Aanzetstaal

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Hoi,
kan je een opzetstaal om schraapstaal te zetten zelf maken en hoe dan wel of zou je die best kopen? Is dat dan hetzelfde als een opzetstaal voor messen of is dat nog iets anders?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Je bedoeld een aanzetstaal. Dit is uitstekend geschikt mits het maar niet een uitvoering is met een diamantcoating. Deze slijpen nl een beetje en zetten de vouw niet om.
Je kunt ook bij een garage vragen naar een oude klep van een motor. Deze zijn kneiterhard.
In noodgevallen gewoon een schroevendraaier gebruiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik gebruik het voorste stukje van een driekantvijl. Het stukje vlak aan de heft wat glad is.
Je moet het schraapstaal wel eerst vlak vijlen en wetten voordat je de braam trekt.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Het is echt de moeite waard om je te registreren voor deze Masterclasses.
Helemaal mee eens!
Ik bekijk de filmpjes van zijn projecten met zeer veel plezier en leer er ontzettend veel van.
Denk er ook sterk over om zijn nieuwe rocking chair project zelf te gaan proberen, zeer uitdagend.

On topic:
Door zijn enthousiasme heb ik mij laten verleiden om een Veritas cabinet scraper te kopen.
Nog geen seconde spijt van gehad, werkt fantastisch.
Gelijktijdig heb ik ook een aanzetstaal (burnisher) van Narex gekocht. Werkt prima en kost je de kop niet.

Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Helemaal mee eens!
Ik bekijk de filmpjes van zijn projecten met zeer veel plezier en leer er ontzettend veel van.
Denk er ook sterk over om zijn nieuwe rocking chair project zelf te gaan proberen, zeer uitdagend.

On topic:
Door zijn enthousiasme heb ik mij laten verleiden om een Veritas cabinet scraper te kopen.
Nog geen seconde spijt van gehad, werkt fantastisch.
Gelijktijdig heb ik ook een aanzetstaal (burnisher) van Narex gekocht. Werkt prima en kost je de kop niet.

Hans
Een schraapstaal is een rudimentair stuk gereedschap. Eenvoudig zonder toeters en bellen. Waarom zou je zoveel geld uitgeven als een stukje staal van een oude handzaag en een vijl net zo goed werken. Eens je de slag van het trekken van een braam te pakken hebt, trek je prachtige krullen met een simpel schraapstaal.
Een smal schraapstaal van ongeveer 2 cm breed heb ik wel voorzien van een handvat. Dat werkt gemakkelijker.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De cabinet scraper van Veritas is idd niet noodzakelijk om met een schraapstaal te werken (die kun je overigens werkelijk overal uit maken, het is namelijk geen hard staal), maar zorgt er wel voor dat je na een dag schrapen nog duimen over hebt...

Als 'ticketer' of 'burnisher' (is hier een goed nederlands woord voor? aanzetstaal is volgens mij niet correct) kun je idd de steel van een goeie schroevendraaier gebruiken (een van hard gereedschapsstaal, zoals Cromoly), maar een echte ticketer (Kirschen, Peaktools, etc) werkt wel fijner - die zijn goed gepolijst, zo hard dat je geen slijtage zult zien, en zijn meestal afgerond driehoekig.

En voor fijn werk kun je ook een schraapschaaf gebruiken - Lie Nielsen heeft een aantal Stanley-kopieen, en Veritas heeft een schattig klein schraapschaafje, veel mooier en moderner (vind ik dan) dan de Stanley 212 kopie van Lie Nielsen. Ik gebruik em voor finaal werk aan mijn hengelbamboestrips (daarvoor is een los schraapstaal niet controleerbaar genoeg).
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Ik heb nog sets 2 kirschen aanzetstalen in de aanbieding (rond, ovaal en driehoekig); zoek op 2 kirschen
mvg
gerard
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
ook ik schaarde me onder de oude schroevendraaier techniek tot dat ik in een oude gereedschapskist een starrett 810 tegen kwam
IMG_1021.jpgIMG_1022.jpg
ik merk dat je beter gecontroleerd kan werken dan met een schroevendraaier en zijn eigen gewicht voelt ook fijn
het enig is hoe noemen we hem nou
omzetstaal misschien ?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Schroevendraaier werkte bij mij helemaal niet. Ik dacht dat ik iets verkeerd deed, maar na lang uitzoeken bleek de schroevendraaier simpelweg te zacht te zijn. Met de schacht van een freesje lukte het dan wel, en dan heb ik een aanzetstaal besteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.