Inmaakkast naast uitspringende traptredes?

indefatigable

Nieuw lid
15 jul 2011
9
0
Hallo,

Er werd me onlangs gevraagd een inmaakkast te maken voor een inkomhal.
Bij de opmeting stelde ik vast dat de tredes van de naaststaande trap allemaal een paar cm uitspringen zodat ik de kast niet over de volledige breedte recht kan maken. M.a.w. indien de linkerkant vd kast recht gemaakt wordt zit ik met een 'gat' tussen de kast en de trap.

Iemand tips hoe ik dit mooi zou kunnen wegwerken? Ik had zit denken om een stukje hout (zelfde materiaal als de kast), onder dezelfde hoek van de trap, aan de linkerkant te plaatsen maar mss heeft iemand een beter idee?

Alvast bedankt op voorhand voor jullie reacties.


Hieronder heb ik een schets van de geplande situatie met kast gevoegd.

kast.jpg

En het idee met stukje plaatmateriaal onder dezelfde hoek van de trap

schuin kantje.jpg3.jpg
 
Dat zou ik doen ja. En aan de andere kant ook, dan kan je deur ook verder open, anders slaat je greep tegen de wand waardoor de deur nog geen 90° open kan.

Is er verder ruimte onder de trap? Dan zou je er ook voor kunnen kiezen om onder de trap zelf de kast door te zetten. Het is toch verloren ruimte, dan heb je een opslag voor zaken waar je niet vaak bij hoeft, zoals winterhandschoenen ofzo.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Steken de tredes 2,5cm uit? Als het een trap in een schuur of iets dergelijks is, niet echt een "mooie" trap denk ik dat een ander alternatief is om de traptredes af te zagen :p Maar dat is natuurlijk veel meer werk. De deur zal niet helemaal open kunnen, maar dat kan je rechter deur ook niet, als er een knopje op de deur komt die 2-3 cm uitsteekt kan die deur ook niet helemaal open.

Of, onder lades en boven deuren, je moet dan nog steeds een stukje van de tredes afzagen, maar dan kan de deur bij de trapkant wel helemaal open.

Of je maakt wand van 2,5 cm dik waar de treden invallen en je maakt er een gordijntje voor in plaats van deuren.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat je originele oplossing wel de beste en mooiste is, maar als het een "lelijke" ruimte is en maximale kastruimte is belangrijker dan uiterlijk...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je klant wil waarschijnlijk een kast om zoveel mogelijk weggewerkte opbergruimte te hebben. Dus waarom aan beide zijden een aantal cm opofferen?
Je kunt die al winnen door geen knop op de kast te maken maar een ingefreesde handgreep te maken.
google maar eens op 'routed drawer pulls'.
 

indefatigable

Nieuw lid
15 jul 2011
9
0
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Het is helaas geen open trap, anders was bergruimte daaronder zeker een optie geweest.
Ik ging rechts sowieso nog wat plaats laten voor een passtuk zodat de rechterdeur ook zeker mooi open kan gaan.
De klant wilde geen knopjes of handvaten, gewoon een ronde opening waarmee je met je vinger dan de deur kan opentrekken ...
Mss moet ik inderdaad beter rechts een passtuk voorzien (linksonder tot linksmidden verticaal, linksmidden tot linksboven hellend en rechts verticaal) zodat de kast mooi centraal staat en toch nog zo breed mogelijk blijft.

ps, het is een inkomhal van een woning en de traptreden bestaan uit marmer, een stuk afzagen zou niet geapprecieerd worden door de eindklant denk ik :)

Alvast bedankt voor de input
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Schiet me nu te binnen: Als je, zoals je zegt links en rechts een passtukje maakt, zodat de kast centraal staat.

Máár, in plaats van de ruimte achter de sierstukken op te vullen / de kast smaller te maken, kun je ook géén zijwanden plaatsen, dus een inbouwkast. Zo gebruik je toch de maximale ruimte, en van de voorkant gezien lijkt het wel op een normale kast tussen twee passtukken.
 

indefatigable

Nieuw lid
15 jul 2011
9
0
Ik heb helaas geen foto van de inkomhal. Ik zal een passtuk voorzien links en rechts (links onder dezelfde hoek van de trap)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.