ervaringen met zwaluwstaart zaagjes

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik gebruik nu een toffelzaagje van een bouwmarktmerk en ik krijg niet de resultaten die ik graag zou willen. het zaagje is ook erg snel bot geworden. welke zagen gebruiken jullie voor de maken van zwaluwstaart verbinden?

rick
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
voor zover ik ooit mijn zwaluwstaartjes maak, doodgewoon met een goede kapzaag.!
ik vind dat een toffelzaagje niet zwaar genoeg in de hand ligt waardoor het teveel beweegt.
goede kapzaag; zeer fijne driehoekige vertanding, heeeeel lichtjes gezet.

gr
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik ben van het weekend toevallig begonnen met het leren van de zwaluwstaart.
Aangezien ik alleen een grove handzaag heb liggen wat natuurlijk niet werkt, heb ik hiervoor een japanse zaag aangeschaft.
Het is nog even wennen, wat hij zaagt iets anders als een normale kapzaag, maar werkt wel prettig. Een voordeel is de zeer smalle zaagsnede. Mijn eerste resultaten waren bemoedigend genoeg om komende week een eerste doosje te gaan produceren.

Ronald
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een Japanse trekzaag. Het is even wennen, maar eenmaal gewend erg fijn. Door de trekkende beweging heb je minder spanning in het blad dan wanneer je deze vooruit moet duwen. Hierdoor hebben ze het blad dus ook dunner kunnen maken, wat een hele fijne zaagsnede geeft.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mijn vermoeden wordt hier bevestigd :
de veritas zaag vs de japanse trekzaag

ik ben zeer benieuwd wat de overige meningen zijn

rick
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Voor zover ik ervaring heb met het maken van zwaluwstaart- en/of tandverbindingen is mij de japanse trekzaag heel goed bevallen!

Het is inderdaad even wennen maar deze zagen perfect en een super smalle zaagsnede! Nu zijn er wel vrij veel varianten heb ik al gezien maar er zit toch vast een mooi zaagje tussen voor je! :D

Gr. G.A.V.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zelf maken Rick, zelf maken!

Het enige dat je nodig hebt, is een plaatje messing en een stukje bladstaal van een oude zaag. Je kunt dan perfect je eigen wensen realiseren, en je hebt het dan zelf gemaakt ;)

Als bijlage een project van de Norse Woodsmith, kun je de kunst afkijken.

Attached files Backsaw_Project.pdf (2.1 MB)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
rickkoorman zei:
mijn vermoeden wordt hier bevestigd :
de veritas zaag vs de japanse trekzaag

ik ben zeer benieuwd wat de overige meningen zijn

rick

Dat was inderdaad te verwachten.

Ik ben een voorstander van westerse zagen, in een ander topic heb ik de voordelen al eens genoemd, indien intersse zal ik mijn mening hierover nog eens uitweiden.

Ik snap niet wat het voordeel is van de smallere zaagsnede van japanse zagen met betrekking tot zwaluwstaarten?
De theorie is dat een dunner zaagblad minder materiaal verwijderd en dus sneller is, maar met mijn veritas moet ik oppassen dat ik niet binnen een slag of zes al te diep gezaagd heb, en dat is dan al in hardere houtsoorten.
Ik zaag er geen meslijn mee doormidden maar er wel perfect tegen aan..

Rick, er zullen best wel forumleden bij jouw in de buurt wonen waar je kan testen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Met een toffelzaagje kan je ook prima zwaluwstaarten zagen maar dan moet je hem wel eerst ombouwen. Ze zijn meest veel teveel gezet. Dus sla je eerst de tanjes plat op een aambeeltje. Dan ga je hem slijpen want meestal zijn ze ook behoorlijk bot. Een schulpvertanding is het meest gangbaar bij zwaluwstaarten en dat is gelukkig ook de makkelijkste tandvorm om te vijlen. Vijltjes kan je oz bestellen bij de webshop van Dieter Schmidt.

Of je koopt die Veritas. Een hele goede zaag voor een gunstige prijs. En als je geld teveel hebt is er een brede keus aan custom made zagen. Wenzloff, Adria, Gramercy, Bad axe tools.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@wilco: zelf maken? mmm ik heb net wel mijn eerste zelfgemaakte schaaf af. dit viel achteraf mee maar een zaag maken? ik kijk echter graag met je mee

@coko: bedankt voor de info
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb me door het project van seek laten inspireren, maar heb een shortcut genomen.
Een simpel ongehard troffelzaagje gekocht, en zelf het rechte handvat vervangen voor een zelfgemaakte. Dat is leuk om te doen, en het zaagt heerlijk.

En als bonus kan ik leren zagen te slijpen.



Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
het hout is wengé, dat had ik nog liggen, de schroeven komen ook uit een oud meubeltje. wil ik nog eens echte zaagschroefjes voor hebben want de andere kant is rvs, vind ik toch minder mooi
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Eerst was ik begonnen met teak voor het handvat, maar vond dat wat te bros, had het gevoel dat de dunste delen wel eens af konden breken, wenge is veel dichter. geen last gehad van splinters, misschien omdat mijn werkplaats eigenlijk te vochtig is.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ben net even wezen kijken naar een japanse trekzaag. de plaatselijke ijzerhandel verkoopt deze.

de keuze:

geharde of ongeharde tanden??? dit geldt ook voor de veritas zaag??

graag uw reactie's. ik kom steeds een stapje dichterbij mijn keuze

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.