Ik kan een leuke stam walnoot krijgen: what to do best?

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Hallo houtkenners,

ik kreeg vandaag een berichtje dat ze bij een kennis een walnootboom hebben gekapt. Of ik nog interesse had, in ruil voor een gedraaid schaaltje. Natuurlijk heb ik interesse, maar geen ervaring met een vers gekapte boom. Het gaat om deze stam:

received_1189282337824592.jpg received_1189282111157948.jpg

Ik wil er een paar schaaltjes van draaien en misschien een paar leuke planken uitzagen. (m'n buurman heeft een behoorlijk formaat lintzaag)
Gewoon de stam in z'n geheel vervoeren, of ter plekken wat stukken afzagen?
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat lijkt een mooie kans!

Ik zou persoonlijk het onderste deel van de stam, onder de breuk, zagen aan planken. Kopse kanten insmeren met verdunde houtlijm en oplatten. Zagen op geschikte dikte (5 cm) zodat je er nog allen kanten mee op kan wanneer het droog is. Drogen duurt dan wel wat langer.
Het bovenste deel zou ik op locatie aan stukken zagen waaruit schalen te draaien zijn; ook hier de kopse kanten insmeren. Bij het zagen zou ik rekening houden met de splitsingen in de boom, zodat deze goed uitkomen in de te maken schalen. Succes!

Groet, Rene
 
welke #%$^&#^$& heeft die boom omgezaagd???

Wie zaagt nu op 2 meter boven de grond af?? Is dat expres gedaan om de stam te verkloten voor plankhout?

Zoals de andere Rene al zei, de taksplitsingen zijn erg mooi om te draaien. Wat ik persoonlijk altijd doe is de stukken op maat zagen, en ze direct ook door het hard zaag om de kans op scheuren al flink te verkleinen. Uiteinden in de verdunde houtlijm en je kunt ze behoorlijk lang bewaren(laat de stukken iets langer dan nodig zodat je de scheuren er later af kunt zagen.

Ik draai bijna uitsluiten nat hout maar sommige stukken liggen er al zo lang dat ze al bijna droog zijn. Toch hou ik de regel van 10% diameter als wanddikte nog zeker aan om later genoeg hout te hebben om ze na te draaien.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Bedankt voor de tips Rene's! Wat betreft de taksplitsingen: is dat gewoon een kwestie van de takken er af zagen en op die plek een stuk voor schaal wegzagen? Dat je zoiets krijgt:

DSC03485.JPG
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Ik zou hget zelf in dit soort stukken zagen:

DSCN2415.jpg

DSCN2416.jpg

En als je die dan voordraait krijg je een beetje dit:

DSCN2417.jpg

DSCN2418.jpg

DSCN2419.jpg

Groet, Rene
 
Goh nu moet ik wel echt goed gaan nadenken hoor, dat vaasje is namelijk al van een jaar of 5 geleden maar volgens mij waren dat gewoon enkele losse takjes die aan de stam zaten.

De andere Rene heeft heel mooie voorbeelden geplaats van mooie taksplitsingen, uiteraard komt dit met een aantal lagen olie nog mooier tot uiting qua structuur.

Maar dan nog, probeer zo veel mogelijk hout te krijgen, zelfs de rechte stukken zijn altijd leuk materiaal!


En Onthout, over de valkerf had ik maar niets gezegd haha
Ik kreeg inderdaad ook het idee dat de boom anders te ver viel als hij onderaan werd afgezaagd.
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Ik kan misschien ook aan een walnotenboom komen, is dat een beetje geschikt om planken en/of balkjes van te zagen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.