Eettafel van geborstelde eikenhouten wagonplanken maken

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik ben nieuw op dit forum. Mijn interesse voor houtbewerking is sinds enkele jaren toe aan het nemen. Nu wil ik een, voor mij, prestigieus project aanpakken. Voor in onze nieuwe woning wil ik graag een eettafel gaan maken van geborstelde eikenhouten wagonplanken. Ik weet dat hier al een en ander over geschreven is op dit forum, maar ik blijf nog met enkele vragen zitten. Ik hoop dat de kenners van dit forum mij van advies kunnen voorzien.

De tafel gaat bestaan uit 5 planken van ±20cm breed, 6cm dik en 240cm lang, welke ik eerst 3 weken laat acclimatiseren in de kamer waar de tafel komt te staan. Dit op aanraden van de leverancier. Omdat ik niet over een schaaf(bank) of iets dergelijks beschik lukt het mij niet om de planken recht genoeg te krijgen om ze te verlijmen. Daarom had ik de volgende methode bedacht:
Ik leg de planken op een rechte ondergrond, om en om, met de toekomstige bovenkant naar beneden. Dan zaag ik aan beide uiteinden 2 sleuven van ±2cm in met een invalzaag. In deze sleuven kan ik dan stalen U-profielen verzinken, welke van sleufgaten voorzien zijn en met houtdraadbouten aan de planken worden bevestigd. Zie onderstaande afbeeldingen om dit te verduidelijken.


tafel detail.jpgtafel onderaanzicht.jpgtafel zijaanzicht.jpg


Vragen waarmee ik blijf zitten:
-De belangrijkste vraag: heeft deze methode kans van slagen of slaat het nergens op? Ik zie dat dergelijke u-profielen vaker worden gebruikt, maar meestal als het blad zelf al aan elkaar gelijmd is.
-Gaat een eikenhouten blad van 6cm dik met een overspanning van ±180cm doorhangen?
-Gezien hout zijwaarts het meest werkt: mag ik de tafelpoten er wel zo onder schroeven? Hier zitten namelijk geen sleufgaten in. Of wordt het hout voldoende bij elkaar gehouden door het U-profiel?
-Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor de deskundige reacties!
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Zonder er berekeningen op los te laten, dus met een slag om de arm:
-De belangrijkste vraag: heeft deze methode kans van slagen of slaat het nergens op? Ik zie dat dergelijke u-profielen vaker worden gebruikt, maar meestal als het blad zelf al aan elkaar gelijmd is.

Ik zie zo geen reden waarom dit niet zou werken. De voorgestelde slotgaten in het u-profiel om het hout de ruimte te geven om te werken zijn essentieel (anders breken de bouten of scheuren de planken), maar verder voorzie ik geen problemen. De stijfheid van je blad (overdwars) zal afhangen van de hoogte (en daarmee stijfheid) van je u-profielen. Hoe hoger (en dus verder ingezaagd) hoe stijver.


-Gaat een eikenhouten blad van 6cm dik met een overspanning van ±180cm doorhangen?
Ja. Maar niet noemenswaardig


-Gezien hout zijwaarts het meest werkt: mag ik de tafelpoten er wel zo onder schroeven? Hier zitten namelijk geen sleufgaten in. Of wordt het hout voldoende bij elkaar gehouden door het U-profiel?
Dat gaat alleen goed als de planken de ruimte hebben om te werken. Aangezien je u-profiel van slotgaten voorzien is(moet zijn) is die ruimte er per plank wel, maar als de planken dusdanig veel uitzetten (door stijging in luchtvochtigheid) dat ze tegen elkaar aan gaan drukken heb je alsnog slotgaten in de poten nodig. (zodanig dat de poot in de breedte kan werken, en het blad ook)


-Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?




Groetjes,

Tom
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb bij mijn tuintafel (http://www.woodworking.nl/showthread.php?13785-Lompe-tuintafel) de wagonplanken onderling verbonden met lamello's en vervolges aan de onderkant er een stalen L-profiel ingefreest. Tafelblad heeft nu ruim een jaar buiten gestaan en is nog steeds recht (moet wel zeggen dat ie aan de uiteinden gefixeerd is aan het stalen frame met aluminium h-profieltjes, maar dat doet niet veel denk ik.

Ik zou daarom de planken sowieso onderling verlijmen. Heb je geen vlak/vandiktebank voor nodig, alleen een cirkelzaag met geleiderail waarmee je de planken even recht schulpt.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
bedankt voor de reacties!

