Zolder shop

stijnp

Nieuw lid
1 nov 2013
3
0
Hallo allen,

Ik ben onlangs verhuisd en had op het eerste zicht geen goede plek om te werken. Het eerste plan was om een workshop (man cave) te maken in de tuin, maar omdat ik nog heel veel te doen had, komt dat er maar niet van.
Ondertussen heb ik mijn hout-dingen op de zolder gelegd. Maar ondertussen werk ik heel graag op de zolder. En komt heel wat licht binnen en de ruimte is vrij groot. Ik heb ongeveer 60 m² werkruimte. Ik ben dus van plan om een man attic te maken.

Nu ben ik aan het uitkijken naar een vlak-vandikte bank die ik eventueel zou willen aanschaffen. Ik zou namelijk een grote schoenenkast/zitbank willen maken in de gang. En zie er een beetje tegenop om alles met de hand te schaven.
Maar ik wil niet zo'n groot model vlak vandikte bank.
Zijn er tafelmodelen vlak vandiktebanken die echt de moeite zijn. Niet van die flut banken die je nooit goed afgesteld krijgt.

Sugesties zijn welkom
Stijn
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Deze vraag is al heel wat keren naar voren gekomen.
De tafelmodellen als tafelmodel zijn veelal dezelfde machines met een ander kleurtje zoals dat kleine ding van Scheppag, Einhell, Powerplus enz, die worden ook allemaal in China gemaakt.
Sommigen zijn er voor het hobbywerk tevreden over, anderen hebben er problemen mee.
De beste in deze range is die van HBM omdat het binnenwerk veelal van metaal is in tegenstelling tot een aantal van eerder genoemde, dan is het plastic.
Je krijgt 'm ook prima afgesteld maar ook HBM is niet zonder z'n kuren, de mijne wordt vrij snel warm om niet te zeggen heet en een ander had weer problemen met de bereikbaarheid van het bedrijf.
Als ik het goed begrijp dan zijn ze tegenwoordig alleen nog per mail bereikbaar.
Er zijn al wat topics over deze vlak-vandiktebank.
Er is ook nog deWalt (wel iets duurder) bijv en die staan als goed bekend maar bij de nieuwere modellen zit je wel vast aan de messen van de fabrikant terwijl de oudere nog standaard messen erin had.
Ook die van Jet staan goed bekend voor zover ik weet maar da's niet echt een tafelmodel meer.
Wellicht kunnen anderen je iets meer vertellen over de jet.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Jet heeft nog een tafelmodel: Jet JWP 12. Ik heb even naar Axminister gelinkt, omdat die door de lage koers van de Engels pond erg goedkoop zijn. 230 Volt, maar je moet er wel een andere stekker aan zetten. Viepert heeft deze ook gereviewed.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Da's geen vlak-vandiktebank, want da's wel een goed ding natuurlijk maar ik denk niet dat de topicstarter dit zoekt.

Sorry, je hebt gelijk. Ik heb niet goed gelezen en dacht dat Stijnp een lunchbox-achige vandiktebank zocht.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Voor een zolder zit ik al snel te denken aan losse tafelmachines. Maar daarvan zijn de vlakbankjes niet zo gemakkelijk te verkrijgen vaak alleen maar tweedehands. Een zg. Lunchboxplaner zou je in dat geval als vandiktebank kunnen kopen. Verder zou de Record machine van Baptist een interessant optie kunnen zijn.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Een oude scheppach HM0 solo is een tafelmodel. Die heeft dezelfde kwaliteit als en versie op poten. Lastig te vinden denk ik maar zijn er wel. Laatste versie zelfs nog met gietijzeren tafelbladen.
 

stijnp

Nieuw lid
1 nov 2013
3
0
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik weet dat de meeste machines dezelfde zijn, maar dan in een andere kleur.

Maar ik vraag me echt af of er geen echt goede tafelmodellen zijn. Er moet toch wel iemand zijn die een hobby houtbewerker is, die ook belang hecht aan kwaliteit.

Dit is iets wat me trouwens vaker stoort. De kwaliteit van de dingen.
-Als ik een paar beitels koop, moet ik die eerst zelf nog in orde zetten.
- De meeste zagen, zijn wegwerp zagen, en zijn bijna niet na te slijpen.
- Een combination square die niet perfect 90° is
- ...

Ik ben misschien aan het zagen, maar het stoort me wel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mafell had de AD 160, maar die wordt niet meer geproduceerd. Gereedschappro had een goede "kopie" van deze Mafell te koop en was daar erg enthousiast over. Maar die staat nu niet meer op de website. Je zou eens contact op kunnen nemen met Sander van Gereedschappro om te vragen welk merk en model het was en of deze nog te krijgen was. Ik dacht dat deze tussen de €300 en €400 kostte.

