PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe voordeur

rverhag
17-10-16, 21:29
Een nieuwe uitdaging voor de donkere maanden.

Ik wil al geruime tijd een nieuwe voordeur maken en ben er nu dan eindelijk ook daadwerkelijk aan begonnen. Het is een wat afwijkend ontwerp met de neiging naar een Art nouveau-stijl uit de jaren 1900. Ernest Blerot (Belgisch Architect) heeft in Brussel in die periode meerdere van dergelijke deuren ontworpen en ik vind ze prachtig.

Zelf heb ik ook een poging gedaan om iets te ontwerpen, maar heb niet de illusie dat mijn ontwerp het niveau van Blerot haalt. Het ontwerp zal ook niet bij iedereen in de smaak vallen, maar dat zal mijn pret niet drukken.

De voordeur komt overigens onder een behoorlijke overkapping waardoor de deur nooit nat wordt. Er is daarom ook geen rekening gehouden met afgeschuinde glaslatten of andere zaken om water af te voeren. De deur wordt uiteindelijk ook nog eens geschilderd (in de kleuren van het ontwerp)

Goed, het ontwerp:
5396353964

Dorpels en stijlen worden van Merbau en de "kunstzinnige" gedeeltes worden uit stukken mahonie gemaakt die gekannibaliseerd zijn van een andere buitendeur (uit 1967).

Eerst heb ik de Merbau balken tot een deurkader verwerkt. Dit was belangrijk om de maten te kunnen bepalen voor het binnengedeelte.

539705397153972

Daarna kon ik gaan puzzelen met de stukken Mahonie.
53965
Ieder stuk mahonie levert een deel van de deur, maar bij veel stukken blijft er niet veel ruimte over.

53966

De dwarsbalk is het eerste stuk wat ik heb gefreesd, maar eigenlijk ging dat helemaal niet zo goed de eerste keer. Op een blog (net mee gestart) zal ik al mijn ervaringen van het "project voordeur" uitgebreid beschrijven en nog veel dieper op details ingaan. Zodra er wat meer inhoud op de blog staat zal ik de URL hier delen. Voorlopig zal ik hier gewoon de foto's van de voortgang plaatsen.

Zoals gezegd; De dwarsbalk als eerste deel

53967

Het frezen van het bovenste gedeelte ging verder perfect. Als alle andere delen ook zo goed gaan ben ik een tevreden mens. Ik verwacht echter nog wel wat "uitdagingen" op mijn pad.
53968
53969

In ieder geval zijn de eerste delen al leuk om naar te kijken :cool:

53973

De delen op de foto's hebben overigens alleen nog maar een bewerking aan de voorzijde gehad. De achterzijdes worden aangepakt zodra ik alle overige delen heb. Dan worden natuurlijk ook de pennen wat dunner gemaakt. De gaten voor de pennen zal ik handmatig moeten maken omdat er onder de portaalfrees gewoon geen ruimte voor is.

Het is dus niet allemaal CNC :D

leroy
18-10-16, 04:43
Hey hallo
Zo dat is nog eens een voordeur met een uitdaging
Ziet er erg goed uit wat je tot nu toe hebt gemaakt
Dat wordt wel een hele mooie deur
Succes
Mvg leroy

SereN
18-10-16, 06:27
Wauw, knap! Moet me toch eens gaan inlezen over zo'n portaalfrees...

RPVL
18-10-16, 08:14
Niet mijn smaak, maar wel zeer mooi ;). Leuk om je plannen, uitleg en foto's zo te lezen. Volgmodus aan*

La Torre
18-10-16, 10:02
Mooi ontwerp! En knap gemaakt door die mensen 100 jaar geleden.

usernaamvergeten
18-10-16, 11:25
Ik vind het een interessant ontwerp, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

koenele
18-10-16, 20:09
Dat belooft! Erg mooi begin alvast!

rverhag
19-10-16, 20:39
Dank voor de positieve reacties.

Gisteravond de voorzijde van een derde deel gemaakt. Het betreft hier het onderste deel van de middenstijl van de deur. De gearceerde delen zijn qua voorkanten en contouren al klaar.

54075
Zonder stijlen is het nog maar een mager geheel
54078

Omdat hier alleen nog maar de voorkanten en contouren klaar zijn, zijn de pennen van de delen nog niet verdund en de gaten nog niet gereed. Echt "passen" doet het nog dus niet, maar een indruk van het eindresultaat wordt langzaamaan zichtbaar.
54079

Hier is het deel waar het gat in komt op de pen gelegd om de aansluiting van de delen te laten zien.
54080

De richtingen van de nerven zijn nu wel storend, maar de deur wordt uiteindelijk toch geschilderd.

In ieder geval loopt alles wel in lijn
54083

Volgende week herfstvakantie, dus dan zullen er hopelijk wel meer delen gaan volgen.

Rob van Rotterdam
19-10-16, 20:52
De richtingen van de nerven zijn nu wel storend, maar de deur wordt uiteindelijk toch geschilderd.
.[/QUOTE
Zonde om zulk mooi hout te schilderen!

Pel
19-10-16, 21:05
De richting van de houtnerf is helemaal niet storend, als hij anders liep dan wel, want dan was het vaktechnisch een miskleun.

Groet Pel.

rverhag
19-10-16, 21:28
De richting van de houtnerf is helemaal niet storend, als hij anders liep dan wel, want dan was het vaktechnisch een miskleun.

Groet Pel.

Touché :D

@Rob van Rotterdam
Wat het schilderen betreft: de stijlen zijn van Merbau, dwarsbalk, middenstijl en passtukken van Mahonie en de panelen weet ik nog niet. Daarom blijft het voorlopig bij schilderen (tenzij het een prachtige combinatie blijkt).

Wim Kluck
20-10-16, 12:56
Merbau kan problemen geven met schilderen. Kan gaan bloeden. Mooi gedaan een echte uitdaging. Als hij toch geschilderd word had ik een garantieplaat genomen. Hoef je geen houtverbindingen te maken. Respect voor jouw deur maar ik heb een andere smaak.

rverhag
22-10-16, 21:17
Merbau kan problemen geven met schilderen. Kan gaan bloeden. Mooi gedaan een echte uitdaging. Als hij toch geschilderd word had ik een garantieplaat genomen. Hoef je geen houtverbindingen te maken. Respect voor jouw deur maar ik heb een andere smaak.

Dank voor het respect en dat je een andere smaak hebt is alleen maar goed voor de nodige variatie in de dingen die we maken. Het was me overigens al opgevallen dat heel veel mensen een andere smaak hebben (of ben ik het met de andere smaak....) In ieder geval zou je de gezichten eens moeten zien die veel mensen trekken als ze het ontwerp van mijn deur voor de eerste keer zien! Grandioos ;) En dan beleefd zeggen dat ze hem.... "ahum... apart, maar wel leuk" vinden :o

Voor het bloeden van Merbau was ik al eens gewaarschuwd, maar daarbij kwam wel gelijk de opmerking dat een niet watergedragen isolerende grondverf of primer dit zou kunnen tegengaan. Beste zou Schellak als primer zijn dus daar wil ik t.z.t. achteraan gaan.

Wat betreft een garantieplaat: Dergelijke afmetingen (complete deur) kan ik machinaal niet bewerken met mijn gereedschap en of ik deze vormen echt netjes met decoupeerzaag en bovenfrees zou kunnen maken betwijfel ik. Daar komt nog bij dat al het materiaal voor de deur al enige tijd in mijn schuur staat. Het Merbau voor onder-, bovendorpel en stijlen heb ik ooit eens met een bevriende aannemer tegen een automatiseringsklusje geruild en de Mahonie-delen heb ik op m'n werk uit een container gered.

Voor de verandering heeft de deur me tot nu toe alleen maar tijd gekost en toch al veel voldoening geleverd. Meestal zijn mijn projectjes al over budget voordat ik er aan begonnen ben.

