Robinia acacia burl

Iets nieuws.......

Deze week een stuk acacia gekregen...... van een Burl.
Met dank aan Ronald Vrijenhoef . ( www.vrijinhout.nl maakt erg mooie dingen uit inlands hout en staat ook in Fort Vechten )

Ik heb dit blok alleen geschuurd. Prachtig die structuur. ( afm: 20.0x12.0x5.0 cm )
IMG_4483.jpg
IMG_4484.jpg

Ik wil kijken of ik er een vrouwen profiel uit krijg.(gezicht met haar )
Omdat het hout qua structuur druk is wil ik het ontwerp niet gedetailleerd maken .
Ik ben wel benieuwd hoe het snijd.

Wordt dus weer houtsnijden met de camera er naast :cool:

Groet Edwin
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Dit gaat een heel interessant topic worden Edwin, die ga ik beslist volgen.
Ik ben zwaar benieuwd hoe dit hout zich zal laten bewerken.
Alvast veel succes.
Groet,
Frans
 
Vanavond 2 uurtjes aan het gezicht kunnen werken.
Jurriaan heeft gelijk..... knetter hard :p
Er zit geen draad in het hout maar toch kan het gemakkelijk breken.
Omdat je meer kracht moet zetten kan het zo maar gebeuren dat je een wimper afbreekt :(.
Gelukkig is er hout lijm ........ en anders wordt het misschien wel een kaal ooglid hahahahah.

IMG_4486.jpg

IMG_4487.jpg

Edwin
 
P

Pel

Guest
Ik zou het ook gestileerd houden Edwin, dus niet helemaal uitgewerkt, want het steekt zich helemaal niet goed, maar daar ben je inmiddels wel achter gekomen, veel succes.

Groet Pel.
 
Weer een uurtje kunnen snijden.

IMG_4505.jpg

Valt niet mee, het hout is hard maar "smeert" wel tijdens het snijden. Ook moet ik op passen. Die krullen in het hout kunnen vrij gemakkelijk los breken.
Vooral kleine hoeveelheden weg snijden gaat het best en alles scherp houden.
Ook moet ik het object in de hand vast houden omdat ik het met klemmen anders kan beschadigen.
Opletten met de vingers dus :cool:

Gr Edwin
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Edwin,
in het vuur van het gevecht vergeet ook ik c.q. neem ik de tijd niet, om foto's te maken. Wat risico in snijden betreft; misschien het overwegen waard om snijvaste dyneema handschoenen aan te schaffen( bijv. via Conrad)? Zoals je wellicht weet heb ik mijzelf met een guts in mijn linkerhand gestoken; slagader geraakt, 9 hechtingen, gelukkig geen zenuwbaan geraakt met als gevolg functieverlies, het had ook een grote slagader in mijn pols kunnen zijn. Ik snij daarom alleen nog maar met minstens de linkerhandschoen aan.
Groet en veel succes,
Frans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hoi Edwin,

mooi werkstuk! Ik gebruik weleens spanbanden om een lastige vorm te fixeren. Die dyneema handschoenen kan ik wel aan bevelen om te voorkomen dat je je snijdt in het vuur van de strijd. De mijn zijn van Breur uit RDam maar er zijn veel leveranciers.
grtz Hans
 
Vandaag, ondanks ons bezoek aan Vormgevers in Hout te fort Vechten, dit werkstuk af gekregen.

Ze moet nog 1 á 2 keer in de Danish öil om wat glans te krijgen. Bijzonder hout.
Na het verder te hebben gesneden alle snijvlakken schoon gemaakt. Ik wilde kijken of ik het kon zonder te schuren maar ... nee. ik denk dat dat ook voor mijzelf even een omschakeling is. Nu zie ik snijvlakken en wil ik automatisch de kant er tussen weg schuren. Misschien ben ik dan te kritisch ?.
Ook had ik het advies van een handschoen maar ten harte genomen. :cool:

IMG_4515.jpgIMG_4529.jpg
IMG_4524.jpg IMG_4523.jpg
IMG_4521.jpg IMG_4525.jpg
IMG_4528.jpg IMG_4531.jpg

Gr Edwin
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Edwin, weer een werkstuk om met plezier naar te kijken:D. Je hebt het in verrassend korte tijd weten te maken, en dat met zo'n moeilijk te snijden hout.
M.b.t. schuren was ik dat vanavond met de groene man ook even aan het doen; ik vond het er niet mooier op worden en ben ermee gestopt.
Ben benieuwd naar je volgende project.
Groet,
Frans
 
P

Pel

Guest
Edwin het is prachtig geworden, zeker omdat het zo moeilijk te snijden is, twee verschillende vrouwelijke gezichten in een, het linkse is duidelijk Europees uiterlijk, het andere heeft een iet wat negroïde uiterlijk. heel mooi Edwin

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Edwin,

Een zeer mooi werk(stuk)!

Op de beeldsnij cursus bij Jan van Harskamp gebruiken we soms kleine stukjes schraapstaal om de lastige vlakken of groeven glad te maken, en dat kunnen heel kleine stukje zijn die apart worden gezaagd en geslepen. Of dat bij de standaard werkwijze hoort weet ik niet, wel dat Jan dat ook zo doet bij zijn werkstukken. Maar je kunt de snijvlakken uiteraard ook laten zien. Bij een nieuw werkstuk zal ik enkele delen vlak laten en een ander delen bewust met guts bewerken om een relief te tonen. Ben benieuwd..

Groet,

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.