Kity 636 te weinig kracht

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mijn Kity 636 heeft nog steeds te weinig kracht. Er zit nu een Kity 1.1kW motor op. Wat voor motor is gebruikelijk bij dit apparaat? Heeft het zin om alles schoon te maken en te smeren?

Ben begonnen met een nieuw project (topic volgt), en daar hoort nogalwat schaafwerk bij. Een snelle oplossing is gewenst, nu gaat het véél te lang duren. Ik heb planken tussen de 140 en 210mm, die gevlakt moeten worden. Nu in tweeën gezaagd en 0.25mm afname is al te veel :(

Alternatief is de planken naar iemand brengen met een vlak/vandiktebank. Later als ik (de werkplaats) groot ben wil ik wel iets van een Jet machine, maar nu ik nog in de woonkamer klus liever niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je condensator een bedrijfscondensator is, kan het zijn dat hij niet meer zijn volledige capasiteit heeft . Dan loopt de motor wel, maar hij mist kracht. Als ik het mij goed herinner is deze kity 260mm breed. Dan lijkt 1100 watt mijn niet erg veel, een scheppach is het dubbele. Mijn schaafmachine is 210 mm breed en heeft ook een 1100 watt motor en daarmee kan ik ook niet meer als 0,25mm per gang afnemen in hardhout. Misschien winkelen voor een grotere motor of toch wat geduld betrachten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
1100 watt is niet veel voor 260 mm, een makita van 82 mm heeft al 950 watt
Zijn de messen scherp en wat voor hout schaaf je, sommige soorten schaven lastig.
Zit er nog de originele poelie op de motor, het zou ook kunnen dat de snijsnelheid te laag is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De motor draait iets sneller dan de maximale 7000 toeren van de machine. Daar ligt het in ieder geval niet aan.

Geduld is bijna niet op te brengen, als na 30cm schaven de motor helemaal is gestopt. Het is Yellow Poplar.
Heb trouwens ook een berg vurenhout geschaafd, maar dat waren veelal kleine stukken of ik deed het in hele kleine laagjes. Dat hoefde niet gevlakt te worden, alles in de vandiktebank. Soms een beetje doorduwen helpt daar.

Er zit een grote condensator op. Welk type is dit? Kan bij Conrad oid. kijken of ze deze hebben. Bedankt voor de tip.

IMG_20161017_211822k.jpg

IMG_20161017_213337k.jpg

IMG_20161017_2133372.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat is altijd een goed idee!

Daar was ik al bang voor :rolleyes:

Is op zich best een leuke klus, maar wil nu eigenlijk door met m'n project. Meestal kom ik als ik dingen uit elkaar haal dingen tegen die vervangen moeten worden, of ik sloop zelf iets per ongeluk. Dan ben ik weer een paar maanden verder...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Net als Henk denk ik dat het een aanloopcondensator is. Vervangen helpt dan niet. 1100 watt is erg weinig voor een vlak en Vandikte bank. Glijmiddel kan een wereld van verschil maken bij van dikte schaven.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Yellow Poplar is prima te schaven, daar ligt het in elk geval niet aan.
Hout moet zonder veel weerstand over het blad schuiven, blad evt ontvetten en behandelen met een glijmiddel. Siliconenspray werkt goed, maar kan problemen geven met afwerken van het hout later als er niet voldoende geschuurd is.
Messen/beitels wel scherp?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik kom nog even terug op je gedachte alles eens schoon te maken en te smeren. Heb je dat gedaan? Het is toch een beetje verdacht dat een machine met originele motor(Ja, klopt dat?) zo slecht trekt.
Gaat het lekker soepel als je de motor los koppelt en met de hand de zaak draait?

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De motor draait iets sneller dan de maximale 7000 toeren van de machine. Daar ligt het in ieder geval niet aan.

Geduld is bijna niet op te brengen, als na 30cm schaven de motor helemaal is gestopt. Het is Yellow Poplar.
Heb trouwens ook een berg vurenhout geschaafd, maar dat waren veelal kleine stukken of ik deed het in hele kleine laagjes. Dat hoefde niet gevlakt te worden, alles in de vandiktebank. Soms een beetje doorduwen helpt daar.QUOTE]

Alles nog eens doorlezend komt er nóg een vraag/hint bij me op: Moet ik hieruit concluderen dat de overbrengings-verhouding niet de originele is? En in dit geval de beitel een substantieel hoger dan originele toerental heeft? Je ontbeert dan mogelijk voldoende koppel. (hoger toerental geeft evenredig minder koppel). Het zou kunnen dat bij het origineel toerental de zaak blijft draaien waardoor je per saldo toch sneller klaar bent.

Nou ja, misschien heb je niks aan mijn opmerkingen en is het machientje gewoon te klein voor deze klus en dat kun je alleen fixen met een hoger vermogen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor jullie hulp. Het smeren heb ik inderdaad nog niet gedaan. Dan moet de machine uit elkaar, en dat gaat waarschijnlijk te lang duren. Moet wel een keer gebeuren...

De motor die erbij zat was nog kleiner. De poelie die er toen op zat, heb ik op de huidige motor laten zetten. Ik weet niet of die origineel is, de vorige motor was duidelijk al aangepast. Ik heb de overbrengingsverhouding vermenigvuldigd met het toerental, en daarmee kom ik op pakweg 7500 toeren.

Als 2.5 a 3kW geadviseerd wordt, dan hebben we met de huidige 1.1 precies de oorzaak te pakken. Dan heeft het weinig met toerental en smering te maken :rolleyes:
Heb op marktplaats al geneusd. Er staan veel motoren op, maar weinig met de juiste kW en toerentalcombi. Zie ook dat de zwaardere motoren stevig aan de prijs zijn, minimaal 150 euro. Dat is deze machine eigenlijk niet waard. Ik zit in dubio. Denk dat ik een houtwerker in de buurt ga zoeken om de planken te laten schaven. De Kity kan ik beter verkopen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je moet geduld hebben om een 2 polige motor te vinden.
Het meeste dat erop staat is 3 fasig. Echter kun je deze motoren meestal wel op 1 fase laten lopen door een startcondensator aan te sluiten. Hetzelfde als je huidige motor.
Bij mijn weten is die Kity best goed.
Een gelijkwaardige machine is vast veel duurder dan de motor vervangen.
En die poelie vervangen is niet zo'n ramp.
Als je een nieuwe poelie koopt met een klembus (bij Conrad kun je die gewoon bestellen) dan doe je dat makkelijk zelf.
Heb ik ook pas gedaan voor een klein vlakbankje.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tweede hands enkelfase motoren van 2,5 kW a 3 kW zul je heel moeilijk vinden. En gezien je terechte aarzeling een grotere (relatief dure) tweedehands motor op een klein machientje te zetten, blijft eigenlijk alleen over een beetje groter dan je huidige motor te nemen (die zijn niet duur en worden veel aangeboden) en een wat grotere poeli op de motor zetten. En de machine tóch maar ""even"" nakijken :). Bedenk dat ook dan onzeker is of het tot een bevredigend resultaat leidt.

Of...toch naar de houtbewerker in de buurt. Dat geeft je bovendien tijd om op termijn een echte oplossing voor dit probleem met deze VVD bank te vinden.

Succes
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.