Advies kleine lintzaag

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
regelmatig moet ik van lint veranderen op mijn Hammer N4400 om delicater of boogwerk te doen met een lint van 5-6mm, dat is relatief vervelend zeker als het is voor een klein werkje.
Daarom zocht ik al langer naar een klein tafelmodel of iets groter waar ik permanent een fijn lint op kan zetten, ik weet alleen dat lintzagen delicate machines zijn en als ze niet goed ontworpen zijn snel een nachtmerrie kunnen worden.
Heeft er dus iemand één aan te raden, ik ken namelijk geen "grote" merken meer die kleine modellen maken? Mag nieuw of oud zijn, linten zal ik bij tuffsaws bestellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De Record Power BS250 is goed. Ik heb daar in het recente verleden regelmatig op gezaagd bij een buur-timmerbedrijf toen mijn eigen lintzaagje defect was. Erg prettig, stabiel en goed/makkelijk in te stellen. In Nederland verkrijgbaar bij Baptist, in België weet ik het niet, maar Google vast wel. Ik heb alleen gezaagd op de BS250, de andere (grotere) modellen ken ik niet.

Groets, Rob.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dankjewel Rob, dat was één waar ik mijn ogen al op had. Ziet er degelijk en belovend uit maar ik ken het merk niet. Bouwen/ontwerpen ze hun machines zelf of is het Chinese import met hun sticker erop?

edit: op hun website staat dat ze nog sommige machines in de UK maken, de enigste made in china machine die ik nog heb zijn mijn Jet luchtfilters en trommel schuurmachine, plus nog een no-brand slijpmolen, samen zijn het nagenoeg de enigste machines in mijn bezit die regelmatig problemen hebben of nooit goed gewerkt hebben.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Meber had vaak ook de kleinere lintzagen. Staat nu een op marktplaats te koop, is een professionele machine. Ik had voor mijn Felder een Meber 400, één stap groter dan deze en die werkte uitstekend, alleen was de max. zaaghoogte 20 cm.

Fons
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Volgens mij kun je dan beter de hammer voor klein werk houden en voor het echte zaagwerk een wat oudere in europa gebouwde machine kopen, iets met wielen van 70 cm of zo. Ben je hetzelfde geld kwijt, maar ik denk dat je daar dan gelukkiger van wordt. Het voordeel van de oudjes is dat ze niet echt meer in waarde dalen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Volgens mij kun je dan beter de hammer voor klein werk houden en voor het echte zaagwerk een wat oudere in europa gebouwde machine kopen, iets met wielen van 70 cm of zo. Ben je hetzelfde geld kwijt, maar ik denk dat je daar dan gelukkiger van wordt. Het voordeel van de oudjes is dat ze niet echt meer in waarde dalen.
Twee staande lintzagen komen niet echt goed uit qua ruimteverlies en het zou eerlijk gezegd zonde zijn om die daaraan te limiteren want het is een zeer goede machine die iets beter is voor middelzwaar werk dan voor het fijne werk. De hele geleiding en wielen zijn meer gemaakt om optimaal te werken met middelgrote linten. Maakte Felder/Hammer een tafelmodel dan kocht ik het meteen.

Als je kijkt naar occasie machines van Europese merken een klasse zwaarder dan de Hammer dan vind je niets degelijks voor minder dan €1500, terwijl je een Meber of Inca tafelmodel kan vinden voor €200-300.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik kan maar 1 mogelijk 'nadeel' van de Inca voor jou verzinnen. Als ik het goed heb draait de Inca andersom t.o.v. de meeste andere lintzagen. Dan moet je mentaal steeds vanaf de 'verkeerde kant' zagen na het wisselen van zaag. De ene keer het object links, de andere keer het object rechts van het zaagblad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.