PDA

Bekijk Volledige Versie : Goedendag

Jessica
11-10-16, 16:32
Nu ik een eerste post heb gedaan hier stel ik mezelf even voor. Goedendag, Jessica is de naam. Ik ben via het maken van houten naaldbinding naalden (van restjes perenhout en walnotenhout) voorzichtig het houtbewerkingspad op gegaan, en ben sinds kort aan het houtdraaien. Een enorme beginner, en nog met een klein budget ook, maar ik probeer iets te maken van wat mogelijk is. Omdat ik spin en weef ligt het voor de hand om daar wat gereedschappen voor te maken. Er is nog veel te leren voor me, dus ik voorlopig lees ik vooral lekker mee. Mijn voorkeur gaat uit naar handgereedschap (als het maar niet veel kracht vraagt) en hergebruik.

Athanor
11-10-16, 19:07
Welkom op het forum Jessica! In de begintijd van dit forum zijn er meer forumleden geweest die vanuit dezelfde interesse lid zijn geworden. Volgens mij zijn er toen wel wat topics over gemaakt, als ik me goed herinner vooral hulpmiddelen voor het spinnen.

Veel plezier hier! Fons

lemen
11-10-16, 19:11
Welkom Jessica!
Ik ben nu al benieuwd wat je gaat maken voor het weven en spinnen. Misschien maak ik het wel na om mijn vrouw eens te verassen, die heeft ook die wolhobbies!

Pel
11-10-16, 19:55
Welkom op het forum Jessica.

Groet Pel.

de Haan
11-10-16, 20:58
Welkom

wijk0983
11-10-16, 21:38
Leuke intro, hartelijk welkom op het forum!

groet, Hans van Wijk

Wim Kluck
11-10-16, 21:50
Welkom.

ornament
11-10-16, 22:53
Welkom op dit forum, Jessica.
We hebben zeker wat interessant leesvoer voor jou

Welkom op het forum Jessica! In de begintijd van dit forum zijn er meer forumleden geweest die vanuit dezelfde interesse lid zijn geworden. Volgens mij zijn er toen wel wat topics over gemaakt, als ik me goed herinner vooral hulpmiddelen voor het spinnen.

Veel plezier hier! Fons

Ariette heet ze.

Alle topics die ze startte meestal over spinnen en houtdraaien van de benodigdheden daarvoor vind je hier in deze link http://www.woodworking.nl/search.php?searchid=2486763

Heel veel leesplezier,

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Jessica
11-10-16, 23:47
Dank jullie wel voor het hartelijke welkom!

AriŽtte is mij welbekend, leuk dat jullie haar noemen. We zijn bevriend en ze heeft mijn hout microbe aardig gevoerd met haar mooie werk. We wonen alleen nogal ver uit elkaar, dus de kunst afkijken is er niet bij. Maar ik heb een aantal tollen en een schaaltje van haar hand, kan ik nu mooi bestuderen. En ik heb de afgelopen Dag van de Wol bij haar kraam geassisteerd, zodat ik al haar nieuwe tollen heb kunnen proberen.

lemen, voorlopig maak ik qua draaien vooral nostepinnes, van die taps toelopende staven waarop je strengen wol in mooie bollen kunt winden. Ik begin met het draaien van een spintol om ondersteund mee te spinnen, en dan splijt het hout, of breekt het af bij de center, of steek ik in mijn enthousiasme net iets teveel weg als ik een halsje wil maken tussen steel en kop. Met wat schuren wordt het dan toch een leuke nostepinne :p (Of een mini russische spintol, voor in de jaszak.)

MasaveHout
12-10-16, 07:01
Welkom !!

Dulcimer-Junior
12-10-16, 19:45
Wat leuk! Ik doe ook wolspinnen, ben benieuwd wat je gaat maken :-)

lemen
12-10-16, 20:31
Dank jullie wel voor het hartelijke welkom!

AriŽtte is mij welbekend, leuk dat jullie haar noemen. We zijn bevriend en ze heeft mijn hout microbe aardig gevoerd met haar mooie werk. We wonen alleen nogal ver uit elkaar, dus de kunst afkijken is er niet bij. Maar ik heb een aantal tollen en een schaaltje van haar hand, kan ik nu mooi bestuderen. En ik heb de afgelopen Dag van de Wol bij haar kraam geassisteerd, zodat ik al haar nieuwe tollen heb kunnen proberen.

lemen, voorlopig maak ik qua draaien vooral nostepinnes, van die taps toelopende staven waarop je strengen wol in mooie bollen kunt winden. Ik begin met het draaien van een spintol om ondersteund mee te spinnen, en dan splijt het hout, of breekt het af bij de center, of steek ik in mijn enthousiasme net iets teveel weg als ik een halsje wil maken tussen steel en kop. Met wat schuren wordt het dan toch een leuke nostepinne :p (Of een mini russische spintol, voor in de jaszak.)

Ik heb een keer een redneck spindel gemaakt. Mijn vrouw kreeg een vriendin op visite uit AustraliŽ en toen heb ik in een dolle bui met een gatenzaag een rondschijfje uit een plank gezaagd. In de boorstandaard rond laten tollen en geschuurd, en wat groeven voor de sier.
Rond stokkie uit een klerehanger erdoor klaar. Blijkt dat ding nog te werken ook, en behoorlijk in balans te zijn. :D

Maar goed dat je me aanspoort, ik moet weer eens wat meer gaan knutselen!

PS....ik kan me niet goed voorstellen hoe iemand 'te ver' weg kan wonen in NL. Den Haag - Delfzijl is zo'n beetje het verste wat je kan komen da's 275 km ofzo......