Tendotools heeft er ook 1, maar ik heb geen idee van de kwaliteit hiervan. Dewalt heeft de D27300. Het lijkt alsof de poten eraf kunnen en dan zou deze misschien ook aan jouw eisen voldoen. De Dewalt is echter wel prijzig, want kost >€1100. Holzstar heeft er ook 1.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben ze de laatste 20 jaar niet tegen gekomen als gereedschapshandelaar. Volgens mij was inca een van de laatste die iets degelijks produceerde. Ik zou een nieuwe van dikte bank kopen en op het net zoeken naar een gebruikte vlakbank. Zo af en toe kom je ze nog tegen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Inca vlak/vandikte bank model 343.190 kan toch los op tafel? Daar zit de motor toch in de machine ipv in de tafel eronder?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De link in mijn eerdere verwijzing werkt niet, hier de Inca tweedehands vlakbank. Nog een tafelmodel vandiktebank er bij en je hebt een goede set! Ers staat ook nog een Inca/Startrite op marktplaats, helemaal een mooie optie!

Fons
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Mafell had de AD 160, maar die wordt niet meer geproduceerd. Gereedschappro had een goede "kopie" van deze Mafell te koop en was daar erg enthousiast over. Maar die staat nu niet meer op de website. Je zou eens contact op kunnen nemen met Sander van Gereedschappro om te vragen welk merk en model het was en of deze nog te krijgen was. Ik dacht dat deze tussen de €300 en €400 kostte.

Tendotools heeft er ook 1, maar ik heb geen idee van de kwaliteit hiervan. Dewalt heeft de D27300. Het lijkt alsof de poten eraf kunnen en dan zou deze misschien ook aan jouw eisen voldoen. De Dewalt is echter wel prijzig, want kost >€1100. Holzstar heeft er ook 1.


Ze verkochtte een triton vandiktebank. Kon breder dan de mafell. De mafell is idd een leuk apparaatje ik heb er 1weten te scoren op mp :)

Ze worden ook wel eend op ebay aangeboden. Goed om je heen blijven kijken!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Maar ik vraag me echt af of er geen echt goede tafelmodellen zijn. Er moet toch wel iemand zijn die een hobby houtbewerker is, die ook belang hecht aan kwaliteit.

stijnp; zoals wim kluck ook al zegt; op hobbyniveau is het een lastige zaak.
Er staat wel een leuke vlakbank op het marktplein trouwens.
Je bent de eerste niet die er een probleem mee heeft hier op het forum.
In Nederland is de keuze vrij beperkt.
Daarnaast is er al wat jaren een concurrentieslag bezig waardoor de ene na de andere fabrikant machines in China ging laten maken want waar je vroeger een flink bedrag voor bijv een bovenfrees betaalde kan je ze nu al voor minder dan 50 euro kopen met als gevolg dat zo ongeveer iedereen het spul in China ging laten maken om te overleven.
Wil je iets wat niet in China gemaakt wordt realiseer je dan dat je aanzienlijk meer betaalt.
Zoals al gezegd kan je voor een inca kijken tweedehands of als je mazzel hebt een oude scheppag zoals genoemd.
Een electra beckum/metabo, een nieuwere scheppag of een Delta kan ook maar dan praat je al niet meer over de tafelmodellen maar meer iets wat je los neerzet.
Om je zoekveld wat te vergroten zou je kunnen kijken op maschinesucher, het aanbod in Duitsland is al wat groter; https://www.maschinensucher.de/Hobelmaschinen/ci-142
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Dat is een bekend probleem. Toen ik vooral nog bezig was op mijn "woodworkersattic" heb ik ook vaak voor dezelfde vraag gestaan. Echter wonen wij in een oude (en gehorig) huis met houten vloeren. Ik zag het toen niet gebeuren om zo'n machine in huis aan te zetten. Daarom toen besloten voor een externe plek buiten huis om te gaan schaven. Zaagwerk deed ik wel thuis trouwens op mijn festool zaagtafeltje.

Het is dus even de vraag hoe gehorig het huis is maar ook wat je van de machines verwacht. Wordt dit een eenmalig iets of ga je meer dingen bouwen ? Een goede vlak/vandikte machine kost namelijk best een bak geld
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die lunchboxen heb ik zelden goeie reacties over gelezen
Zelf heb ik een scheppach HMS260, een fijn ding én de kast die er onder zit kan er onder vandaan, dan staat hij een stuk lager (als je dat zou willen)
Als ik de luchbox uit de link een stukje hierboven bekijk dan lijkt die met de poten er onder net zo groot... dan zou ik toch eerder naar een HMS260 (of iets in die geest)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.