Oregon Myrtle AKA California Bay Leaf

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dit hout groeit in een beperkt gebied, van Noord California tot Zuiderlijk Oregon, bladeren werden/worden gebruikt bij de lokale bewoners als het Laurier blad in Nederland.

Ik kreeg did stuk hout 30.5 cm X 30.5 cm X 12,7 cm toegestuurd bij een houtdraaier die in Oregon woont, wij kennen elkaar via het internet al vele jaren en did was een gratis stuk van een grote stam die hij verkregen had.

Ik had wel van dat hout gehoord maar nooit gezien of gedraaid, het is een meer zeldzaam aangeboden soort, een beetje dull/bland uitziend op het eerste gezicht, en zeker niet makkelijk te draaien met de interlocked grain.

Net zo iets als Iepen hout, maar met een fijnere nerf.

Ik vond het zonde om all dat hout weg te draaien in een product, zodoende heb Ik het in twee gelijke planken gezaagd op mijn lintzaag, zo goed 30 x 30 x 6 ieder.

De ene is een soort dienblad en de tweede een schotel met een voet.

Met fijn schuren tot 600grit en twee lagen Tung olie er op, kwam de ripple (rimpeling?) van de nerf en de chatoyance tevoorschijn, het was wel de moeite waard vind Ik, ken Ik weer een ander soort inheems hout :D

De Myrtle met een rand.
Oregon Myrtle.jpg Oregon Myrtle 1.jpg Oregon Myrtle 2.jpg Oregon Myrtle profile.jpg Oregon Myrtle bottom.jpg

Dit is de schotel met voet, het licht maakte het moeilijk om een goede foto te maken van het profiel en ook van de onderkant daarom de laatste foto op de tuin stoel :eek:
Oregon Myrtle footed platter.jpg Myrtle footed platter 1.jpg Oregon Myrtle footed platter 2.jpg Myrtle bottom.jpg
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Leo,

Mooie schalen. Alleen bij de schaal op voet lijkt het, of die iets is gaan werken. Er zit op de tweed foto een kuiltje in de rand.

Nog even over de ripples, zoals de Engelse term luidt: in het Nederlands heet dat gewaterd, omdat het op de rimpelingen van een wateropppervlakte lijkt.
Bij gewaterde Esdoorn spreekt men in het Engelse taalgebied over fiddle-back maple, omdat het voor de achterkanten van strijkinstumenten (violen etc.) wordt gebruikt.
Overigens levert dieOregon Myrtle of California Bayleaf wel een mooi hout. Wat me wel opvalt, is, dat er zowel aan de spintzijde als aan de kernzijde een bruin-verkleuring is opgetreden. Dat zou met niet verwachten.

Hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beste Leo,

Mooie schalen. Alleen bij de schaal op voet lijkt het, of die iets is gaan werken. Er zit op de tweed foto een kuiltje in de rand.

Nog even over de ripples, zoals de Engelse term luidt: in het Nederlands heet dat gewaterd, omdat het op de rimpelingen van een wateropppervlakte lijkt.
Bij gewaterde Esdoorn spreekt men in het Engelse taalgebied over fiddle-back maple, omdat het voor de achterkanten van strijkinstrumenten (violen etc.) wordt gebruikt.
Overigens levert die Oregon Myrtle of California Bayleaf wel een mooi hout. Wat me wel opvalt, is, dat er zowel aan de spintzijde als aan de kernzijde een bruin-verkleuring is opgetreden. Dat zou met niet verwachten.

Hartelijke groeten,
Bert Rosbach.

Thanks Bert voor jouw opmerkingen, en de education :D, thanks for that, Ik heb die term nooit gehoord, maar ja het ziet er inderdaad uit zoals een rimpeling in het water :D.

Yes de sterke rimpeling word wel fiddle-back genoemd, en in meerdere houtsoorten, ook in de soorten dat geen goed klankhout is.

De sterke verschillen in kleur is typisch voor het Myrtle hout een stukje met een flessen opener laat dit ook duidelijk zien.
Myrtlewood bottle opener.jpg

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met het kuiltje in de tweede foto van schaal op voet, aan de rechter zijde geeft het misschien die indruk, maar daar is geen kuiltje, het licht geeft de foto misschien die indruk.

Er zit een klein gaatje in het spint hout van een insect, verder is het perfect, Ik heb een andere foto waar die zijde goed/beter te zien is, of bedoel je iets anders ??.
Unfinished platter.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi werk en zeer leerzaam.
nod even een vraag over het hout..... geeft het een sterke geur bij het draaien ?

Dankjewel voor je reactie op mijn posting :D, het hout een light geurtje toen Ik het aan het draaien was, zo’n soort specerijen geur, hoe sterk dat is zal wel een beetje verschillen tussen het ene stuk en het andere denk Ik.

Maar ja dit is het enige stuk dat Ik ooit mee gewerkt heb, zo heel weinig ervaring met dit soort hout 1thumb.gif
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi Leo!

Heeft het hout een lichte kern en donker spinthout?

Dank je Ronald :), nee, van wat ik met dit stuk gezien heb is dat niet zo, en van wat Ik er over gehoord en gelezen heb is de kleur heel variabel en heeft het dikwijls donkere strepen en ook lichtere in het hout, schijnbaar heeft de plaats waar het groeit een grote invloed op de kleur, zo soms id het heel donker en op andere plaatsen heeft het meer roze kleuren of donkere strepen.

De donkere stukken kwamen tevoorschijn toen het heel fijn geschuurd was en de Tung olie er op kwam, als je de laatste bijgevoegde foto vergelijkt met de eerdere foto’s kun je dat grote verschil duidelijk zien.

Dit geeft het vrij goed aan volgens mij.

http://www.wood-database.com/myrtle/
 
Laatst bewerkt:

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Leo,

Ik bedoel de tweede foto, waarop het profiel van de schaal met voet goed is te zien. Daar lijkt het alsof de rand iets is gaan werken. Er zit op de foto op mijn PC een golfje in de rand.
Maar zoals al gezegd, het lijkt alsof, en misschien is het gelukkig voor jou maar schijn, en zoals het gezegde luidt: Schijn bedriegt.

Hartelijke groeten

Bert Rosbach.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo,

Ik bedoel de tweede foto, waarop het profiel van de schaal met voet goed is te zien. Daar lijkt het alsof de rand iets is gaan werken. Er zit op de foto op mijn PC een golfje in de rand.
Maar zoals al gezegd, het lijkt alsof, en misschien is het gelukkig voor jou maar schijn, en zoals het gezegde luidt: Schijn bedriegt.

Hartelijke groeten

Bert Rosbach.

Bert ja te hebt gelijk, de schaal is nier precies vlak aan de boven kant, Ik heb er even een foto van gemaakt, de vervorming is weinig maar je kunt het wel zien, Ik heb er de pijltjes bijgezet, ja de foto heeft dus wel gelijk ;).

Niet precies een kuiltje maar wel het gevolg van het werken van het hout, een vlakke vorm is niet sterk en kan did dus makkelijk doen, met schotels heb je daar heel dikwijl mee te kampen, en hout blijft dat doen als de vochtigheid veranderd van droog naar nat en andersom natuurlijk, Ik vind dit niet storend :)

Warp.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.