Jessica
12-10-16, 23:25
Ik ben iemand zonder auto. En dat is een beperkende factor. Anders was ik allang via Zwolle (hoi Masave!) en Arnhem naar Ariette gereden.
De balans, daar draait het om ja ;-)

Dulcimer-junior, tof! Ik wil een russische spintol maken, met kommetje. Dat is mijn voorlopige doel. En daarna wat onderdelen om een antiek dubbelvluchts bruidswieltje weer wat mooier te maken. Meerjarenplan, want er moet natuurlijk ook nog gesponnen worden tussendoor.
Heb jij al iets spingerelateerds gemaakt? Een schaapje misschien?

lemen
13-10-16, 00:16
Oj, zonder auto....dan ben je afhankelijk van openbaar vervoer. Tja dan is Den Haag-Zoetermeer al een onmogelijke opgave.

rmenkveld
13-10-16, 08:49
Welkom op het forum!

MarcelG
13-10-16, 09:21
Jessica, welkom op het forum

hartvoorhout.jouwweb.nl
13-10-16, 10:34
Welkom op dit leerzame forum.

Jessica
04-11-16, 17:02
Een idee van wat ik als beginner doe, De eerste spintol is er, tulpenhout, afgewerkt met Danish oil. Hij is niet perfect in balans maar spint toch prima. Vooraan ligt een mislukte tol die nostepinne werd, van amerikaans rood eiken. En in het midden een gesneden en geschuurde naaldbindnaald, van perenhout dat zo mooi grillig was dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om er een (saaie) rechte naald van te maken.

5474954750

lemen
04-11-16, 17:10
Netjes hoor!

Pel
05-11-16, 11:15
@Jessica, wordt die spintolletjes op een draaibankje gemaakt, of is dit puur handwerk, schaven en schuren?

Groet Pel.

Jessica
06-11-16, 13:13
@lemen, dankjewel, dat geeft de burger moed :-)

@Pel, goeie vraag. Idealiter draai je de spintollen geheel op de draaibank. Soms aan een stuk, soms de steel en draaischijf en punt apart om die later weer samen te voegen. Voor het bijwerken van de balans is schaven en schuren wel eens noodzakelijk.
Wat ook gedaan wordt is het grootste deel van de spintol op de draaibank draaien, en de punt waarop de tol gaat draaien later bijsnijden.
En dan heb je van die enorm beginnende beginners als ik, waarbij er wat mis gaat en die best veel van hun draaiwerk handmatig moeten bijwerken ;-)
(Maar dat is ook weer erg leerzaam en leuk om te doen.)

Er is een (vind ik) hele mooie demonstratie van excellente tollenmaker Neal Brand, hij maakt spintollen uit drie gedraaide onderdelen:

https://www.youtube.com/watch?v=PJS35-vDXSg

Pel
06-11-16, 14:38
Jammer dat de man enorm veel praat, dit komt de video helaas niet ten goede, erg langdradig daardoor, het geluid en film opname zijn ook niet erg professioneel.

Groet Pel.

Jessica
06-11-16, 15:33
Het is ook een amateur opname van een demonstratie avondje bij zijn houtgilde, en het filmpje is real-time. Voor mij in ieder geval erg leerzaam, juist door het vele commentaar en het zien van alle stappen. Ik vind het mooi zoals hij draait en zoals hij alle nodige informatie deelt om goede tollen te maken en die dan ook nog eens succesvol te verkopen aan mensen die ze echt waarderen om hoe ze gemaakt zijn. Het toevoegen van marketing info is denk ik typisch Amerikaans, en zo gek nog niet als je van je hobby een zelfbedruipende wilt maken.

Veel informatie over het maken van spintollen is er overigens niet, en als je al eens iets vindt gaat het meestal over niet-ondersteunde tollen. Van die vaak rechte stokken met een wiel bovenaan (top whorl) of onderaan (low whorl), en een haakje bovenin. Daar valt ook best wel wat mee te doen, maar dat is niet waar mijn spinvoorkeur ligt.

Pel
06-11-16, 15:38
Zo zie je maar weer dat ik er geen verstand van heb, als onnozelaar vond ik het wat veel info Jessica, maar hij zal voor jullie juist weer een bron van inspiratie zijn.

Groet Pel.

Jessica
06-11-16, 15:50
Pel, ik denk dat hij veel vertelt dat voor jou als ervaren houtwerker als vanzelf spreekt en overgeslagen had kunnen worden. Ik ben als beginner de onnozelaar qua houtbewerking ;-) (Als ervaren spinner heb ik dan wel een goed idee van waar het naar toe moet met zo'n tol.)

Groet!

BeRo
07-11-16, 22:05
Beste Jessica,

Ten eerste: ook van mij een welkom in het forum.
Maar verder ben je welkom voor het leren draaien. Ik heb ook ervaring met het draaien van tollen en spintollen. Ik ben goed bereikbaar met OV vanuit den Haag.
Stuur me maar een berichtje als je belangstelling hebt.

Met hartelijke groeten,

Bert Rosbach

lemen
08-11-16, 10:07
Van die vaak rechte stokken met een wiel bovenaan (top whorl) of onderaan (low whorl), en een haakje bovenin. Daar valt ook best wel wat mee te doen, maar dat is niet waar mijn spinvoorkeur ligt.

"daar valt ook best wat mee te doen" daarmee geef je toch een beetje de indruk dat dat speelgoed is en niet goed bruikbaar.
Mijn vrouw gebruikt overwegend die "stokken met wiel eraan". Het resultaat is toch iets anders dan dat er wel wat mee te doen viel.
Heb even wat fotootjes gezocht, en trof toevallig een spindle die absoluut een stok met wiel eraan is. Die kreeg ze van iemand. Degeen die ik op de boormachine gemaakt had was verfijnder:p
Beoordeel zelf het resultaat:
54927
54928
54929
54930