Afwerken zaagrand multiplex meubels

grunt

Nieuw lid
30 nov 2013
6
0
Ik ga van 12mm multiplex drie opbergmeubelen maken voor op zolder. Ze worden uiteindelijk gespoten (eerst grondlak, dan afwerk lak). Ik vroeg me af hoe jullie de gezaagde randen (van bijvoorbeeld het bovenblad) afwerken bij gebruik van multiplex. Het is mijn streven dat alles spiegelglad wordt. Ik denk zelf aan schildersplamuur. Graag hoor ik over jullie ervaringen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zaag dan dunne eiken strips van 4 of 5mm dik en die lijm ik op de kopse kant. Dan zuigen de kopse kanten ook niet meer, en het is erg stevig en stootvast.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
je kunt kiezen voor kantband (wat je er met het strijkijzer op plakt) of voor een massief houten "solid wood edge banding" (sorry kan zo snel geen nederlands woord verzinnen). Ik zou voor een massief houten afwerking kiezen omdat dit steviger is dan kantband. Bij een opbergmeubel kun je tegen de randen stoten en dan is massief hout net wat sterker. Nadeel van massief hout is dat het wat dikker is en iets meer tijd kost vervaardiging en qua afwerking.
Bijvoorbeeld the woodwhisperer heeft op Youtube een goede uitleg staan over de kantband / edgeband op multiplex.
 

grunt

Nieuw lid
30 nov 2013
6
0
Ik zaag dan dunne eiken strips van 4 of 5mm dik en die lijm ik op de kopse kant. Dan zuigen de kopse kanten ook niet meer, en het is erg stevig en stootvast.

Dat lijkt me een goede oplossing. Ik heb nog eik liggen, dus ga dit proberen. Voor alles is een eerste keer. Thanks!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.