Zaagblad voor V-groef

panapro

Nieuw lid
20 mei 2013
6
0
Beste woodworkers,

Ik ga mijn vloer schuren en ik wil ook de vellingkanten kaal maken. Hier zijn wel een aantal apparaten voor te krijgen maar ik ben in het bezit van een lamellofrees en hier wil ik voor en achter een soort 'wieltje' op maken dat door de naad loopt. Nu ben ik op zoek naar een geschikt zaagblad maar ik kan deze nergens vinden. ik dacht eerst een lamello-blad hiervoor te 'ver-slijpen' maar deze is veel te dun.

Bedankt voor het meedenken
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hoi,

wat denk je van een schuurblok met 45grd profiel aan de onderzijde? heb je wel veel controle op de je werk.

verder heeft festool een schuurmachine waar zo,n profiel onder past, lijkt mij wel een dure oplossing voor een vloer.

grt Hans van Wijk
 

Glenn23

Nieuw lid
25 jul 2014
20
0
Hoi,

wat denk je van een schuurblok met 45grd profiel aan de onderzijde? heb je wel veel controle op de je werk.

verder heeft festool een schuurmachine waar zo,n profiel onder past, lijkt mij wel een dure oplossing voor een vloer.

grt Hans van Wijk

+1
Ik denk dat deze oplossing het meest makkelijke is. Je hebt er ook meer controle over.
 

panapro

Nieuw lid
20 mei 2013
6
0
Bedankt voor het meedenken. Het probleem is dat er op sommige plaatsen wel een paar mm van de vloer afgeschuurd moet worden omdat sommige planken een beetje krom zijn getrokken. Hierdoor is de groef na het schuren niet meer overal even diep of zelfs weg. Als ik na het schuren de groef opbouw zaag of frees is deze weer overal gelijk. Dit zal met een schuurblok niet zo makkelijk gaan denk ik. Met een bovenfrees zou denk ik ook wel gaan maar ik ben bang dat die een wat minder gladde naad achterlaat. Vandaar mijn zoektocht naar een zaagblad zoals in de reesfrees of in de wolff vellingfrees gebruikt wordt.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wat zou je denken van dit type frees:
45gr freesje.JPG

Hiermee kun je over de lengte van de plank weer een altijd gelijke 45 gr kant eraan maken, wat je met zo'n freesje doet zal zeker geen gerafelde rand achter laten.
Je zult alleen even moeten zoeken naar de juiste diepte instelling, zodat je het lager op de juiste plek laat lopen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Wat zou je denken van dit type frees:

Hiermee kun je over de lengte van de plank weer een altijd gelijke 45 gr kant eraan maken, wat je met zo'n freesje doet zal zeker geen gerafelde rand achter laten.
Je zult alleen even moeten zoeken naar de juiste diepte instelling, zodat je het lager op de juiste plek laat lopen.

Dit is toch niet mogelijk bij een reeds gelegde vloer waarbij de planken tegen elkaar liggen?

Als je echt veel mm's gaat wegschuren, en de groef gaat op sommige plaatsen volledig weg zijn, dan denk ik dat je er niet gaat komen met schuren.

Een V-groef frees in de bovenfrees langs een (liefst kamerlange) geleiderail is dan de enige optie, denk ik.

Zo iets bijvoorbeeld:
v-groeffrees_60_graden.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
je kan ook nog een "jig" hulpstuk maken waardoor je je frees achter een geleidestuk laat aanlopen?!
Gewoon een stukje groef vullen zodat je frees deze volgt?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je kunt ook een hulpstukje maken op een kantenfreesje.
Als je twee v-wieltjes in de groef laat lopen en met twee wieltjes naast de frees de machine haaks op de vloer houdt kun je goedkoop en razendsnel alle groeven langsfietsen.

Ik hoop dat deze omschrijving duidelijk genoeg is.

Met een frees of zaag op geleider zou ik het niet aandurven, als je dan een fout maakt is het resultaat direct desastreus.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Je kunt ook een hulpstukje maken op een kantenfreesje.
Als je twee v-wieltjes in de groef laat lopen en met twee wieltjes naast de frees de machine haaks op de vloer houdt kun je goedkoop en razendsnel alle groeven langsfietsen.

Ik hoop dat deze omschrijving duidelijk genoeg is.

Met een frees of zaag op geleider zou ik het niet aandurven, als je dan een fout maakt is het resultaat direct desastreus.

Precies wat ik bedoel :)
Bedankt voor de heldere omschrijving!
 

panapro

Nieuw lid
20 mei 2013
6
0
Dit is wat ik zelf ook al in gedachten had maar den niet met een bovenfrees maar met een lamellofrees omdat ik denk dat die een mooiere v-groef geeft dan een bovenfrees. Blijkbaar is een klein zaagblad met 45 graden tanden moeilijk te krijgen. Ik heb inmiddels een nieuw freesje besteld om te kijken hoe dat gaat.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het is niet onmogelijk het met een standaard lamelloblad te doen als je geen hele diepe groef nodig hebt.
Je moet dan gewoon de machine onder 45 graden monteren op een vergelijkbaar hulpstuk.

Zo: v zagen.jpg

Overigens denk ik dat het met een kantenfrees veel sneller, veiliger en makkelijker is.
Als je het echt glad wilt hebben moet je er toch even met een blokje schuurpapier P120 ofzo doorheen.
 
Laatst bewerkt:

panapro

Nieuw lid
20 mei 2013
6
0
Zoiets ga ik ook proberen maar dan met een v-vormig wieltje dat met een veer onderin de oude naad gedrukt wordt. Zoals deze schets gemaakt is wordt de voet van de frees opgetild zodra de groef ondiep is en haalt de frees niet voldoende weg. Een verend wieltje gaat omhoog als de naad ondiep is en de voet blijft vlak. Ik zal een fotootje plaasten als het werkt. Het idee van HansB om het blad onder een hoek te plaatsen is ook een goeie maar ik ben bang dat mijn blad hiervoor niet breed genoeg is.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Zoiets ga ik ook proberen maar dan met een v-vormig wieltje dat met een veer onderin de oude naad gedrukt wordt. Zoals deze schets gemaakt is wordt de voet van de frees opgetild zodra de groef ondiep is en haalt de frees niet voldoende weg. Een verend wieltje gaat omhoog als de naad ondiep is en de voet blijft vlak. Ik zal een fotootje plaasten als het werkt.

Exact, goed opgemerkt.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Maar dat werkt toch allemaal niet als er echt geen groef meer is... ? Volgens mij ga je hier een zeer onnauwkeurig resultaat mee behalen. De enige 100% nauwkeurige methode is met (een frees of zaag) langs een geleiderail. Maar het hangt af van je verwachtingspatroon natuurlijk...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Maar dat werkt toch allemaal niet als er echt geen groef meer is... ? Volgens mij ga je hier een zeer onnauwkeurig resultaat mee behalen. De enige 100% nauwkeurige methode is met (een frees of zaag) langs een geleiderail. Maar het hangt af van je verwachtingspatroon natuurlijk...
Er is gelukkig wel een groef.
En een geleiderail kan verschuiven, je kunt hem niet klemmen op de vloer, en je kunt hem verkeerd neerleggen.
Een mm verschoven groef in de vloer is zonder meer zichtbaar.

Het is uiteraard wel zaak bij het schuren van de vloer de groef niet volledig weg te schuren anders wordt het lastig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.