Maar goed, ook nog even een update:

De onderste delen (tussen de stijlen en de onder-middenstijl en bovenop de onderdorpel) zijn nu ook aan de voorkant gereed.

54167
Beetje puzzel was het wel, want het ruwe hout bevatte een paar gaten en hier en daar een flinke beschadiging en zelfs een afgebroken schroef. Ook wilde ik wel een beetje "economisch" met het beschikbare hout omgaan.
5416854169

Maar ben best tevreden met het resultaat.
54170

54171

Beetje passen "op het zicht" met het onderste deel (let niet op de natte vingers op het hout)
54172

En nee, het is geen anker voor een boot :cool:

Volgende delen zijn de drie delen van de bovenste gebogen middenstijl en daarna moet ik 8 unieke MDF-wegwerphouders gaan maken waarin de individuele delen vastgezet kunnen worden om de achterkanten te kunnen bewerken. Leuk!

rverhag
24-10-16, 19:58
Bovenste middenstijl
54214
bovenste middenstijl bestaat uit drie delen. Vandaag zijn de twee grootste delen gereed gemaakt.

Verbinding was hier natuurlijk de uitdaging.
54215
Jammer genoeg twee "uitbrekers", maar gewoon te wijten aan gebrek aan voldoende ervaring met (dit soort) hout.

In ieder geval past het spulletje wel goed in elkaar.

54216
54217

De verbinding werkt zoals gehoopt en het "voelt" solide. Delen blijven zelfs zitten zonder lijm of schroeven.

54218

Volgende stap zal het inmeten en frezen van het sluitstuk zijn.

Lars.
24-10-16, 20:08
Ziet er goed uit! Die verbinding ziet er schitterend uit, ik ben benieuwd naar de rest:)

willem1958
25-10-16, 16:27
Nou ik hou wel erg van art nouveau en art deco dus ik vind het een prachtig project.
Tot nu toe ziet het er veelbelovend uit!
Zoals eerder gezegd, hou bij merbau rekening met bloeden.
Ik blijf je volgen en ben benieuwd als de deur in het kozijn zit, succes.

rverhag
26-10-16, 21:11
@Lars, @Willem1958: Dank voor de positieve reacties. Ik vraag mezelf ook af hoe het eindresultaat gaat worden, maar ik stel mezelf ook wel de vraag "Waar ben ik aan begonnen?"

In ieder geval beleef ik er ontzettend veel plezier aan en ik leer er ook nog eens enorm veel van.

Zoals ik in mijn openingspost al had aangegeven, ben ik geïnspireerd door de deuren (eigenlijk meer de complete architectuur) van Ernest Blerot (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ernest_Blerot).
Hieronder een paar van die prachtige deuren
(de foto's van de deuren zijn niet van mij, maar zijn geleend van Flickr.com. Alle credits dus voor de makers van de foto's)

https://c2.staticflickr.com/2/1043/754132371_3f8b19bd70_t.jpg (https://c2.staticflickr.com/2/1043/754132371_9a152e9c35_o.jpg)https://c2.staticflickr.com/2/1375/754132299_cb6980bdee_t.jpg (https://c2.staticflickr.com/2/1375/754132299_3a5d38181e_o.jpg)https://c1.staticflickr.com/5/4148/5120398386_63a546f77c_t.jpg (https://c1.staticflickr.com/5/4148/5120398386_c34656ef8d_o.jpg)https://c1.staticflickr.com/1/110/364749550_24983ef5e7_t.jpg (https://c1.staticflickr.com/1/110/364749550_be632ddeee_o.jpg)https://c2.staticflickr.com/6/5006/5345598645_21f5b835fc_t.jpg (https://c2.staticflickr.com/6/5006/5345598645_eb81639b04_o.jpg)

Ernest Blerot was eigenlijk "runner up" van Victor Horta (https://nl.wikipedia.org/wiki/Victor_Horta), maar zijn werk is denk ik wel bij velen bekend. Helaas mogen er geen foto's in het Hortamuseum worden genomen en veel wat er op het Internet te vinden is, is beschermd. Daarom maar één deur van Horta.
https://c1.staticflickr.com/5/4027/5131872267_81ebf7d225_t.jpg (https://c1.staticflickr.com/5/4027/5131872267_58db98dbaf_o.jpg)
Binnenkort hoop ik zelf eens een bezoek aan het Hortamuseum te kunnen brengen
Voor het overige werk van Horta moet je maar even Googlen als je er geïnteresseerd in bent (of geworden :o)

De Architect die het volgens mij echt (te) bont heeft gemaakt was Jules Lavirotte (https://en.wikipedia.org/wiki/Jules_Lavirotte) (Sorry, alleen Engelstalig).
https://c2.staticflickr.com/2/1153/705566055_bea9dfb491_t.jpg (https://c2.staticflickr.com/2/1153/705566055_969b201dc4_o.jpg)
Deze deur heeft ook nog eens een beladen mythe omdat hier een penis afgebeeld zou zijn. Ik denk dat de kijker dit zelf maar moet beoordelen ;-)

De voorbeelden hierboven zijn pure inspiratie waardoor ik over mijn eigen deur ben gaan nadenken. Ik hoop dat mijn deur iets zal hebben van de "stijl van.." en "heeft wat weg van...", maar ik heb niet de illusie dat ik een deur zoals uit de voorbeelden ooit zou kunnen maken, laat staan een dergelijke kwaliteit kan halen.

Maar goed, nu weer ontopic:

Vandaag weer een stapje dichterbij mijn eigen voordeur gekomen. Ik had eigenlijk het sluitstuk voor de middenstijl op de planning staan, maar wilde eens wat anders doen dan alleen maar frezen.

Vreemde vormen zijn wel een uitdaging. Gelukkig kan de gehele kolom een behoorlijk eind omhoog.

54291
En zoals je ziet aan de machine : Hier schuilt eigenlijk een Wtb'er.

Heb de middenstijl nu ook aan de bovendorpel zitten.

542845428554292

Wanneer ik echter met de vingers langs de verbinding ga, voel ik een klein beetje hoogteverschil, maar slechts aan één kant. Ik realiseerde me plots dat de delen niet allemaal even dik zijn. Het komt van gebruikte deuren, is weliswaar geschaafd, maar hoeft natuurlijk niet allemaal even dik te zijn. Daar baal ik van want ik had alles gewoon eerst nog even op dikte moeten brengen (of minstens alles moeten nameten). Dus ook hier weer: "assumption is the mother of all mistakes" (aannames zijn de bron van alle fouten)

Al met al ben ik toch wel tevreden want rechtop tegen een witte achtergrond......:cool:
54286

usernaamvergeten
26-10-16, 22:04
Mooie updates weer, gaat echt heel mooi worden denk ik :)

maja158
27-10-16, 06:34
Met of zonder CNC, het is en blijft een uitdaging.
Ik vind het bijzonder fraai worden.

Bijtel
27-10-16, 10:09
La Virotte heeft in Parijs een paar pareltjes gemaakt. In de wijk naast de Euromast (hoe heet dat ding daar ook al weer?). Het Hortamuseum wil ik ook nog eens naar toe.

Het moet wel bij je huis passen. Ben dus benieuwd hoe deze (prachtige) deur straks uitkomt.

54303 54304 54305 54306

willem1958
27-10-16, 10:30
Ik meende ook al iets van Horta te herkennen en als je die foto's ziet dan zie je toch wel ambachtswerk op ongeveer kunstenaars niveau.
Net als de foto's van Bijtel van La Virotte, ook geweldig.
Kan er alleen maar diep respect voor hebben.
Ik vind je project prachtig, succes verder!

rverhag
30-10-16, 16:08
I.v.m. wat weinig tijd (sociale verplichtingen) even een korte update.

