Eiken kastje

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dit is t eerste meubel na m`n afstuderen.
De verbinden van de regels is gedaan met dominio`s.

Ik ben mij er gehele bewust dat het gebruik van het hout in deze richting ongebruikelijk is. Echter vond ik het estische aspect in dit geval zwaarder wegen. Door deze manier blijft de vorm van de greepjes altijd goed aansluiten. De houtnerf loopt nu ook van de ene zijkant door over de la en deurtjes naar de andere zijkant.
De zijpanelen zijn met domino`s verbonden en alleen in het midden gelijmd en kunnen dus naar boven en naar beneden werken.
De deurtjes zijn gemonteerd op de zijpanelen. Daardoor zou alles goed moeten gaan bij kringen of uitzetten.

Het is een project voor mijn ouders. Ik kan het meubel dus nog aanpassen mochten de deurtjes bijvoorbeeld krom trekken.

Weer een project waar ik ontzettend veel geleerd heb (mede door heel wat stomme foutjes)

gangkast 5.jpg Gangkast 1.jpg gangkast 2.jpg gangkast 3.jpg gangkast 4.jpg
 
Laatst bewerkt:

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ziet er inderdaad heel mooi uit. Alleen jammer dat de opening tussen de deurtjes groter uit ziet dan de rest.
 
P

Pel

Guest
Zeer mooi kastje Nico, ik hoop voor jou dat de deurtjes niet scheluw trekken, in eerste instantie vond ik het vreemd dat de houtdraad dwars loopt, maar het heeft wel wat moet ik zeggen. Misschien dat je de pootjes wat langer had gemaakt geeft het kastje een slanker uiterlijk, maar dat is dan mijn bescheiden mening, zie het als opbouwende kritiek. Je hebt hier een prachtig meubel gemaakt Nico, en omdat het voor je ouders is, zie het ook nog regelmatig, hier mag je met recht trots op zijn.
Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Erg mooi. Waar ik me wel zorgen over maak is de montage van de scharnieren.
Kun je daar een foto van maken?
Als die star bevestigd zijn in verticale richting komen daar enorme krachten op.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Bedankt allen!
De pootjes had ik ook hoger gewild, m`n ouders hadden bepaalde maten wat ze erg belangrijk vonden.. Vanuit daar heb ik t kastje gevormd. Ik ben blij dat ik nog verjongde pootjes kon maken haha.

De kieren zijn inderdaad niet overal even groot, maar ik verwacht als ik dat wel had gedaan.. dat ze weer dicht of verder open gingen door het werken.

Jep, het scheluwtrekken vrees ik ook voor. Mocht dat voorkomen denk ik dat ik een V groef in de deurtjes frees en een hoekprofiel in de deurtjes monteer..

De deurtjes zijn opgehangen met keuken scharnieren. Als er dingen niet goed lopen kunnen die dus nog worden aangepast in wat millimeters..
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Mooi gemaakt en aparte vormgeving. Scheluwtrekken, ja dat is wel een gevaar. Mocht zich dat voordoen, zou je daar ook iets over willen posten en details over je oplossing daarvoor?
Verder niets dan complimenten.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Mooi! De gecombineerde 3-voudige handgreep is knap gevonden. Geeft een modern / 'design' tintje aan een anders klassiek kastje.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Het geheim van de greepjes:
nouja.. mijn methode.. zou hem anders doen als ik andere freesjes had.

-Eerst heb ik het de hele vorm er grof uit gezaagd. (met een decopeerzaag)
-Daarna met een kopieerfrees de vorm exact weg gefreesd.
-Hierna heb ik eerst de boel afgerond! Anders blijft er een te klein randje af te ronden met een lager.
-Dan kom je aan bij de uitholling. Ik heb een freesje gevonden die met een lager een afronding in het hout kan maken achter de greep.
freesje.jpg
-De laatste stap is om het greepje dicht te maken. Ik heb de vorm uitvergroot en dit 5 mm weg gefreesd. vervolgens een plaatje van 5mm weer dezelfde vorm gemaakt. (45 graden hoek) en de juiste hoogte. En deze erin gelijmd.


Van dichtbij zie je dat dit de voor het eerst heb gedaan. nog niet helemaal netjes genoeg naar mijn mening. Maar de gemiddelde leek. (iedereen die bij m`n ouders over de vloer komt) zal niet opvallen dat het nog een stukkie netter mag.


Liever had ik een freesje gehad nadat ik de vorm op diepte heb weggefreesd gelijk een greep kon maken. Zoiets als deze frees.
Maar daar kon ik helaas nog even niet in investeren en de diepte van m`n deurtjes was helaas te dun. (18 of 20mm)
Eigenlijk zoek ik deze frees met een kopieer lager(ik hou van lagers haha) iemand die toevallig al eens tegen gekomen?
festool_vingergreepfrees.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.