Oké, dus doorzagen met een cirkelzaag met geleiderail werkt ook. Ik wist niet dat dat recht/vlak genoeg ging worden om te verlijmen! Ik zat al een tijdje te azen op een makita sp6000 invalzaag. Die moet er dan maar gaan komen :) bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zie vooral dat je de schroeven ver genoeg in het hout zet, op de tekening zijn ze even diep als het profiel, daar heb je een zwak punt omdat je de vezels dwars gaat doorzagen. het stuk hout tussen het profiel kan er dan makkelijk uit breken bij spanning, zie dus vooral dat je schroeven/bouten voldoende dieper zitten dan het stalen profiel.

Het andere probleem dat ik zie is dat er geen dwarse versteviging in zit om bijvoorbeeld de poten met elkaar te verbinden, of enig ander hulpmiddel om het geheel stijf te maken.
Hoe het daar getekend is vrees ik dat ze in de lengte richting zal schommelen.
De poten zo vastmaken onder het werkblad zal ook problemen geven omdat het blad moet kunnen uitzetten of krimpen, kijk eens onder en massieve tafel om te zien hoe je dat zwevend kan verbinden. Je kan eventueel ook nog een paar mm ruimte tussen de planken laten en de poten er dan wel aan vastmaken, zo hebben ze ruimte om te bewegen zonder dat ze elkaar wegduwen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Oké bedankt. Mijn tekening was inderdaad een schets. Waarschijnlijk steken de profielen 2cm het hout in, dus dan worden het schroeven van een centimeter of 5.

Wat de poten betreft, dat moeten deze worden: http://norr11.com/eu/Living/Chairs/tablelegs_maiden_tall_black
Ze verkopen daar ook tafels met deze poten eronder, en daar zitten ook geen schoren of verbindingen tussen de poten. Maar ik vermoed dat die tafels ook minder zwaar zijn als dat die van mij moet gaan worden. Ik denk dat ik dat eerst even aankijk. als hij inderdaad instabiel is kan ik dan altijd nog wat verzinnen.
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
De stabiliteit zal aanvankelijk groot genoeg zijn, maar op termijn vrees ik toch dat er wat beweging in de boutverbindingen zal komen.

Overigens vind ik zo'n mooi blad met een stalen onderstel wel een beetje een gemiste kans. Mijn keuze zou een massief houten onderstel zijn dat wat meer recht doet aan het mooie massieve blad. Uiteraard is dat niet meer dan mijn mening, maar ik zag dat die stalen poten toch wel een aanzienlijk bedrag kosten. Je doet het dus kennelijk niet om geld te besparen... :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Nu dat ik de poten heb gezien op hun website denk ik dat ze toch voldoende stabiliteit zullen geven, en in de uiteindes werken ze waarschijnlijk met sleufgaten voor de beweging.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
De plannen zijn iets gewijzigd. Afgelopen zaterdag bij Frank Pouwer geweest om hout te zoeken. Het zijn wel wagonplanken geworden, maar toch geschaafde. Deze lijken me beter te bewerken, ze waren goedkoper en ook erg mooi! Zie onderstaande foto's.
IMG_1255.jpg
IMG_1260.jpg

Deze planken zijn 4cm dik. Dit lijkt me te dun om een 2cm dik u-profiel erin te leggen. Daarom draai ik ze maar om, en schroef ik ze gewoon tegen de onderkant. Dit moet wel kunnen zonder dat je het ziet of dat je er met je benen tegenaan komt denk ik. Hoe zit het met het doorhangen van 4cm dikke planken met een overspanning van ±180cm? Ik kan er, zoals hieronder getekend, eventueel een u-profiel diagonaal onder bevestigen. Dit heeft nog als bijkomend voordeel dat ik de planken hierop wat recht kan trekken. Sommige planken staan namelijk een klein beetje bol. Maar als het doorhangen zowiezo geen probleem gaat worden kan ik dit profiel er wellicht beter ook in de breedte onder schroeven.
onderaanzicht.jpg
Detail.jpg

Zoals op een van de foto's te zien is liggen de planken nu te acclimatiseren. Hier liggen ze voorlopig nog wel even. Als ik er weer mee aan de slag ga hou ik jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Jan, doorhangen kun je op deze manier niet opvangen, dan zul je eerde 2 profielen dwars op de breedte moeten zetten, dus zoals de 2 profielen aan het eind.
Zoals je nu getekend hebt, heb je bij de voorste plank, waar je erop leunt, nagenoeg geen steun. Door er 2 tussen de poten in te zetten breng je de kracht, die je op de eerste plank uitoefent, over op de andere planken.
Als je bang bent dat de afstand tussen de poten nog te groot is en zal doorbuigen, kun je altijd onder de middelste plank, in de lengte, nog een profiel eronder zetten.