Sluitstuk voor de middenstijl is nu ook gereed en passend gemaakt. Ondanks dat dit het kleinste onderdeel is, was het toch een lastigere klus dan ik vooraf dacht. Maar goed, het is klaar.
54397
54398

Verder zijn nu alle delen onderling passend gemaakt en net als bij de vorige post even tegen een witte achtergrond gezet.
54399

Maar eigenlijk krijg je pas een goed beeld als de stijlen er ook bij staan:p
54400

54401

En nu alles zo in elkaar staat begin ik te twijfelen over schilderen. Vanwege mijn onkunde heb ik wat uitbrekers veroorzaakt die wel gerepareerd moeten worden, maar dat is met Epoxy vermengd met houtstof schijnbaar goed te doen.

Morgen krijg ik twee deuren van een antieke Mahoniehouten Kast. Dikte 18-20 mm. Als het allemaal past wil ik daar de panelen van maken en als het geheel mooi uitkomt zal ik nog eens heel goed twijfelen over schilderen.

Tijd genoeg daarvoor...

Pel
30-10-16, 16:58
Als het mijn deur zou zijn zou ik er denk ik gekleurd glas inzetten, of aan de onderkant mahonie en boven glas.

Groet Pel.

Bijtel
31-10-16, 10:20
Dat ziet er al goed uit.

Ik zie nog geen sponningen voor glas en panelen. Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Komt er enkel glas in? Wordt dat niet te koud binnen?

willem1958
31-10-16, 14:29
Dat gaat er mooi uitzien.
Ik zou 'm ook niet schilderen, maar da's persoonlijk natuurlijk.
een mooie jugendstil gravure in het glas zou prachtig staan, raamfolie met fleuraal motief kan ook mooi zijn als het niet te duur mag zijn.

rverhag
31-10-16, 21:40
Mooie updates weer, gaat echt heel mooi worden denk ik
Bedankt! Ik vind het zelf ook prachtig om zoiets te zien groeien en ondanks de fouten die ik maak vindt mijn leermeester (gepensioneerde timmerman) het ook mooi worden.

Met of zonder CNC, het is en blijft een uitdaging.
Ik vind het bijzonder fraai worden.
Ik weet zeker dat er forummers zijn die dit met de hand sneller, en in ieder geval mooier (creatiever) uitvoeren dan ik met de CNC. Maar het maakt het voor mij in ieder geval mogelijk om m'n persoonlijke uitdagingen mee aan te gaan. Het ontwerpen en het bouwen van die machine was eerder zo'n persoonlijke uitdaging. Toen het ding eenmaal af was en alles naar wens functioneerde volgde eerst een lange tijd het "zwarte gat" van gebrek aan creativiteit. Gelukkig vond ik weer nieuwe uitdagingen.

Het maken van een dergelijke deur was wel al eerder een wens, en wordt voor mij nu ook inderdaad mogelijk om uit te voeren. Ik betrap mezelf er wel veel te vaak op dat ik de CNC het hout laat bewerken alsof het metaal is (mijn achtergrond). mm-geneuzel, veel te trage voeding, te weinig voorzet, etc.

Hier is veel leren dus de grootste uitdaging, want het echte grote minpunt van een CNC is natuurlijk het missen van de "feeling" met het materiaal. Daarom vind ik het ook leuk als ik de CNC eens niet hoef te gebruiken en het hout mag voelen tijdens het bewerken.... Maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.

Ik meen trouwens gelezen te hebben dat jij ook een CNC hebt. Heb jij die ook zelf gemaakt?

Als het mijn deur zou zijn zou ik er denk ik gekleurd glas inzetten, of aan de onderkant mahonie en boven glas.

Groet Pel.
Er komen 3 panelen in de deur. Bossing gefreesd. De panelen komen aan de onderkant en linksboven. Glas komt in de ruimte rechtsboven, maar welk soort en welke kleur is nog niet duidelijk hoewel verschillende kleuren al eens ter sprake zijn gekomen

Dat ziet er al goed uit.

Ik zie nog geen sponningen voor glas en panelen. Ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Komt er enkel glas in? Wordt dat niet te koud binnen?
Het idee nu is om de panelen te verjongen naar 12 - 14 mm en deze dan in een sleuf in de zijkant van de stijlen en de delen flexibel "vastzetten" in een kit.

Uitzetten en krimpen van de panelen moet wel mogelijk blijven, dus lijmen is geen optie. Moet hier natuurlijk ook rekening houden dat er geen water in kan blijven staan (ondanks dat deur onder afdak komt) dus ik heb nog wat uitzoekwerk. De sleuven maak ik op de CNC met een schijffrees. (althans, dat is nu het idee)

Hoe ik het glas ga vastzetten weet ik nog niet. Ik vermoed een sponning aan de binnenkant frezen en dan "gewone" glaslatten. (en die worden op maat gemaakt ;-) )

Waarschijnlijk enkel glas van ca. 8 mm dikte. De vorm laat ik dan waterstraal snijden (willekeurig voorbeeldje op youtube (https://www.youtube.com/watch?v=K79_KpPu7GI) )

Het schijnt dat dubbel glas in vreemde vormen ook mogelijk is, maar heb nu al tweemaal gelezen bij glasboeren dat het niet wordt aangeraden i.v.m. mogelijk snellere lekkage van vacuum. Er wordt dan ook vaak geen garantie op gegeven. Moet ik nog uitzoeken.

Dat gaat er mooi uitzien.
Ik zou 'm ook niet schilderen, maar da's persoonlijk natuurlijk.
een mooie jugendstil gravure in het glas zou prachtig staan, raamfolie met fleuraal motief kan ook mooi zijn als het niet te duur mag zijn.

Nou, dat glas is hier thuis nog wel een puntje van discussie. Kleurtje, mat, doorzichtig, zandstralen of etsen...., veel opties zijn al eens langsgekomen en ik weet nog niet wie deze strijd gaat winnen (maar ik vermoed de baas :rolleyes: )

Ik heb vandaag trouwens de panelen van de antieke kast ontvangen.. Helaas het is niet echt bruikbaar. Dat wordt dus op zoek naar een alternatief, maar voorlopig heb ik tijd genoeg. Project was voor de donkere maanden die nog moeten komen en in de herfstvakantie heb ik al flink wat gedaan.

maja158
31-10-16, 22:32
Ik meen trouwens gelezen te hebben dat jij ook een CNC hebt. Heb jij die ook zelf gemaakt?

Yep, iets van 1 1/2 jaar over gedaan. Ook met een cnc moet je gevoel bij het hout hebben. Welke frees neem is geschikt voor welk soort hout, welke snelheid van de spindels, welk toerental voor de frees ...
Deze factoren bepalen of een gefreesd werkstuk er perfect uitziet.

Succes en blijf vooral foto's maken!

Groet,
Jan

rverhag
06-11-16, 17:11
Foto's maken blijf ik zeker doen, dus hier weer een paar en ook een kleine update.

Nu alle delen gereed zijn, zijn de stijlen natuurlijk aan de beurt. De stijlen zijn echter te lang om in één keer in hun geheel te laten bewerken in de machine. Daarom moet het in 3 keer en heb ik nauwkeurig geplaatste referentiepunten nodig. 3 keer opspannen is 3 keer kans op fouten en afwijkingen.

Daarom de gehele deur maar even op de grote tafel in de kamer gelegd. In de schuur heb ik hier simpelweg geen ruimte voor. Alle noodzakelijke lijnen en punten opgemeten en overgenomen en daarna het spulletje weer naar de schuur. Voor dit weekend stond alleen de onderkant op de planning.

54832

Eenmaal op de machine steekt het wel een stukje uit, maar na meerdere keren controleren (haaks, recht, plat, vast?) toch gestart.

54834

En direct na het frezen natuurlijk gelijk passen van alle delen.
54835

Eigenlijk best zeer tevreden met het resultaat. Alles valt op z'n plek en op één plek na geen gekke afwijkingen.

