Dewalt vandikte bank DW733 - Dikke teleurstelling

Roenie

Nieuw lid
25 sep 2016
10
2
Na lang twijfelen de vandikte bank van Dewalt DW733 aangeschaft.
Ik werk veel met gebruikt hout en deze machine lijkt me echt handig.
Nu ik veel met gebruikt hout werk kies ik er altijd voor om maar 1zijde vlak te schaven en daarna van dikte te zetten.
Dit om de look te behouden aan de zichtbare kant.
Deze morgen heb ik een hele morgen de Dewalt getest. Een ramp!
De bedoeling was om 1 zijde die al vlak gezet is met de vlakmachine te gaan schaven.
Je moet het hout constant begeleiden door te duwen en te trekken.
Zelf wanneer de plank volledig door de machine is geweest en je laat de diepte hetzelfde lukt het de Dewalt nog niet
om het te schaven zoals het hoort.
Uiteindelijk beide kanten geprobeerd om te schaven en dan lukt het af en toe maar nog niet feilloos.

Ik ben nu aan het bekijken voor de machine terug te sturen.
Dit was mijn laatste Dewalt aankoop!

 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hoeveel mm probeer je in 1x af te nemen? Dit 'gedrag' doe me denken aan teveel in 1x willen af nemen...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je een glijmiddel op de tafel gedaan? Zelfs een schaafmachine van €20.000 werkt niet zonder.
Het beste is paraffine, vast of vloeibaar, er een kaars over wrijven helpt ook omdat er paraffine in zit, maar het is minder ideaal want vettig.
 

Roenie

Nieuw lid
25 sep 2016
10
2
Te veel afnemen is niet het probleem. Heb geprobeerd per mm en per 0,5 mm.
De 2de keer dat ik schaaf heb ik de diepte niet verandert tov de eerste keer op video.
Ik kan de plank gerust nog 10 X doorvoeren zonder de diepte te veranderen. Het blijft stroef lopen.
Als u goed kijkt kunt u ook de zwarte strepen zien van de schaaf op het hout.

Mij lijkt het er eerder op dat de beitels niet scherp genoeg zijn en/of niet genoeg kracht.
Deze machine is echter splinter nieuw.
 

Roenie

Nieuw lid
25 sep 2016
10
2
@ Benchworks

Ik ga dit eens proberen en laat u het resultaat weten. Dat het beter gaat geleiden kan ik aannemen maar zo een verschil?grtz
 

Roenie

Nieuw lid
25 sep 2016
10
2
Met rode kaken ben ik hier terug 😳.

Jullie hebben gelijk. Gaat gelijk niets.
Dank jullie wel allemaal!

# bloos#
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi
P

Pel

Guest
Geeft niet Roenie, wij hebben het ook moeten leren, maar hadden het geluk dat we een tijdje in de werkplaats zijn groot gebracht. Maar het stond denk ik toch ook in de gebruiksaanwijzing, maar om die nou helemaal gaan lezen, ik heb er ook een hekel aan;)

Groet Pel.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Houtglijmiddel doet wonderen voor je machine, daar ben ik ook wel achter..
Ik werk ook veel met gebruikt hout en gebruik daarom vaak gewoon een goedkope bus wd40 van de action. Of gewone simpele silicone olie.
Let op..
Dit kan wel sporen nalaten in/op je hout waardoor schilderen of verduurzamen wat minder goed zou hechten.
Nu heb ik hier nog niet echt hinder van ondervonden.. Maar men geeft het altijd wel aan.

Succes en veel plezier met je machine.
 

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Ik ben er bij toeval achter gekomen dat cockpit spray ook super goed werkt
Had op dat moment niets anders voor handen
werkt echt goed
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Banden spray van de auto zou dan ook wel eens heel goed kunnen werken.
Dat spul waar je banden zo mooi zwart van worden.. Action heeft dat ook voor een prikkie..
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Parafineolie heb ik bij DA indertijd besteld voor ruim 6 euro per liter.
Dat was deze, je kan 'm ook bestellen, ben je met verzenden voor een tientje klaar.
Ik gebruikte ook wel een waxinelichtje zoals Benchworks en vurenhout zegt, dat werkt ook wel.

Toch verbaast het me dat het zo stroef gaat, is je tafel wel vlak en redelijk glad?
Met een fijn schuurpapiertje kan je eventueel nog wat extra doen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Niet met schuurpapier aan de aan / afvoer tafel (zijn verchroomd) komen dat is uit den boze, gewoon een of ander glijmiddel en het gaat als een fluitje van een cent.

Groet Pel.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Let op met cockpit spray of andere siliconen houdende spray. Zelfs bij kleine restanten kan het je verfwerk of bij spuiten lastig maken. Ze noemen dat vissenogen.
gewone bijenwas doe ik ook af en toe op de zool van de handschaaf. Werkt prima
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik heb dat probleem ook gehad, niet met dezelfde machine overigens, en ook van alles geprobeerd.......
Tot ik een medewerker van Proxxon aan de mail had die mij adviseerde om zelfklevende silikon-tape op de aan- en afvoer tafel aan te brengen.
Het Proxxon art.nr. is 28 968 dit zijn schijven van doorsn.250mm.
Ik weet niet of dit spul ook in grotere afmetingen te verkrijgen is maar wat ik wel weet dat dit werkelijk SUPER werkt!!

Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Sorry voor m'n verkeerde advies met schuurpapier.
Ik heb bij mijn tafel toen wel geschuurd maar dat was een aan- en afvoertafel met de polijstsporen er nog in.
Als het aluminium of gietijzer is dan kan dat.
Als het bij jou chroom is dan moet je eraf blijven en gewoon een glijmiddel nemen.
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Ik gebruik een spuitbus Bison Houtglijmiddel, dat scheelt ook een pak en laat tot hiertoe geen sporen na op het hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.