Hoek zwaluwstaart voor zacht en hard hout.

Johan1974

Nieuw lid
13 okt 2016
1
0
Hallo,

Als ik zoek naar zwaluwstaart hulpstukken zie ik dat er 2 maten zijn voor zacht hout en hard hout. Alleen kan ik geen duidelijke uitleg vinden waarom dit zo is. Waarom is er een verschil in zaaghoek voor zacht en hardhout , is dit echt nodig of zou 1 hoek voor beide houtsoorten ook voldoende zijn?

Groet,

Johan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Als je maar een mal wil gebruiken neem dan die met de grootste hoek. Het komt niet zo nauwkeurig. Kijk eens bij www.incra.com hier gebruiken ze vele hoeken. Ook met een zwei haak kan je prima z zwaluwstaarten aftekenen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Denk dat je bedoelt met de zwaluwstaart hulpstukken de afteken hulpen met de verhouding van 1:6 en 1:8

Zacht (1:6) hout laat zich makkelijk samen drukken dan hardhout (1:8) en wat je niet wilt is dat het plankje met de staartjes uit die van de pennen valt .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ik zal mijn woordkeus grootste hoek verduidelijken. Je kunt de hoek van zacht hout prima voor hardhout gebruiken. Andersom zou ik niet doen. Rendew verwoord het juist.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.