54836
Hier zit een afwijking van ca. 1 mm, maar het zit op een plek die straks niet opvalt (je kijkt er bovenop). Over de andere kant heb ik niets te klagen.

54837
54838

In de onderdorpel komen drie delen samen.
54839

En als alles goed wordt aangeklopt en samengedrukt ziet het er zo uit.

54840

54841

Ik ben best tevreden :cool:

Volgend weekend het bovenste gedeelte.

willem1958
06-11-16, 17:20
Als je nou besluit om niet te schilderen dan kan je eventueel met Clou waterbeits sommige lichtere delen iets kleuren zodat de deur meer één geheel wordt en blijft toch de nerf enz mooi zichtbaar.
Als je dat doet zeg het dan want dan krijg je van ons alle tips die je nodig hebt om tot een goed resultaat te komen.
Het wordt wel een prachtdeur trouwens.

Pel
06-11-16, 18:09
Mooi passend gemaakt, een wel verdiende pluim.

Groet Pel.

WR1944
06-11-16, 18:33
Dat is een mooi ontworpen deur en ook eerste klas uitgevoerd. Van de bouwstijlen is de Jugendstil of Art Nouveau verreweg m'n favoriet. Ik kon dan ook genieten van bepaalde wijken in Den Haag, waar ik vandaan kwam, en andere steden waar veel van die stijl aanwezig was. Dat mis ik in Amerika. Hier moet ik het op z'n best doen met Art Deco, maar dat komt bij mij op de tweede plaats.

hartvoorhout.jouwweb.nl
07-11-16, 09:27
Wat een gave deur.

Erg mooi geworden hoor. Ik zou net als pel ook gaan voor gekleurd glas en niet verven. Gewoon nog even veel kleuren proberen om te kijken welke kleur het beste uitkomt. Misschien glas in lood maar kan ook net te druk worden .

Gr Edwin

rverhag
07-11-16, 22:03
Bedankt voor de leuke reacties, complimenten en het meedenken. Vind het erg leuk om te horen dat mensen deze stijl kunnen waarderen en mooi vinden.

@willem1958: Naar mate de deur vordert wordt schilderen inderdaad steeds minder een optie. Als ik nou mooi hout voor de panelen kan vinden zal de deur waarschijnlijk onbeschilderd blijven. Ik ben nu dus op zoek naar mooie planken van ca. 20-22 mm dik :o

@Pel: Het uitdenken, het puzzelen, het passend maken is echt leuk om te doen, maar als het dan uiteindelijk ook echt mooi past.... Puur genieten.

@WR1944: Bij mij wel hetzelfde. Art nouveau laat een grotere indruk achter met die overdreven krullen en uithalen. Volgens mij was in die tijd het materiaal veel meer waard dan de manuren die er in werden gestoken. Nu is dat andersom. Uren zijn veel duurder in vergelijking met materiaal. Daarom krijgen we zoveel (te) snel geproduceerde massa. (....zei hij die computersturing gebruikt bij het frezen ........:rolleyes:)

Toch kan ik Art Deco ook waarderen op plekken waar wat meer symmetrie op z'n plek is. Zo ben ik in mijn woonkamer onder alle Architraven Neuten in Art deco-stijl aan het plaatsen.

54919

(Ja, ja, ik weet het, het zal de waarde van mijn woning waarschijnlijk geen goed doen, maar wie dan leeft, wie dan zorgt...)

@hartvoorhout.jouwweb.nl: Gekleurd glas is hier een punt van discussie (geweest). Bang dat het gaat "vervelen" op een gegeven moment. Die angst krijg ik ook steeds meer met schilderen in een kleur. Misschien moet de vorm voor zichzelf spreken. Maar ik hou me aanbevolen voor tips.

Glas-in-lood had ik nog niet aan gedacht. Leuke gedachte. Een vriend van me maakt glas-in-lood ramen dus ik zal zijn mening eens vragen.

In ieder geval weer een hoop te overdenken en uit te zoeken.

willem1958
09-11-16, 18:50
Als je panelen wilt gebruiken (gestraald glas met een motief lijkt mij mooier) dan raad ik je een lichte warme houtsoort aan want als het ongeveer net zo donker wordt als de rest dan vallen de mooie sierlijke lijnen van de rest weg.
Glas in lood zie je ook bij Horta, kan ook mooi zijn.

rverhag
12-11-16, 21:06
Als je panelen wilt gebruiken (gestraald glas met een motief lijkt mij mooier) dan raad ik je een lichte warme houtsoort aan want als het ongeveer net zo donker wordt als de rest dan vallen de mooie sierlijke lijnen van de rest weg.
Glas in lood zie je ook bij Horta, kan ook mooi zijn.

Glas in lood is nu absoluut een kanshebber. We zijn een eerste opzetje aan het uitdenken, maar constructie-technisch komt daar nog wel een uitdaging bij omdat alleen glas in lood niet voldoende is. Er zal een gewone glasplaat voor moeten.

Na vele overwegingen en het aanhoren van meerdere adviezen heb ik besloten om alleen aan de onderkant panelen te plaatsen. Dit wordt eveneens Merbau wat inmiddels in bestelling staat. De sierlijke lijnen zullen onder dus misschien niet zo mooi uitkomen, maar de panelen zelf krijgen ook een verdiepte rand.

Hier nog een update met wat foto's.

Vandaag heb ik het bovenste deel (deur ligt hier op z'n kop) passend gemaakt en de rest van de sierlijnen in de stijlen gefreesd.
55070

Voor een beter beeld van de liggende deur deze ook maar even omgedraaid.
55071

Maar een liggende deur is wat lastig te beoordelen. Daarom ook weer rechtop gezet, alleen dit keer binnen vanwege regen. Wel een witte achtergrond via een gespannen laken.
55072

Iets meer detail hoe het bovenste deel geplaatst is.
55073
en de middenstijl.
55074

En tenslotte ook zonder laken.
55075

Pel
12-11-16, 21:41
Onderkant panelen zou mooi zijn, maar als je glas in lood boven doet zou ik dat zeker niet te donker laten maken, dan zou ik voor lichte warme tinten gaan, met misschien hele kleine stukjes fel donker gekleurd.

Op deze site staan vele verschillende soorten glas, figuur glas zou m.i. ook niet misstaan in die mooie deur. http://www.glasdiscount.nl/isolatieglas/isolatieglas-hr-figuurglas/hr-figuurglas

Groet Pel.

maja158
12-11-16, 21:47
Met of zonder panelen, met of zonder glas in lood, ik vind het nu al een prachtige deur, die alleen maar nog mooier kan worden!
Chapeau!

Groet,
Jan

WR1944
13-11-16, 00:30
Het is een knap staaltje werk. Ik hoop dat de directe omgeving waar de deur wordt geplaatst ook het Art Nouveau uitstraalt.
Het enige mini minpuntje vind ik het ontwerp als zodanig. Toen ik je eerste afbeeldingen zag miste ik iets. Ik kon het toen niet onder woorden brengen maar toen ik wat dieper in de deuren uit die periode dook kwam het tot me. Essentieel voor de stijl is het organische, de vloeiende lijnen en een zekere willekeur. Jouw middenstijlen stoppen min of meer abrupt op de dwarsverbinding. Ik zag deuren waarbij de midden stijl golvend van boven naar beneden liep en de dwarsverbinding kruiste. Of de middenstijl die met de nodige krullen diagonaal liep.
Dat doet niets af aan het vakmanschap en de manier hoe je het hebt uitgevoerd. Het is ook moeilijk om de stijl aan te voelen uit een periode die meer dan een eeuw achter ons ligt. Zoals gezegd is het m'n favoriete stijl en heb ik waar mogelijk de voorbeelden opgezicht in musea of in de open lucht.

chevy66
13-11-16, 08:45
Waarom moet er een glasplaat over het glas in lood? Het wordt al een jaar of duizend zonder gedaan. Voor de sterkte kun je tegenwoordig lood kopen met een stalen kern.

tuoh
13-11-16, 09:54
Mooi vormgegeven deur, en ook constructief klopt het aardig, maar er zit jammergenoeg wel een zwak punt in de constructie. De plaats van de verbinding tussen bovenregel en middenstijl is niet koosjer, hier zou de middenstijl beter een stuk hoger eindigen om minder dwarshout te hebben aan de bovenregel. Nu is het gevaar op breuk of scheurvorming op die plaats redelijk groot.

