Even voorstellen en een vraag over draaibanken

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Ik wil me even voorstellen, ik ben Dave Kouwen, ik zie dat ik junior lid ben, leuk als je 55 bent!
Leuk forum! Heel verleidelijk om tijdens mijn werk ook even rond te neuzen, zoals nu.
Toen ik 17 was heb ik mijn eerste draaibank gemaakt met U-ijzers en een wasmachine motor op een wipplank.
Ik had in gedachten een Teknatool Nova te kopen, maar die worden niet meer gemaakt. Kan iemand mij een goed advies geven? Wat ik zoek is een stabiele bank, behoorlijk wat ruimte tussen de centers en de mogelijkheid de vaste kop uit te zwenken om grotere stukken te kunnen draaien.
Ik ben benieuwd...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wellicht kan een moderator dit draadje even naar de juiste plek schuiven?

En zou je iets kunnen vertellen over hoe groot je je grotere stukken voorstelt, hoeveel ruimte tussen de center je wil, en je budget?

Ik bedoel, ik kan garanderen dat een Steinert Maximo aan je wensen voldoet, hoe groot groot ook moge zijn. Of 5 cijfers binnen je budget valt, betwijfel ik.

In de klasse waar de 1624 zich bevindt, zijn veel mensen tevreden over de draaibanken van Killinger of Stratos. Ikzelf hoop over niet al te lange tijd een Hager HDE59 te koop te hebben, met 250 mm centerhoogte en 1300 mm tussen de centers is dat weer een slagje groter.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb een Killinger 1450SE en ben daar zeer content mee: http://www.killinger.de/maschinen/
Voordeel van Killinger is de robuustheid, sterke 2PK motor, kantelbare kop, frequentieregelaar.
Ze leveren franco aan huis, compleet gemonteerd, afgesteld en 2 uur ingelopen.
Daar moet je bij Stratos niet voor komen. Die mag je zelf ophalen en in elkaar zetten.
Je mag altijd bij mij komen kijken, maar er staan er meer in NL.
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb een Killinger KM3000, een supper machine.
Maar tegenwoordig is er ook de Stratos die wat goedkoper is en wat ook een beest van een machine is.
Ronald van "de Houtdraaierij" heeft ze in zijn webwinkel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Als je in Zonhoven woont zou ik zeker even bij Timmerveld langs gaan. Hij heet Paul Smeets en heeft inderdaad de exclusieve vertegenwoordiging voor België. Killinger doet zelf NL en Lux.
 

Berm

Actieve deelnemer
Heb ook een Killinger. een 1500SE. Op de foto zie je hoe hij werd afgeleverd op een pallet. Ik hoefde alleen de verpakking eraf te halen.
Ik had een irritant hoge trilling vanuit de frequentieomvormer. Toen ik daarover contact had met de mensen van Killinger op een houtbeurs in Duitsland (waar ik hem zelf ook besteld heb), hebben ze mij een kostenloos compleet nieuwe motor opgestuurd. Puike service.

IMG_20150511_085931705_HDR.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je in Zonhoven woont zou ik zeker even bij Timmerveld langs gaan. Hij heet Paul Smeets en heeft inderdaad de exclusieve vertegenwoordiging voor België. Killinger doet zelf NL en Lux.

Mijn Killinger 1450 is geleverd door Stefaan Maene in de Pinte (bij Gent).
Iets verder dan Zonhoven voor mij, maar een beter gevoel bij Stefaan dan bij Timmerveld.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Heb ook een Killinger. een 1500SE. Op de foto zie je hoe hij werd afgeleverd op een pallet. Ik hoefde alleen de verpakking eraf te halen.
Ik had een irritant hoge trilling vanuit de frequentieomvormer. Toen ik daarover contact had met de mensen van Killinger op een houtbeurs in Duitsland (waar ik hem zelf ook besteld heb), hebben ze mij een kostenloos compleet nieuwe motor opgestuurd. Puike service.

Bekijk bijlage 53614
Koffie en zetel heb ik er toch niet bijgekregen :p!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zo was die van mij ook afgeleverd, keurig vastgeschroefd op een pallet en geheel gebruiksklaar.
Daar hoef je bij die andere leveranciers niet mee aan te komen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En die moest je zelf losschroeven....pfff dat zouden ze bij mij niet mee aan moeten komen :p:p:p:p (wel een mooie draaibank, dat dan weer wel)

Ik heb bij ronald de curssusen gevolgd en alle draaibanken geprobeerd die daar stonden, zowel de oneway's (veel duurder) als de stratos vond ik érg fijn werken
In sommige dingen vond ik de stratos zelfs wat fijner, bij de oneway vond ik sommige hendels elkaar wat in de weg zitten
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Ik denk dat je het beste kunt proberen een paar mensen te vinden in de buurt die een draaibank hebben die jou aanspreekt en hem daar proberen. En dan kijken welke jou het beste bevalt.
Ik snap zo wie zo niet dat er een draaibank nog eens extra wordt aangeprezen omdat je die niet zelf in elkaar hoeft te zetten! Lekker belangrijk lijkt mij. Als ik een draaibank wil kopen kijk ik welke mij goed bevalt en zou die kopen. En als ik die dan als bouwpakket wordt geleverd zou ik hem thuis met liefde in elkaar zetten.
Dus mij advies is rustig wat verschillende banken uit proberen en dan je keuze maken. Het is net als met voetbal de een is supporter van club a en de ander voor club b. ze kunnen allebei voetballen maar de beleving is verschillend per persoon.

Sterkte met het maken van een keuze

Gr. Marco
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Inderdaad, het wel of niet in elkaar zetten vind ik niet zo belangrijk. Als je het zelf doet, ken je de machine ook beter.
Bedankt voor alle tips!
Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar de Stratos 200 of 230.
Nu nog een goede aanleiding vinden om zoveel geld uit te geven om een stuk hout rond te laten draaien. En het liefst zo, dat mijn vrouw mij daar gelijk in geeft. Niet dat ze moeilijk doet, maar ja, voor dat geld hebben we destijds auto's gekocht....
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ja, maar bij een auto is de aanschafprijs pas het begin, daar komt wegenbelasting, onderhoud, afschrijving, brandstof, tol, verzekering bij, en wellicht nog meer. Bij een draaibank daarentegen, eh, eh, eh

[gaat zich in een hoekje staan schamen...]

Dus met een draaibank is het net zoiets als met een auto.......?:cool:
Maar ja je moet maar zo denken , dat je al ervaring hebt!:p
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Ik zal deze thread even netjes afmaken: ik heb op 27 december bij Ronald Kanne een Stratos 230 gekocht. Eigenlijk twee, toevallig kwam ik met een collega aan de praat over hobby's en hij zei dat hij een Stratos 230 wilde kopen. We zijn dus samen geweest.
Oud en nieuw hebben dit jaar een leuke extra betekenis gekregen.
Oud:
138 2.jpg

En nieuw:
138 1.jpg

Erg veel heb ik nog niet kunnen draaien, de temperatuur in mijn werkplaats is de buitentemperatuur. :p
Wat er nu ingespannen is, is een kersenstam. Daar ga ik een lampenkap van maken.
Ik zal het resultaat wel plaatsen.
We houden een heel goede herinnering aan ons bezoek bij Ronald. Echt een aanrader!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.