'Zelfgemaakte' socket beitel (prototype)

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Voor diegenen die zich afvroegen waarom ik de maten van een Lie Nielsen beitel wilde hebben, bij deze: omdat ik ze wilde namaken ;) :D

En hier een testresultaat; een echte socket beitel. De sok is van messing, de beitel zit aan het handvat vast doormiddel van deze sok en ook nog eens door de tang van de beitel. Dubbele bevestiging dus.

Ik ben opzich wel tevreden over het resultaat, maar vraag me nog af of de verhoudingen goed zijn. Dat komt misschien ook door de smalle beitel die erin zit.

Maar de test is geslaagd, dus waarschijnlijk ga ik hier nog mee verder experimenteren. ;)

Attached files
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
arend, lemmer, kraag, hals, splijtringen, vouw, snede,....... Heerlijke woordenschat. Laten we dit nooit verloren gaan!!! :lol: ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rickkoorman zei:
wilco,
mooie beitel geworden. wat voor een beitel heb je hiervoor hergebruikt?

rick

Ha Rick, ik was eens alle oude postings langsgelopen, en zag dat deze nog een open einde had met je vraag.

De beitel is een Wisvo, tegenwoordig een 'importmerk'. Nu heb je ook gelijk het dilemma van dit project te pakken, want een kwalitatief goede beitel laat je zoals ie is, die ga je niet verslijpen of wat dan ook. Dat doe je alleen met goedkope, kwalitatief mindere beitels, die kun je nog een keer zo behandelen. Maar dan heb je dus eigenlijk uiterlijk erg mooie beitels, terwijl het slecht staal is. Dus eigenlijk nog niks.

Ik ben dan ook (nog) niet verder gegaan met dit project.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inderdaad Sjeep: laat Lemmer (mijn woonplaats of zo ze hier zeggen De Lemmer) nooit verloren gaan en het woord "lemmet" ook niet!
Overigens ten overvloede: lemmer of lemmet is het staalgedeelte van een mes.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
mmmm da's jammer wilco. ik vond het ontwerp wel erg goed. misschien de volgende keer een Narex-beitel? FWW was hier erg positief over.

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.