Je zou een veel steviger geheel krijgen als de pen aan de middenstijl de regel verbind ter hoogte van de boog, er zit dan nauwelijks nog dwarshout bij, en wat er nog zit word gestabiliseerd door de pen van de tussenstijl. Op deze manier verbonden ga de deur telkens met het nodige geweld mogen dichtgooien zonder te vrezen voor breuk in de verbindingen;)

Pel
13-11-16, 10:11
Jammer dat in de bovenste midden stijl ook nog een las zit, dat maakt het allemaal bij elkaar nog zwakker, daar zou je met de keus van het glas eventueel rekening mee kunnen houden.

Groet Pel.

mark20v
13-11-16, 10:18
Ik denk dat het voor topic starter leuker en handiger is om deze reacties over de constructie direct bij de openingspost te krijgen. Immers daar stonden alle verbindingen al getoond in de tekening.

rverhag
13-11-16, 11:41
@WR1944
Ik snap je punt over het vloeiende, het organische en de willekeur in de lijnen. Je punt over het abrupt stoppen van de middenstijl op de dwarverbinding snapte ik in eerste instantie niet gelijk, maar ik denk nu te begrijpen wat je bedoelt. Wanneer je de virtuele lijn van de bovenste middenstijl volgt naar de onderste middenstijl zit er een "knik" of scherpe hoek in de lijn. Voor het "gevoel" maakt dit het inderdaad wat minder vloeiend.

Wat betreft de directe omgeving: Deze heeft niet echt een Art nouveau uitstraling. Het is een buurt met vrijwel alleen maar huizen uit 1930 - 1939, dus iets te jong. Nu betreft het een deur in de "stijl van.." en "lijkend op..". Naast alle rechte en haakse deuren van m'n buren zal hij absoluut (mis)staan :o

@Chevy66
Je stelt een terechte vraag waarop ik je het technische antwoord niet kan geven. Het plaatsen van een glasplaat voor het glas-in-lood is gebaseerd op veronderstellingen, "horen van", en het gevoel van onveiligheid bij dit soort glas. Voor mij is glas-in-lood een nieuw terrein en dat er lood met een stalen kern bestaat is een leermoment. Bedankt voor de tip.

@Tuoh, @Pel
De keuze voor de verbindingen zijn waarschijnlijk niet overal perfect gekozen. Onervarenheid in werken met hout en de mate van beschikbaarheid van hout hebben hier absoluut een rol in gehad. Ik hoop wel dat de deur door eenieder die er door gaat op een fatsoenlijke manier wordt dichtgedaan. Smijten met dit gewicht aan deur veroorzaakt scheuren in de gevel ;)

@verder alle reageerders
Bedankt voor de ondersteuning, punten van kritiek, de positieve reacties, en de tips i.h.a.

Voor mij is dit ook een proces wat te maken heeft met "naar de markt gaan" en "wijzer worden". Gewoon heel erg leuk allemaal.

rverhag
25-11-16, 21:32
Zo, eindelijk weer wat progressie gemaakt met m'n deur.

Linksonder en rechtsonder komen panelen die vastgezet worden in een sponning. In onderstaand plaatje is te zien hoe de panelen er ongeveer uit komen te zien.
55488

Nou was het eerste idee om de bossing gewoon recht te frezen. Beetje van "grote stappen, snel thuis", maar zo'n haakse afwerking sprak me toch niet aan.
55489
De sponning zit al in een rechte kant, dus een beetje afschuining zou wel fraai zijn.
55490
Maar ja, de vorm van het paneel maakt een afschuining wel weer lastig. Toch is de uitdaging wel een hele leuke.
55491
Gebruikmakend van een bolkopfrees met een diameter van 9.5 mm. waarbij de frees in een 10-tal freesgangen de afschuining moet gaan frezen. Hierbij blijven er natuurlijk wel "ruggetjes" staan, maar deze hebben een hoogte van 0.14 mm. (en daar bestaat schuurpapier voor).
55492

Dus het uiteindelijke freespatroon (90 graden gedraaid getekend) waarbij iedere kleur een freesgang voorstelt.

55493

Dus aan de slag dan maar.

55494

panelen samengesteld uit Merbau balkjes (26 x 75) die steeds omgekeerd zijn t.o.v. voorganger.

55495

tijdje in de klemmen

55496

en op de machine

55497

Eerste paneel als resultaat

55498

en even "passen" (zonder sponning)

55499

Morgen staat het linkerpaneel op het programma.

Victor
25-11-16, 21:44
Prachtig zeg! Los van smaak, wat een vakmanschap! DIepe buiging :-)

rverhag
26-11-16, 21:39
Dank je @Victor :)

Volgens plan heb ik vandaag het linkerpaneel gemaakt. En toen dat eenmaal af was kon ik het natuurlijk niet laten om de sponningen ook maar te frezen om de panelen te passen.

Sponning in samengestelde toestand gefreesd.
55535

Maar om de panelen te kunnen plaatsen moest natuurlijk alles weer uit elkaar.

55536

Om daarna weer in elkaar gezet te worden.

55537

Eindelijk de panelen in het echt en gemonteerd te zien.

55538

Ben tevreden met het totaalplaatje :o
55539

Nu nog een weldorpel maken en dan achter glas en wat ijzerwerk aan.

maja158
26-11-16, 21:57
Ik vind de deur steeds mooier worden!
En dan te bedenken dat ik hem al geweldig vond...

Groet,
Jan

Pel
26-11-16, 21:58
Mooie deur, met de panelen erin komt het lijnenspel nog mooier uit.

Groet Pel.

Wim Kluck
26-11-16, 21:59
Ik begin hem steeds mooier te vinden. Nogmaals compliment.

Skybiker
26-11-16, 22:41
wow, echt een mooie deur.

willem1958
27-11-16, 12:57
Het ziet er geweldig uit!
Kan me voorstellen dat je jezelf ook verrast met zulke onvermoede talenten?

rverhag
27-11-16, 20:26
Bedankt voor de positieve reacties:o

@willem1958 of het talenten zijn weet ik niet, maar onvermoed was het zeker ;)

Ik heb trouwens nog wat vragen aan de kenners van lijmen, kitten en deurenmakers:

Volgens een advies dat ik kreeg mag ik de panelen niet vastlijmen in de sponningen, maar moet ik ze vastzetten in een flexibele kit/lijm. Zo kunnen de panelen krimpen en uitzetten zonder dat ze scheuren. Dit klinkt mij logisch in de oren, maar is dit ook echt noodzakelijk of lijmen jullie de panelen ook gewoon met de rest mee zonder dat ze scheuren?

De reden waarom ik dit vraag is dat een aparte lijm/kit het proces van lijmen nogal vertraagd en ik heb zelfs bij het "los" passen al behoorlijk wat tijd nodig om alles in elkaar te krijgen. Ik zie mezelf al aan de slag met een lijm die binnen 15 minuten al aan het uitharden is, terwijl er ook nog een kit aan te pas komt. Dit is wel een traumatisch beeld kan ik je zeggen ....

Is er trouwens een goede lijm voor buitendeuren waarmee je wel even de tijd hebt om alles rustig in elkaar te zetten en ook nog haaks na te stellen?

