Kity 660

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Beste houtdraaiers,
Ik heb op de "open dag hout" kennis mogen maken met het houtdraaien en wil hier iets mee doen.

Ik heb ooit een houtdraaibank gekregen maar nooit gebruikt. Ik heb deze nu te voorschijn gehaald en het is een Kity 660. Bij het googlen kwam er uit dat de fabrikant Kity nu naar Scheppach.com verwijst.

Wat ik graag zou willen weten is welk toerental ik dien te gebruiken. De volgende getallen staan bij de bovenpully maar ik weet niet exact wat deze inhouden. "118, 105, 88". Bij de motorpully staat 45, 68, 85". De aangegeven toerentallen zijn 1070, 1600 en 2980.

Wat ik ook graag zou willen weten is of ik de bijbehorende platte beitels kan gebruiken die van vijlen zijn gemaakt. UIteraard worden deze eerst geslepen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Peter
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Beste Peter,

dit is een schoolvoorbeeld draaibank zoals die vroeger gemaakt werd om in langshout te werken - kandelaars, stoelpoten, dat soort werk. Ik neem aan dat 1070/1600/2980 de toerentallen van de spindel zijn. 1070 toeren als laagste toerental is veel te hoog om aan schalen te denken - dit is een draaibank voor langshout. Zou het kunnen dat de andere getallen de diameter van de pullies zijn in mm?

Wat betrerft het gebruik van omgeslepen veilen:

1) een platte beitel is een vrij lastig stuk gereedschap om mee te beginnen, want als je het niet goed doet schiet de beitel naar links of naar rechts, mogelijk zelfs van de leunspaan af. Zeker gezien het hoge toerental.
2) veilen worden gehard tot ze zo hard mogelijk zijn. Helaas wordt het staal daarbij wel minder taai en dus breekbaar. Dat is voor veilen niet erg, maar voor houtdraaibeitels, die wel met schokken belast worden, wel. De kans dat ze breken is te groot om er veilig mee te werken.

Volgens mij kun je op twee manieren beginnen:

1) boek een cursus. Je leert dan vanzelf welke beitels je waarvoor gebruikt en weet dus ook wat je moet kopen om te maken wat jij wil maken.
2) kijk filmpjes op youtube, over hoe het moet. Koop dan een paar beitels, bv. een platte guts, om mee te beginnen.

Succes (en denk, voor het geval dat even op zich laat wachten, aan een gelaatsscherm) !
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Misschien kun je poelies omdraaien op motor/hoofdas,mits zelfde asmaat,
Of andere diameter poelie.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Peter,

Om de tekst van Jurriaan een beetje kracht bij te zetten herhaal ik m nog maar eens.... Ik zou niet beginnen met een omgeslepen vijl omdat de kans op breuk aanwezig is. Een gelaatsscherm zou ik zeker in investeren. Ga eens kijken bij een houtdraaier in de buurt, een oproep hier op het forum zal je vast reacties opleveren. Anders ben je natuurlijk hier ook welkom, maar ik heb de A12 regelmatig zelf ook helemaal afgereden en dat zal vast ook niet jouw hobby zijn... :)
Succes, houtdraaien is erg leuk om te doen!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Er zitten een paar houtdraaiers bij je in de buurt.
Als je lid wordt van Radius kun je tevens lid worden van de afdeling Rotterdam. Forumlid BeRo is daar voorzitter van.
In 'n afdeling zijn altijd ervaren draaiers die je op sleeptouw willen nemen en je gratis les gaan geven.
Belangrijk is ook het advies over goede beitels en het juist slijpen en wetten daarvan. Ook daarvoor kun je goed bij Radius terecht.
 

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Beste Jurriaan, Emy, Ronald, Pieter en Jan,
Mijn dank voor jullie snelle reactie en adviezen.
# De geslepen vijlen zal ik direct wegdoen. Ik zal beginnen met de gutsen die er ook bij zijn en er eventueel platte vijlen naar behoefte aanschaffen.
# Ik zal beginnen met wat handvatten en poten en op deze machine mij daar bij houden. Naar aanleiding van jullie adviezen zal ik zeker geen schalen proberen.
# Een gelaatsscherm heb ik gelukkig al en zal ik zeker gebruiken
# Ik zal ook contact opnemen met een van de genoemde houtdraaiersgroepen om mij beter voor te bereiden.