Als je die radiator aan hebt staan zou ik de planken daar wat verder bij vandaan leggen of dagelijks draaien....
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Oké, dan is onderstaand ontwerp een betere oplossing. Bedankt voor de tip!
onderaanzicht2.jpg

En dat van die radiator, gaat me dat kromme planken opleveren als ik er niks aan doe? De planken liggen nu bij schoonouders in huis, en ik denk niet dat die gelukkig worden als ik de planken midden in de ruimte ga leggen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Bedankt! In het echt zijn ze nog mooier :D Deze planken (4cm dik) kosten 200€ per m². Ik heb het hout voor deze tafel voor 410€ meegekregen. Je hebt ze ook van 6cm, en volgens mij ook van 3cm bij Frank Pouwer, maar wat die kosten weet ik niet
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
allemachtig.......dat zijn wel prijzen zeg. Zal wel aan mij liggen, wist niet dat zulk hout zó duur was.

maar het is echt heel, heel erg gaaf, wat een karakter sijpelt daar vanaf zeg



edit: http://www.frankpouwer.nl/


wauw.....weet ik meteen waar ik de frontjes voor mijn 2017 keuken project kan halen :)
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De verdeling moet je meer baseren op de afstand tussen de poten niet tussen de profielen onderling, dus ze moeten iets naar elkaar toe.

Zoals ze nu liggen licgt de helft vlak voor de verwarming, het beste is om die uit te zetten. Anders moet je echt de planken regelmatig draaien om te voorkomen dat ze krom gaan trekken.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik heb ook zo'n tafel gemaakt van wagonplanken (2,7 lang).
Gaat echt niet doorhangen, zeker niet met de positie van de poten die je schetst.

De planken heb ik met deuvels onderling verbonden en draadeinden er doorheen gestoken. Die draadeinden gebruikte ik gelijk als lijmklem.
Alleen moet je dan in de planken aan de buitenkant van het blad een kamertje in de onderzijde van de plank frezen om de moer uit het zicht te houden.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Ik heb ook gekeken bij Frank Power. Mooie zaak!! veel hout maar ook erg duur.
Uiteindelijk heb ik mijn wagonplanken bij http://www.pepijnkempendesign.nl/ gehaald.
Oke geen mooie zaak. Planken kan je zelf uitzoeken. Wel ff bellen van te voren. En het belangrijkste goedkoper.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Even het topic weer wat nieuw leven inblazen! Het hout ligt inmiddels enkele weken in de woonkamer van het huis van mijn ouders. Ik verwacht dat het over 2 weken, als ik het blad ga maken, voldoende geacclimatiseerd is zodat het minimaal zal werken. Het hout heeft dan ±5 weken binnen gelegen.

Ik heb inmiddels ook skylt original besteld, na het lezen van vele positieve reacties op dit forum. Echter heb ik hier weinig ervaring mee. Om te beginnen, welke korrel schuren is te adviseren? Ik kan me voorstellen dat het niet raadzaam is om het blad te fijn op te schuren. Ik wil ook zoveel mogelijk van de huidige structuur overhouden, zodat de mooie donkere scheurtjes in het hout niet verloren gaan. Volgens mij hoeft het ook maar licht geschuurd te worden zodat het wat 'aaibaarder' is, en dat je geen splinters meeneemt als je eroverheen wrijft. Verder heeft het hout nog die gaten erin zitten, waaromheen het helemaal zwart uitgeslagen is. Ik vind dat wel mooi, maar op dit moment geeft dat erg af. Met schuren heb ik denk ik kans dat ik het zwarte eraf schuur. Als ik dit ontvet en behandel met skylt, beschermt het dan ook tegen afgeven?

Verder heb ik ook de stalen profielen die aan de onderkant gaan komen binnengekregen. 35x35 met een wand van 3mm dikte. Hiervan komen er 4 onder. Lijkt mij voldoende om het zaakje bijeen, en enigszins recht te houden. Hierin gaan sleufgaten komen zodat er wat ruimte over is voor het hout om te werken. Maar mag ik daarvoor wel de houtdraadbouten gewoon flink vast aandraaien, of beperk ik het hout dan alsnog in de bewegingsvrijheid? Weet niet hoe sterk het is, wellicht dat het evengoed wel doordrukt als het gaat werken.

Ik sta te popelen om te beginnen met het maken van de tafel, maar het moet nog even wachten. De houten vloer in mijn huis krijgt nog een behandeling, en zo gauw er meubels op mogen ga ik het hout halen, maak ik de tafel en zet ik hem binnen. Ik sjouw namelijk liever niet te veel met een tafelblad wat ±60kg gaat wegen... Ik hou jullie op de hoogte!
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
ik heb de "zwarte" gaten gewoon opgeschuurd net zo lang dat ze niet niet meer afgaven. Zwart is gewoon blijven zitten. Ik heb het blad wel fijn opgeschuurd. We zitten er dagelijks aan. Dan is het fijner dat hij mooi glad is. Ook alle grote splinters uit de schuren gehaald. Ik heb de bouten handvast gedraaid.

Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.