Ik hoor het graag.

bhengeveld
27-11-16, 20:54
Jugendstil rocks :) Prachtige deur!

willem1958
28-11-16, 19:05
Hout werkt in de breedte meer dan in de lengte dus je panelen moeten niet vast zitten.
Maar waarom zou je ze vast lijmen?
Ze zitten toch opgesloten tussen de stijlen?
Kit weet ik niet veel van dus dat laat ik aan anderen over.
Je kan gewoon witte houtlijm D4 geschikt voor buiten gebruiken, althans dat zou ik doen.

Keek stiekum nog even naar de foto's.....wat een superdeur!

chevy66
28-11-16, 19:50
Bij oude deuren zitten de panelen klem tussen de sierrandjes. Die sierrandjes worden met het monteren van het paneel een beetje uitgebogen. het paneel zit dus vast tussen die sierrandjes. De sierrandjes zitten dan ook in de deur gefreesd en zijn niet los. Daarom zijn de panelen taps. Als het paneel dan uitzet buigen de randjes een beetje naar buiten en blijft het paneel geklemd zitten. Krimpt het paneel, dan buigen de randjes weer naar binnen. Je ziet dan ook vaak dat de panelen pas scheuren als ze vastgeschilderd of gekit worden. Het voordeel is dan wel dat je zo'n deur uit elkaar kan halen, het paneel kan lijmen en weer in elkaar kan zetten. Dit is ter informatie,want jij hebt hier niets meer aan.

Blom3dd
28-11-16, 23:26
Zelf nog nooit gebruikt maar tifa fix van bizon is dr voor gemaakt zeggen ze.

rverhag
29-11-16, 13:48
@bhengeveld, @willem1958 Bedankt voor de complimenten.

.... Dit is ter informatie,want jij hebt hier niets meer aan.
Nou daar ben ik het niet mee eens, want van dit soort soort informatie leer ik enorm veel. Bij een eventuele volgende deur of soortgelijke situatie zal ik dergelijke info wel degelijk gebruiken. Dus dank hiervoor.

@Blom3dd: Net even gekeken naar tifa fix van Bison. Lijkt me inderdaad prima spul, maar de woordjes "Zeer snelle ....." baren me wat zorgen. Ik wil nou juist een heel trage om in mijn eigen tempo te kunnen werken;)

In ieder geval bedankt voor de reacties. Ik weet nu zeker dat de panelen in niet gelijmd hoeven te worden en de panelen zitten redelijk strak in de sponning, dus dat zal dan wel goed zitten. Een flexibele kit wellicht, maar daar kom ik verder wel uit.

Dan weer nieuwe vragen als ik zo vrij mag zijn: Aan de onderkant van de weldorpel zit meestal een gleuf. De functie van deze gleuf is (volgens mij althans) om waterdruppels die eenmaal aan de onderkant van de deur zijn gekomen niet de mogelijkheid te geven om onder de deur door te "kruipen". De gleuf zorgt er immers voor dat ze er afvallen? Toch ben ik ook plaatjes tegengekomen (oa. deze http://tuindeuren.nl/images/stories/weldorpels/TuindeurenNL-weldorpels-cat-prod.jpg) waar geen gleuf in de weldorpel zit. Zit hier de weldorpel dan iets hoger dan de onderzijde van de deur zodat het water niet onder de deur door kan?

Als een gleuf de beste optie is: Wat zijn dan de juiste afmetingen van de gleuf (positie, diepte, breedte)? Ik heb gezocht, maar vind tot nu toe alleen maten voor onderdorpels.

Pel
29-11-16, 14:05
@rverhag, er moet wel degelijk een holling in de onderkant van de weldorpel komen, de weldorpel zet je ± 1 cm hoger als onderkant deur, de gleuf maak je op ± 12 mm van de voorkant weldorpel. De water druppels kunnen doordat er een gleuf in de weldorpel zit niet omhoog, dus vallen ze er vanaf.

Groet Pel.

55668

55669

Pel
29-11-16, 14:18
Ik zie nu dat de weldorpel er koud tegenaan is gemaakt, wij freesde die vroeger in, maar er is veel veranderd wat kitten en lijmen betreft. Dus ik weet niet welke methode er thans gebruikt wordt? Ik zou hem ook niet tot op het einde van de deur door laten lopen.

Groet Pel.

55671

chevy66
29-11-16, 15:40
Ik bedoelde ook dat je voor deze deur niets meer aan de geleverde info hebt. Maar voor andere mensen die ook een ouderwetse paneeldeur willen maken is het misschien nuttige info. Ik heb ook een ouderwetse voordeur voor mijn huis gemaakt van hardhout,dus ik weet een beetje hoeveel werk dat is. En ik had een voorbeeld,dat ik na kon maken.

Ronald L.
29-11-16, 17:43
Een weldorpel gewoon inlaten, dan is de duurzaamheid niet alleen afhankelijk van de lijm en of kit

usernaamvergeten
29-11-16, 18:48
Ziet er top uit met die panelen!

@chevy66, volgensmij is deze informatie nog steeds relevant, de deur is immers nog niet in elkaar gelijmd. Er kan nog steeds worden besloten om de deur te toognagelen in plaats van de verbindingen te lijmen, dan kan deze altijd weer uiteen genomen worden voor reparaties indien nodig.

Weldorpel zou ik inderdaad inlaten, blijft tenminste waterdicht en vooral bij een blanke afwerking is een kitvoeg natuurlijk al een stuk moeilijker toe te passen.

tuoh
29-11-16, 20:10
Een watergroef is best minimaal 8mm breed en zeker een 5mm diep, bij smallere groeven zorgt de oppervlaktespanning van een waterdruppel voor een overbrugging.

chevy66
29-11-16, 21:02
Mijn verhaaltje ging eigenlijk over hoe ze vroeger een paneel in een deur maakten,zodat het paneel kon werken zonder dat de deur in waterde. Alle buitendeuren die ik gerepareerd of gesloopt en opgestookt heb, zaten met spieen in de kopkant van de pen vast. De pen ligt een centimeter terug en daar overheen zit een afdekhoutje.

Bijtel
30-11-16, 09:49
Dat inlaten is met de huidige lijmen niet nodig. Als de lijmverbinding eenmaal goed is, verandert er niets meer aan. Het kan uiteraard geen kwaad het wel te doen.

Het laten doorlopen tot de zijkant is afhankelijk van de sponning.

De voorbeelden zonder waterhol zijn niet bedoeld voor waterbelaste deuren, je ziet daar ook de bovenkant verkeerd afwateren (dat dakje). Puur voor de sier voor binnendeuren of onder een overkapping.

rverhag
30-11-16, 14:08
Bedankt voor de reacties.

Ik lees hier vaak termen die voor mij nieuw zijn omdat deze specifiek uit de houtwereld komen. Meestal kan ik met een simpele google-search de betekenis wel vinden. Zo werd "toognagelen" van @usernaamvergeten vrij snel duidelijk en de "spieën die in de kopkant van de pen vastzaten" van @chevy66 kon ik ook vrij snel plaatsen. (overigens zijn beide methodes voor mij wel te uitdagend hoor! Zal toch "gewoon" lijm worden. Ik zie mezelf die deur niet meer uit elkaar halen om een gescheurd paneel te repareren ;))

De term "Inlaten" probeerde ik echter zonder succes te vinden. Kom hier niet verder dan het vermoeden dat dit hetzelfde is als verdiept frezen. Ik hoor wel of dat ook zo is.

Uit de reacties heb ik e.e.a. proberen samen te vatten in onderstaand plaatje waarin ik twee situaties heb geschetst. Links is de weldorpel in gefreesd (Ingelaten?) en rechts "koud" op de deur gelijmd. Bij het linkerplaatje hoeft er blijkbaar geen kit gebruikt te worden, maar is dit voor rechts wel nodig?

Plaatsing watergroef is 12mm vanaf voorzijde, diepte minstens 5 mm en breedte 8 mm. Onderzijde weldorpel t.o.v. onderzijde deur is 10 mm.

