Kruishout van restjes: sluiting, afwerking en kras-type

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Beste houtbewerkers,

Ik heb van wat restjes hout (vuren en een hardhouten plint) een eigen kruishout gemaakt, als een soort vingeroefening voor mijn nieuwe cirkelzaak. Ik heb eerst in Sketchup Make 2016 een ontwerp gemaakt en ben daarna met de zaag en lijm aan de slag gegaan. Hier zijn twee foto's van het tussenresultaat:


2016-10-09 21.56.22.jpg

2016-10-09 21.56.42.jpg

Hij moet nog een keer langs de zaag om het uitsteeksel in het blok af te zagen, maar voordat ik verder ga wil ik jullie advies vragen voor de volgende zaken:

1) Sluiting
De kruishouten in de bouwmarkt hebben een kunststof schroef in het blok die zich vastdrukt op de stok. Een ander idee dat ik heb is om een zaagsnede in het blok te maken en dan de boven- en onderkant van het blok samenknijpen met een slotbout en vleugelmoer. Verder zie ik ook uitvoeringen met een wig, maar dat gaat gevoelsmatig ten koste van de esthetiek (althans in mijn ontwerp). Wat is snel/handig in gebruik en met eenvoudige spullen te realiseren?

2) Afwerking
Ik wil mijn kruishout graag fluweelzacht afwerken en de kleuren iets ophalen, waardoor het contrast tussen de twee houtkleuren mooi uitkomt. Normaal gebruik ik blanke watergedragen lak, maar ik ben bang dat de laklagen ervoor zorgen dat de stok niet meer in de opening van het blok past. Die 'fit' is nu lekker strak, zonder speling. Daarom dacht ik aan iets wat IN het hout trekt ipv iets wat erbovenop wordt aangebracht. Suggesties?

3) krassen: pin, mes of wiel
Mijn eerste gedachte was om een spijkertje in te slaan en daar de kop vanaf te knippen en te vijlen tot een scherpe punt. Maar een mesje geeft misschien een mooiere kras (zeker dwars op de nerf). Daarnaast heeft een kruisstaal geloof ik meestal een scherp wieltje. Wat zijn jullie ervaringen met die drie typen 'krassers' en wat heeft jullie voorkeur? Zijn er nog do's en don'ts?

NB: mijn eerste toepassing zal zijn het kerven van pen/gat verbindingen in kops hout.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Martijn
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
M.b.t. de afwerking, waarom zet je het kruishout niet in de lijnzaadolie?

Mooi gemaakt trouwens!
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Dank voor het compliment!
Olie klinkt als een goed idee, maar heb ik geen ervaring mee. Waar koop je lijnzaadolie? Gewoon bij de drogist of natuurvoedingswinkel (eetbare koudgeperste lijnzaadolie), of eerder bij de grotere tuincentra (gekookte lijnzaadolie, wat ze ook voor paarden enzo gebruiken) of moet je voor toepassing op hout toch bij de speciaalzaken of internet zijn?
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik heb weinig vergelijk, maar lijnolie van de Hornbach werkte prima. €8,00 voor een liter.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
jouw punt 3: er zijn mensen op dit forum met eindeloos meer ervaring maar indien het een puntje zou moeten worden zou ik een schroef nemen, er een puntje aan slijpen en deze verzinkt op de plek schroeven. Dan kun je hem er naar behoefte wat meer in- en uit draaien en uiteraard simpel vervangen mocht dat nodig zijn
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Punt 1: Geen schroef tegen het hout laten drukken zonder een strip aluminium o.i.d. op de stok, dit ter bescherming van de stok. Vuren is een zachte houtsoort waardoor je afdrukken krijgt en dat gaat weer ten nadele van een precieze instelling.
Punt 2: Olie inderdaad.
Punt 3: Maak van een oud decoupeerzaagblad een klein mesje en zet dat met een wigje vast.

Tal van mogelijkheden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.690
2.568
Gaanderen
Punt 1 zoalss hierboven al vermeld frees er een metalen strip in.
Punt 2 ik zou danish oill nemen. Wil je lijnzaad olie neem de gekookte.
Punt 3 hier zijn vele meningen over. Ik gebruik ze alle drie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.