Spiraal messen vandiktebank??

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Beste allemaal.

Ik heb een vandiktebank op het oog. In de schaafas zitten zo genoemde spiraal messen of hedicodaal messen.

Het zijn 2 messen en ze lopen met een kleine ronding mee over de as heen. Zodat ze een scherende beweging maken.

Nu heb ik al een aantal slijpers gebeld, maar niemand kan ze slijpen..

Ik denk dus dat het om weggooi messen gaat..

Iemand bekend met deze messen? En heeft iemand een idee waar ik deze messen voordeling kan aanschaffen aangezien ze waarschijnlijk niet te slijpen zijn..

Messen zijn 51 cm lang.
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Owja kleine aanvulling. Als je het over spiraal messen hebt denken de meeste mensen aan een as vol met kleine snijdende mesjes.. deze bedoel ik niet..

Het gaat om 2 lange messen in de schaafas. Die niet recht van links naar rechts lopen maar onder een kleine ronding/schuinte
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Owja kleine aanvulling. Als je het over spiraal messen hebt denken de meeste mensen aan een as vol met kleine snijdende mesjes.. deze bedoel ik niet..

Het gaat om 2 lange messen in de schaafas. Die niet recht van links naar rechts lopen maar onder een kleine ronding/schuinte
Hallo Spookschaafje
Welk merk is het ?
Kan het zijn dat de messen óp de machine moeten worden geslepen ?
Mvrgr Adr L
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Gaat om een Casadei r51h3

Ja dat zou kunnen, maar de slijpers hebben het ook niet voor gesteld. En de messen kunnen ook niet in de as gedrukt worden dmv veertjes. Ze hebben hun vaste plek/onder aanslag.

Vraag me nu alleen wel af of 2 messen wel genoeg is voor een vandiktebank.

Ze lopen dan wel schuin zodat ze een snijdende beweging maken.. maar als je kijkt zitten er bij het meerdere deel van de vandiktebanken 4 messen in...
 

tuoh

Oud hout
2 messen kunnen even zuiver schaven als 4, maar bij een as met 2 messen zal vermoedelijk de doorvoersnelheid iets trager zijn dan bij een machine met 4 messen.

Als de messen niet in de hoogte verstelbaar zijn kunnen ze niet nageslopen worden, vermoedelijk zijn het dus wegwerpmessen. Lijkt me ook het meest logische te zijn, geen enkele slijperij heeft het materiaal om die dingen te slijpen trouwens. Dat bij Casadei de schaafmachines tegenwoordig meestal een Tersa as hebben is ook een veeg teken aan de wand!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zou vooral uitzoeken hoeveel deze kosten en of ze nog te verkrijgen zijn, op mijn Felder heb ik een spiraal as met een 100-tal kleine mesjes. Die allemaal vervangen kost €400, maar je kan er vier zijdes van gebruiken, dus ongeveer €100 per wisselbeurt. Dat is veel duurder dan bij een rechte as met vervangmessen, je hebt dan wel het voordeel van een super glad schaafbeeld met minder uitbreken dan bij een rechte. En in mijn geval heb ik nog het voordeel dat ik onderlinge mesjes kan draaien zouden ze beschadigd zijn.
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Messen heb ik nu voor 75 euro per stuk gevonden. Bij een leverancier van dit merk.

Maar vind dat een dure grap als er 1x een hapje uitslaat is het klaar.
 

tom16384

Actieve deelnemer
7 apr 2016
25
0
Messen heb ik nu voor 75 euro per stuk gevonden. Bij een leverancier van dit merk.

Maar vind dat een dure grap als er 1x een hapje uitslaat is het klaar.

Ikzelf heb de Hammer A3 31.
Voordeel is dat de messen altijd hetzelfde staan met het fijne systeem. ook zoals hierboven kun je een beitelas erop zetten met met allemaal kleine mesjes. Voor een gladder oppervlak, en stiller heb ik begrepen.
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Hoi Tom.

Heb je dan ook 2 spiraal messen in je machine zitten?

Of is er evt nog iemand anders die deze messen in zn machine heeft en hoe bevalt dat? En wat zijn de kosten voor een setje?
 

tom16384

Actieve deelnemer
7 apr 2016
25
0
Benchworks hierboven heeft een bericht verstuurd. Die heeft z,n spriaal messjes erop zitten. Het zijn heelveel van die kleine vierkante messjes. Die je 4 x kunt gebruiken. En als je bijv een spoirtje erin hebt, hoef je alleen die mesjes te draaien en dan zijn ze weer goed. Het is toch binnen kort ergens machine beurs in Barneveld? Daar zal hammer ook staan.
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Hoi Tom.