Hoewel ik rechts sneller klaar ben, denk ik toch dat ik voor links ga. (tenzij dit een foute keuze is :rolleyes:)
55715

Pel
30-11-16, 14:39
De linker optie is de juiste, ik zou de holling toch een beetje ruimer maken voor de zekerheid, 7 mm diep. Inlaten betekend dat je een soort van verbinding maakt, in dit geval uitfrezen van de dorpel, waardoor water niet tussen de dorpel en de deur kan komen, en de dorpel rot wordt

Groet Pel.

chevy66
30-11-16, 14:57
Op de ouderwetse manier loopt de weldorpel in de vorm van een wig aan de bovenzijde. Hierdoor hangt de deur als het ware over de weldorpel heen. Op die manier heb je geen inwatering. Maar toen hadden ze nog geen goede kitten.

rverhag
30-11-16, 15:19
Ik houd het wel bij de vorige optie links en dan een 7 mm diepe groef, maar is dit dan inlaten?

55716

chevy66
30-11-16, 16:51
Zo deden ze het vroeger. Dat wil zeggen aan de bovenkant. De onderkant liep gewoon schuin weg. Ik denk omdat ze het hout dan gewoon met een brede beitel konden wegsteken. Met alleen handgereedschap is zo'n kamer maken veel lastiger.

Bert Vanderveen
30-11-16, 19:25
>>In ieder geval bedankt voor de reacties. Ik weet nu zeker dat de panelen in niet gelijmd hoeven te worden en de panelen zitten redelijk strak in de sponning, dus dat zal dan wel goed zitten. Een flexibele kit wellicht, maar daar kom ik verder wel uit.

Wat ik wel eens gezien heb & me als een goede oplossing voorkomt, is dat men in de sponningen van de panelen eindjes rubberen slang duwt, die dus meegeven bij expansie, maar tegelijkertijd rammelen van de panelen voorkomen. NB ongelijmd dus.

rverhag
28-12-16, 20:01
Zo, weer even een update voor wie het lezen wil.

Deur is nu volledig gelijmd en de panelen hebben een permanent flexibele kit op de kopse kanten zodat ze kunnen zetten en toch niet gaan rammelen. Lijkt dus een beetje op de tip van @Bert Vanderveen. Stijlen, regels en andere delen zijn verlijmd met een twee componenten D4 klasse van Bison. Wat een zalige lijm. Verwerkbaar voor ca. 1.5 uur en dat had ik ook wel nodig.

De weldorpel is nog steeds slechts een tekening, maar de glaslatten zijn inmiddels gefreesd en geplaatst en daar gaat deze update dan ook over.

Een gewone rechte glaslat is hier natuurlijk niet mogelijk en de CNC portaalfrees moest er weer aan te pas komen. Het leek er nu echter op dat de glaslatten gewoon niet gemaakt wilde worden. Wat een uitdagingen heb ik hier gehad!

De eerste glaslat die gefreesd was (het deel linksboven) paste domweg niet. De tweede editie van diezelfde glaslat paste prima, maar die liet ik uit m'n handen vallen en daar hield ik een aantal stukken aan over. Hard hout.... Een stukje lijmen is niet erg, maar deze delen waren echt slecht gebroken.

De volgende dag toen ik de derde editie van diezelfde glaslat wilde gaan frezen begaf een relais van mijn freesmachine het net op het moment dat de frees het hout in ging en de eerste beweging in het XY-vlak ging maken. Een 8 mm frees krom getrokken en ik hoef jullie niet te vertellen hoe het hout er verder uit zag.

57274

Gelukkig had de machine verder geen schade en na een paar uur storing zoeken en het vervangen van het relais was dit probleem ook weer opgelost. Toen de derde editie van de bovenste glaslat uiteindelijk toch goed uit de machine was gekomen, kreeg ik het voor elkaar om het ding domweg te breken bij het passen..... Ik zal maar niet herhalen welke termen er toen door de schuur galmden. Zeer krachtig en zeker niet passend in de kerstgedachten.....

Het frezen van de meeste glaslatten ging daarna goed tot de laatste. Zoals ik in het begin van deze post al eens heb verteld, heb ik hout van een oude deur hergebruikt. De laatste glaslat kwam uit een deurstijl en op de hoogte waar een scharnier had gezeten zat nog een schroef in het hout. Zo'n geniepig verborgen afgebroken schroef waar een frees met ondersnijder het echt niet van gaat winnen. Dzjangggg....... en het leek daarna wel een bolkopfrees.

Nou ja, iets met aanhouder en winnen geloof ik, maar de glaslatten zijn er gekomen.
57275
Alle latten zijn over de lengte doorgezaagd (zo kreeg ik de latten voor binnen en buiten) en de buitenlatten zijn uiteindelijk vastgelijmd in de deur.

Saté-prikkers als deuvels gebruikt om de latten op de juiste hoogte te houden totdat de lijmklemmen geplaatst konden worden.
57276
(beschermkleed is overigens van kerstmis vorig jaar. Het is dit jaar niet gebruikt voor het Kerstdiner hoor :D)
57277
Nachtje drogen
57278
en de glaslatten zitten er in.
57279
Daarna de latten een eerste schuurbeurt gegeven.

5728057281

En het glas kan nu besteld worden.

57282

Tot slot om de invloed van de glaslatten wat te verduidelijken een "voor-en-na" foto.

57283

En uiteindelijk kwam alles toch nog goed...... :)

Wie kan mij nu de gouden tip geven hoe het veel lichtere hout "op-gekleurd" kan worden zodat het kleurverschil op sommige plaatsen wat minder wordt?

Schellak wordt straks als primer gebruikt om er tenslotte een transparante lak overheen te zetten. Ik hoop dan wel iets minder kleurverschil te hebben.

Pel
28-12-16, 20:20
Ik kan het helaas niet goed meer volgen wat je gedaan hebt, je hebt een sponning voor het glas erin gefreesd, daar komt het glas in, en daar boven op komen de glaslatten? Het lijkt er op dat je de glaslatten niet in de sponning maar er tegen hebt gemaakt, of zie ik dat verkeerd?

Groet Pel.

maja158
28-12-16, 20:28
Ik blijf erbij, waanzinnig mooie deur!
De krachttermen die je gebruikt hebt, ik geloof dat ik daar wel een aardig beeld van kan vormen.
Een 8mm frees verbuigen.... daar is heel wat kracht voor nodig. Goed dat het daarbij gebleven is.
Voor wat betreft het donkerder maken van het hout, ik weet niet of het voor jou gaat werken, maar om eikenhout donker te krijgen wordt azijn gebruikt met staalwol.
Doe een dotje staalwol in een plastic bakje, giet er azijn bij en laat het 24 uur staan.
Daarna kun je het hout bewerken met de vloeistof. Daar is volgens mij ook een topic over, kan het zo niet vinden.

Ga zo door en ik wens de glassnijder ook veel succes.

Groet,
Jan

tuoh
28-12-16, 20:31
Laat gewoon het UV licht zijn gang gaan, binnen een paar maanden ziet dan alles egaal donkerbruin:p

RdeR
28-12-16, 21:16
Inclusief de glaslatten komen de maatverhoudingen nu nog beter tot zijn recht. Prachtige vormgeving. Zoals Jan schrijft: de glassnijder zal zijn vak moeten verstaan!

Rob

Berm
28-12-16, 23:33
Prachtige deur. Respect voor al het geduld en volharding. Het resultaat is er ook naar. Nb. Nu kan iedereen herkennen waar je woont, van zo een deur is er immers maar één !

chevy66
29-12-16, 06:36
Het glas kan waterstraal gesneden worden. Maar ik denk dat er bij dat rare puntje weinig ruimte is voor de facetrand, die eigenlijk bij zo'n deur hoort.

Sidney
29-12-16, 07:23
Héél erg fraai! Petje af hoor - aan het begin van onze straat staan Jugendstil huizen, daar zou deze deur niet misstaan :cool:

rverhag
29-12-16, 14:35
Bedankt voor de complimenten.

