 nodig hebt. Bij de 500 vind ik de domino's erg kort, kan ik net zo goed de Lamello blijven gebruiken, werkt makkelijk en snel.
In jou geval zou ik een Lamello met een domino 500 vergelijken. Probeer ze beide uit, het blijft een kwestie van "smaak" en type werkstukken die je gaat maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De Domino is iedere cent waard, ook voor hobby gebruik. Je maakt er snel nauwkeurige en sterke verbindingen mee. Het toepassingsgebied van lamello en Domino is niet echt vergelijkbaar. Verbindingen in een massief houten verbindingen zijn moeilijk met lamello uit te voeren. De alternatieven voor de Domino zijn deuvels of langgatboor. Met deuvels heb ik geen ervaring, langgatboor vraagt veel meer tijd. Op de tijd dat ik de langgatboor opgesteld en ingesteld heb, zijn met de Domino al een hele reeks verbindingen gereed. En dan moeten er nog pennen gemaakt worden!
De mogelijkheden van deDomino zijn eerder beperkt door de creativiteit van de gebruiker dan door de machine zelf.
Zeuren over de prijs van zulk een machine vind ik eigenlijk een beetje misplaatst. Het is een professionele machine en daar hangt een prijskaartje aan.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Zeuren over de prijs van zulk een machine vind ik eigenlijk een beetje misplaatst. Het is een professionele machine en daar hangt een prijskaartje aan.

Niet te vergeten (zoals al gememoreerd) dat de restwaarde behoorlijk hoog is, mocht-ie toch niet bevallen en je gaat verkopen. Zag er gisteren nog een voor 560 op MP…

Ik heb bij een vriend van me die meubelmaker is gezien hoe de Lamello werkt — zeker bij als je veel met mdf plaatmateriaal werkt is het heel handig, omdat je daarbij de sterkte niet uit de lamello's haalt, maar enkel goede passing.
Heb zelf een Domino 500 & vind het zo'n beetje het meest geniale ding dat Festool maakt. Als je een beetje rondneust online ontdek je allerlei geweldige toepassingen, die met een Lamello echt niet gaan lukken.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Gezien wat je er tzt allemaal mee wilt doen adviseer ik zonder meer de domino. Ik gebruik ze nog geregeld allebei, maar vind de domino echt een aanrader. Wel veel geld, maar is het waard.
 

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
Bedankt voor jullie advies en ik ga voor de domino heb net een koffer met alle maten dominos besteld van festool en hopelijk morgen de domino ophalen in een winkel in de buurt
 

WR1944

Oud hout
Voor mij als hobbyist is de Domino nog steeds één van de meest innovatieve gereedschappen. Het werkt nauwkeurig en snel na een korte leerperiode. Wat ik aan handvaardigheid (en geduld) tekort kom compenseert de Domino. Ik gebruik het niet voor niets als m'n avatar.
Veel plezier met de aanschaf. Ik zou je ook aanraden om op het Amerikaanse forum FOG te kijken en de aanvulling op de Festool handleiding te downloaden. Daar staan veel nuttige tips in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.