Dank voor je reactie. Maar dan hebben we het nog niet over hetzelfde.

Typ eens in op googe: spiraalmes casadei

Dan zie je dus een mes waar het om gaat.

In het beitelblok gaan dus 2 messen. En dus niet heel veel kleine mesjes..

Dit lijkt me wel een groot verschil tussen deze 2 verschillende assen. Het loopt bij allebij wel rond om de as heen, maar voor mij geld dat het echt maar 2 messen zijn..

Mijn vraag is dus dan ook wie heeft dit op zn machine zitten en hoe bevalt dit? Weet iemand ook waar ik de messem voordelig kan aanschaffen.. ?
 

tuoh

Oud hout
Er zijn vroeger nog een paar merken geweest die een dergelijke as aanboden maar allemaal zijn ze na een paar jaar stilletjes uit het aanbod verdwenen wegens te duur en te complex. De voordelen wogen niet op tegen de nadelen. Het succes van Tersa messen is ook daaruit te verklaren, een mooie prijs voor wat je krijgt, snel wisselbaar, op elke machine in te bouwen, fool proof, etc., dus heel veelzijdig. Juist het tegenovergestelde van die spiraalmessen.

De voordelen van een spiraalmes zijn voor een deel een slag in het water, zoals een mooi schaafbeeld bijvoorbeeld. Dit komt maar tot zijn recht bij werkstukken die geen nabewerking krijgen zoals halfproducten bij een loonschaverij. Voor de klassieke houtbewerking is "schaven" na het uitsmetten en het zagen een primaire job, daarna begint het eigenlijke werk, pen & gat, freeswerk, assemblage, en finaal alles opschuren. Hier sta je dan met je mooie schaafwerk, dat heeft dus strikt genomen geen zin, op het eind gaat "alles" toch door de schuurmachine. Waarom dan investeren in een duurdere schaaftechniek?
Er zijn wel twee voordelen te noemen bij spiraalmessen die voor sommige fabrikanten interessant genoeg zijn om deze optie toch aan te bieden. Spiraalassen zijn geluidsarmer en vragen minder machinevermogen. Maar of deze punten de meerkost waard zijn? De grote meerderheid vind van niet en kiest voor een Tersa as of iets gelijkaardig zoals het Felder systeem.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Spiraalmessen uit één stuk zijn inderdaad obsoleet geworden, nu zie je enkel de versie met aparte mesjes. Dat is in alle opzichten eenvoudiger en ook goedkoper om te onderdhouden.
Je kan tegenwoordig duidelijk zien bij geschaafd constructie hout met welk type machine het is gemaakt. Met rechte tersa messen staat het gewoonlijk vol met lijnen die komen door beschadigde messen, omdat ze daar net zoals iedereen geen zin hebben om hun messen bij de eerste beschadiging volledig ter vervangen, zeker als ze anders nog goed scherp zijn. Die met spiraalassen met onderlinge mesjes zijn gewoonlijk perfect vlak en glad, is er één beschadigd dan draaien ze dat mesje blijkbaar meteen. Op termijn een goedkopere methode als je fatsoenlijk werk wil leveren.

Ik heb de mijne nu 3 jaren, ik zit nog steeds met de originele set HW mesjes die nu aan hun laatste snijkant zitten bij dagelijks professionneel gebruik. in die tijd heb ik misschien 5 keer een mesje moeten vervangen of draaien. Had ik tersa HW-kwaliteit messen dan had ik dus ongeveer 1-1,5 sets per jaar moeten kopen aan ongeveer €130 per set. Dat komt dan eigenlijk duurder uit op lange termijn tenzij ik HSS of HS messen koop van mindere kwaliteit die dan weer sneller beschadigd raken en minder lang meegaan.

Dan spreken we nog niet van de tijd die je wint met het schuren, het hout dat er uit komt heeft nagenoeg geen schuurwerk nodig, ik doe er toch minimaal een snelle beurt P180 over uit reflex, en de verbindingen eerst lokaal met P120 schuren, waar ik vroeger alles met P120 deed en daarna P180 om de golven en lijntjes er uit te krijgen, dat scheelt soms uren werk per week.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.