eerste project - soort van

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Deze vrijdag 2015u vraagt mijn lieve vrouw of ik twee kastjes kan maken voor haar studio op zolder. Foto stond op haar telefoon, etc. Ik naar de bouwmarkt gegaan om te kijken wat voor kleuren steigerhout:) ze hadden en kon gelijk wat meenemen. Dat ik geen fatsoenlijk gereedschap had etc was geen probleem, of ze heeft me niet eens gehoord:cool:


Lang verhaal wat ingekort:
Zaterdag aan het schuren en raspen geweest en uiteindelijk alles netjes in elkaar kunnen zetten met een geleende kleine cirkelzaag en een rasp. Ze was blij met het resultaat, de kleur, de maten etc. Vijfde plank hoefde bij nader inzien ook niet. en de tweede kast wil ze nog niet, want ze is aan het denken of hij wel op de goede plaats zal hangen...

Het geheel zit met twee deuvels 8mm en twee schroeven 5x80 per plank vast en hangt aan twee dikke fischer pluggen die 500kg per stuk kunnen hebben:) Alleen de bovenste plank zit niet helemaal waterpas.

Iemand enig idee hoe sterkt zo'n verbinding met twee pluggen en twee lange schroeven is? gezien de korte arm van 19cm plank breedte denk ik redelijk sterk, en sterk genoeg voor de beeldjes en verf die ze op de planken heeft gezet.

Nog tips voor verbetering? Mooi infrezen van een inkeping om de planken in te klemmen zat ik aan te denken. Ik wil in ieder geval nog een keer met een beitel aan de slag.
 

Bijlagen

  • 20161016_182650077_iOS.jpg
    20161016_182650077_iOS.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 283

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Het "zwakke" punt in deze constructie is waar schroefkoppen in de verticale plank zitten. Als de constructie faalt is het omdat de schroefkoppen door het hout getrokken worden.
Je zou dit kunnen versterken door een ring achter de schroefkop te zetten.
Een andere oplossing is, zoals 3dmatzer voorstelt, een schoor onder de plank die het buigmoment deels omzet in een afschuifkracht.

Wat betreft de bevestiging aan de muur: hoe goed dit zit hangt met name af van het materiaal waarvan de muur gemaakt is, en de passing van de plug in het gat.

Groetjes,

Tom
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dank voor de tips.
Die wiggen zijn het overwegen waard en makkelijk van de voorkant te doen. Dat van die ringen ga ik zeker volgende keer doen, dan verzink ik de koppen gelijk.
De gaten zijn mooi rond dankzij mijn fijne Blauwe Bosch SDS Klopboormachine, het materiaal is of iets van gemetselde betonstenen of in het werk gestort beton. Het zijn geen B65 prefabwanden, de woning is uit 1971. Aangezien de kracht op de pluggen voornamelijk naar beneden is gericht, worden ze niet zo snel uit de wand getrokken.
Zal blij zijn als ik de rest van mijn gereedschap terug krijg en ben nu op zoek naar een goede cirkelzaag en niet al te dure bovenfrees.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zou in de verticale plank op de hoogte van ieder plank 2 inkepingen maken van 3 cm diep en zo breed als de plank is.
dan in het midden van de planken een inkeping maken zo breed als de verticale plank is minus 6 cm en zo diep als de verticale plank dik is.
als je het dan een beetje nouwkeurig maakt, kun je de horizontale planken er netjes in schuiven met wat lijm er tussen en een paar schroeven van achteren.
Op deze manier neemt de verbinding een deel van je moment op, en heb je geen naad meet tussen de horizontale planken en de muur.
en geen minder mooie hoekjes in het zicht. ( dat is mijn mening )
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De oplossing van john Lammers is nu nog makkelijker uit te voeren als je losse stukken ertussen lijmt. De verticale achterplank effectief verdubbelen dus.

plank.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik ga denk ik een 2.0 versie maken en het resultaat hier laten zien:) Heb nog het hout van de tweede kast staan en resthout om eerst even te proberen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
en sterk genoeg voor de beeldjes en verf die ze op de planken heeft gezet.

Alle constructieve opmerkingen ten spijt zou ik gewoon eens op je eigen oordeel afgaan en kijken nu de planken belast zijn wat je ervan vind. als je aan de voorkant beetje duwt, ben je dan bang dat de plank eraf valt of blijft het lekker stevig. Ik denk dat je snel genoeg merkt of er überhaupt iets moet gebeuren. 2 Deuvels en 2 schroeven lijken mij persoonlijk genoeg met de belasting die je beschrijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.