Nogmaals bedankt en met vriendelijke groet,
Peter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat betrerft het gebruik van omgeslepen veilen:

2) veilen worden gehard tot ze zo hard mogelijk zijn. Helaas wordt het staal daarbij wel minder taai en dus breekbaar. Dat is voor veilen niet erg, maar voor houtdraaibeitels, die wel met schokken belast worden, wel. De kans dat ze breken is te groot om er veilig mee te werken.

Dat ligt er maar helemaal aan of ze ontlaten (en weer gehard) zijn of niet. Heel kort door de bocht kun je er van uit gaan dat als de tanden van de vijl weggeslepen zijn het staal ook ontlaten is (anders krijg je de tanden niet weggeslepen/gevijld; je kunt dat wel op een draaiende carborundumsteen doen, maar grote kans dat het staal daarbij ook heet geworden en dus ontlaten is). Zitten de tanden er nog op, dan is de kans groot dat het staal nog 'vijlhard' is; in kombinatie met de vertanding, die als een postzegelscheurrand kan werken, loop je met een dergelijk gereedschap groot risico op breuk bij buigbelasting, zoals bij een draaibeitel als je een happer krijgt.
 
Dat ligt er maar helemaal aan of ze ontlaten (en weer gehard) zijn of niet. Heel kort door de bocht kun je er van uit gaan dat als de tanden van de vijl weggeslepen zijn het staal ook ontlaten is (anders krijg je de tanden niet weggeslepen/gevijld; je kunt dat wel op een draaiende carborundumsteen doen, maar grote kans dat het staal daarbij ook heet geworden en dus ontlaten is). Zitten de tanden er nog op, dan is de kans groot dat het staal nog 'vijlhard' is; in kombinatie met de vertanding, die als een postzegelscheurrand kan werken, loop je met een dergelijk gereedschap groot risico op breuk bij buigbelasting, zoals bij een draaibeitel als je een happer krijgt.

Dit is een veronderstelling!!! Ik zou er veiligheidshalve niet van uit gaan. Beter te hele gekeerd dan ten halve gedwaald.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klopt; het was ook meer om aan te geven dat het op zich heel wel mogelijk is om van (versleten) vijlen prima draaibeitels te maken die je zonder risico kunt gebruiken. Maar dat vergt wel wat meer werk dan er gewoon een vouw aan slijpen...
 
Klopt; het was ook meer om aan te geven dat het op zich heel wel mogelijk is om van (versleten) vijlen prima draaibeitels te maken die je zonder risico kunt gebruiken. Maar dat vergt wel wat meer werk dan er gewoon een vouw aan slijpen.

Ik vind het bij iemand die begint met draaien absoluut verkeerd om het gebruik van vijlen voor te stellen. Je moet heel deskundig zijn om verantwoord van vijlen draaibeitels te maken. Er zijn maar weinig mensen die dat echt kunnen. Waarom dan toch het gebruik van vijlen propageren.

M.vr.gr. jan
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Vrienden,

Even een reactie over het zelf slijpen van gereedschap uit een oude vijl. Dat lijkt leuk en aardig, en misschien goedkoop, maar als je de bestede tijd in geld uitdrukt, is het nog duur.
Stel een amateur-tarief nou eens op 10 euro per uur, Dan kost het je toch nog een 30 euro voordat je iets hebt, waar je misschien leuke dingen mee kunt doen, maar die ook een gevaar in zich hebben. En bovendien, die drie uur kun je niet aan leuke dingen besteden zoals hout draaien.
En zoals Ronald en Jurriaan al schreven: Het werken met een vlakke beitel is een kwestie van veel oefenen, en dan gaat het soms nog wel eens mis. Wat niet wegneemt, dat het werken met een vlakke beitel bij het draaien tussen de centers een veel sneller een glad resultaat geeft dan een guts.

Overigens: Als Peter wil meekijken en eventueel wat tips wil krijgen, dan is hij welkom. Stuur maar een PM. Als hij snel komt, kan hij ook de heerlijke geur opsnuiven van Leylandii-hout.

Met hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.