Ondanks de paar tegenslagen met de glaslatten vind ik het zo ontzettend leuk en rustgevend om aan die deur te werken dat er nu zelfs plannen aan het opborrelen zijn om nog meer deuren (als hobby) te gaan maken. Hiervoor wil ik dan wel eerst een nieuwe cnc freesmachine maken die grotere lengtes aan kan (waarschijnlijk zelfs een deur in één opspanning kan hebben). Dus vervelen in de komende maanden/jaren zit er niet in ;)

Ik kan het helaas niet goed meer volgen wat je gedaan hebt, je hebt een sponning voor het glas erin gefreesd, daar komt het glas in, en daar boven op komen de glaslatten? Het lijkt er op dat je de glaslatten niet in de sponning maar er tegen hebt gemaakt, of zie ik dat verkeerd?

Groet Pel.

mmm, ik heb zeker geen sponning voor glas gefreesd hoor. Voor de onderste panelen heb ik een sponning/groef gefreesd, maar om het glas vast te zetten had ik eigenlijk nog geen goede oplossing. Om de sierrand rond het glas niet te beschadigen was een sponning frezen eigenlijk geen optie en daarom heb ik voor glaslatten gekozen. Buitenste glaslatten zijn gelijmd en de binnenste worden geschroefd.

Misschien werd je op het verkeerde been gezet door de foto van de deur aan de binnenkant waar de glaslatten al zijn gelijmd? Dat lijkt inderdaad op een sponning, maar het zijn de latten die je daar ziet. Ik denk dat onderstaand plaatje dingen wat duidelijker maakt.

57342

Wat betreft de glassnijder: Afgaand op zijn werk wat ik op het Internet heb gezien verstaat hij inderdaad zijn vak, maar het is niet echt een specifieke glasverwerker. Zoals Chevy66 al aangaf zal het glas m.b.v. een waterstraalsnijder gesneden worden. Machtig mooi om te zien hoe dat gaat
https://www.youtube.com/watch?v=K79_KpPu7GI

Wat betreft het opkleuren:
Staalwol in azijn kende ik en ik heb dat ook al eens gebruikt om hout er ouder uit te laten zien. Vond het wel erg donker worden, maar dat zal ongetwijfeld aan het soort hout, de concentratie van de mix en de royale tijdsduur hebben gelegen :o. Misschien is het best om het advies van Tuoh op te volgen en UV z'n gang maar te laten gaan.

groet,
Ronald

Pel
29-12-16, 15:51
Inderdaad Ronald ik werd door de foto's op het verkeerde been gezet, ik dacht dat je de deur zo ging maken.

Groet Pel.57345

willem1958
29-12-16, 19:19
Wie ben ik om tegen het advies tuoh in te gaan, da's zo'n beetje de grootste vakman hier op het forum?
Dus ik twijfel om je advies te geven maar voor hout op kleur brengen heb je Clou.
6 november had ik je al de tip van Clou waterbeits gegeven. die heb je in verschillende kleuren en tinten.
Voor het opbrengen wel eerst even met een iets vochtige spons het hout wat vochtig maken wat je gaat beitsen want dan komen de houtvezels omhoog, weer schuren en dan heb je geen last als je gaat beitsen.
IK heb 't al vaker verteld op het forum maar als je een metaalscanner zoekt ivm verborgen schroeven/spijkers is dit misschien iets voor je, ik heb m ook, wel een batterij meebestellen.
http://business.conrad.nl/ce/nl/product/814691/Zircon-M40-Detectieapparaat-vindt-en-lokaliseert-62616

trilliwilli
29-12-16, 23:06
Alhoewel de Art Nouveau niet helemaal mijn smaak is, kan ik de sierlijke vormen wel waarderen. Menig gebouw of meubel is door deze stroming beïnvloed. Ik vind het knap dat je dit zo maakt. De constructie is complex en tijdsintensief, daar zul je straks met veel plezier tegenaan kijken, alhoewel je zelf al schrijft dat je buren hier anders over zouden kunnen denken.

Wellicht leuk om hier te plaatsen, een beetje om de stemming erin te houden, een huis dat in Leiden is gebouwd en Art D'Eco wordt genoemd. Is natuurlijk opzettelijk fout geschreven.

Het staat te koop op Funda, vandaar dat ik er tegenaan liep. Het valt alleen buiten budget:

57426

Hier zullen je buren minder zeuren om je deur:confused::

57427

Ik blijf dit project in ieder geval volgen. Het is een interessante klus die je bent aan gegaan.

rverhag
22-02-17, 22:58
Belofte maakt schuld.

Ik had beloofd om foto's te plaatsen van de deur als deze af was en in het kozijn zou staan. Afgelopen vrijdag is de deur afgehangen en was het dus zover. Nog zonder glas-in-lood.

60383

Maar vanavond heb ik ook het glas-in-lood geplaatst.

60384

Nog een paar kleine dingen afwerken, maar ik ben zeer tevreden met (en ook wel trots op) het eindresultaat.

Het was een leerzaam traject en mede dankzij sommige reacties, adviezen en commentaren hier op het forum is de deur geworden zoals hij is. Dus nogmaals dank daarvoor.

En mocht je het interessant/ leuk vinden op alle stappen van het proces nog eens te lezen dan kan dat op mijn blog (http://ronaldverhage.nl/index.php/project-voordeur/)

Nu weer op naar een volgende project.

Vriendelijke groeten,

Ronald

leroy
23-02-17, 05:54
Super gaaf geworden
Mooi dat je de deur toch blank hebt gelaten
Mvg leroy

usernaamvergeten
23-02-17, 07:50
Heel mooi geworden!

usernaamvergeten
23-02-17, 07:53
Wellicht is het wel verstandig om nog een veiligheidsrozet met SKG keurmerk te plaatsen?

harold
23-02-17, 08:31
Een machtig mooi project om te volgen. Chapeau!

Pel
23-02-17, 09:35
Mooie deur geworden Ronald, daar mag je best trots op zijn.

Groet Pel.

Leroowj
23-02-17, 10:46
Mooi geworden, knappe vormen en een leuk bouwproces!

Rizz
23-02-17, 11:20
Mooi hoor! Vakwerk!!!

Sidney
23-02-17, 11:21
Wauw, dat staat goed zeg, héél erg goed gelukt!

maja158
23-02-17, 14:40
Ik vind het echt een waanzinnig mooie deur geworden!

willem1958
23-02-17, 17:27
Wat een topdeur!
Echt een sieraad voor je huis!

WR1944
23-02-17, 18:22
Dat is een hele mooie deur geworden. Niet alleen is het eindresultaat erg geslaagd, ook het proces is goed beschreven.
Ik zou zeker voor een beter slot kiezen. Voor je het weet stelen ze die deur. ;)

SunRayes
23-02-17, 19:06
Wat een prachtige deur! En ik ben ook een grote fan van Jugendstill, dus helemaal top!!

Wim Kluck
23-02-17, 19:18
Erg mooi resultaat. Daar mag je inderdaad trots op zijn. In het donker komt het glas mooi tot zijn recht.

trilliwilli
23-02-17, 19:33
Mooie deur geworden hoor. Kun je nog overweg met je buren:confused:

rverhag
23-02-17, 20:47
Wat een leuke en positieve reacties :o

Dank daarvoor.

De meeste mensen uit de buurt vinden hem ook mooi....., en leuk.... en "apart".... ;)

Een rozet voor het cilinderslot gaat er morgen op want het is inderdaad niet veilig zo. Wel een dure driepuntssluiting, maar geen slotplaat......

jelmer
23-02-17, 21:45
Niet geheel mijn smaak, maar ik vind het wel een mooie deur geworden. Het was ook leuk om de stappen te volgen om tot dit resultaat te komen. Vooral het glas in lood maakt het helemaal af. Echt een unieke deur!