Maak ik nou een beginners fout?

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
In een ander draadje heb ik al geopperd dat ik een bokje moet maken om mijn afzet-camper op te stallen.
De balken die het geworden zijn zijn 48x148. Ik denk wat overbemeten voor een unit van ca 800kg, maar prijs/volume verhouding was het gunstigst.
Het geheel worden 4 poten ( 0.4meter hoog) met daarop een rechthoekig raam.
Lengte 2.4m breedte 0.8.


Plan was om de poten aan de bovenkant 48mm uit te kepen en daar de lange ligger op te leggen.
Nu had ik het plan op die lange ligger aan bovenzijde in te kepen zodat ik de korte ligger daar met een lip op kan leggen.
Omdat ik wilde weten wat de juiste verhoudingen waren zoeken op internet, maar ik kom bij die constructie overal raveeldragers tegen. Die optie had ik ook, maar ik dacht 4 raveeldragers uit te sparen.
Bij carports zie je wel dat de bovenste balk ingekeept is en op de ligger daaronden ligt, maar dan is de onderste ligger niet ingekeept.
Voor mij werkt dat niet omdat mijn raamwerk uiteraard vlak moet zijn.
Als ik nu nadenk, vrees ik dat je die onderste ligger nooit mag inkepen omdat ie dan vreselijk verzwakt?? Bij belasting trek je dan de inkeping open, en bij de balk met de inkeping aan de onderszijde gaat ie klemmen op de onderste balk.
Ik heb ook de dwarse balk constructies gevonden waarbij een vierkant gat in de ene ligger zit en de andere daar ingestoken wordt. ( pen/gat principe)


Enfin, de inverstering van 4 raveeldragers kan ik nog wel lijden, maar het gaat me er nu om, kan dit nou echt niet of zoek ik gewoon niet goed op het net?

Zou het wel kunnen als ik de lange balk voorbij de poot laat steken en het uitsteeksel half hout maak, waar dan de andere ligger, ook met half hout, op komt te liggen? Komt dan strak tegen de poot te zitten. Er blijft dan immers nog een stuk 2x3 over van de ligger.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Dit vraagt om een schetsje
waar ook op staat waar de camper op het bokje rust.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Tekenen.......iets ergers kan je me niet vragen, maar ik heb het toch maar even geprobeerd.

Het gaat dus om de vraag of balk A teveel verzwakt als je balk B daar zo aan monteert.

Scanned Document.jpg


https://www.campingtrend.nl/tischer-afzetunit-op-navara/
Hier zie je een afzet los van de pick-up.
in de bak ligt zo'n ding gewoon op 4 bakjes, dus die bok heeft ook gewoon 4 balken. Denk aan de vertikale plank rondom onder een tafelblad.
Mijn afzet ( de meeste eigenlijk) kunnen niet op de poten staan, behalve dan tijdens opzetten/afzetten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zal deze constructie permanent vast in elkaar steken? Zoja dan zie ik weinig problemen zolang de verbinding netjes past
Zoniet dan zou ik vermijden druk te zetten op de verticale balk recht boven de uitham.

Hier gebruiken we de resten van gelamineerde 20x20cm dennen palen om de tractor aanhangers van 12 ton op te rusten, werkt perfect.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
Maak je het jezelf niet heel moeilijk? Normaal zet je zo'n slide in camper op een paar metselschragen. Als je geen elektrische afzetpoten hebt, neem je een paar schragen die zo dicht mogelijk bij de hoogte van je pick up vloer komen, zodat je niet een uur aan het draaien bent om de unit te laten zakken. Bij deze hoogte kan je je normale trap gebruiken. Van dat hout dat je hebt kan je ook twee simpele schragen maken. Als je ze niet nodig hebt voor je unit, zijn ze makkelijk als zaagbok.
 
P

Pel

Guest
Lemen ik zou het anders doen, ik zou de ligger boven op de staander leggen en met twee klampen vastzetten, daar kun je eventueel indien nodig nog een schoortje aan zetten.

Groet Pel.

Lemen JPEG.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
IMG_20161008_164316[1].jpg
ik zou het raamwerk in elkaar zetten met een paar deuvels en schroeven en de poten daaraan monteren
ongeveer zoals op het schetsje.

je kunt het sterker maken door meer dwarsverbindingen en extra pootjes te plaatsen.
eventueel noog een schoortje in de hoeken
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heren dank!

Chevy66 slaat deels de spijker op zijn kop, dat ik het mezelf te moeilijk maak.
Dat komt omdat ik eerst het plan had om het allemaal zo te maken dat je het eenvoudig en elkaar kon haken, zodat het makkelijk op te bergen was.
Dat idee heb ik al laten varen, dan ga je het idee aanpassen. Je zou je hersens moeten kunnen resetten en opnieuw denken.

Vanmiddag toch maar even op het dorp gekeken of de overgeprijsde minibouwmarkt en twee raveeldragers bijgehaald. Ik had er helaas maar 2 in huis.
Meteen naar zolder en nu schiet het op. Mag ook geen 3 dagen kosten zoiets simpels. Maar ja, ik geef toe, ben ook eigenlijk te moe. Dat heb je soms.

De reden dat ik 'm niet op schragen wil zetten is dat ie dan zo hoog komt te staan. Ik kan 'm nu laten zakken tot ca 45cm. Dat is met een simpel opstapje goed te doen. Ergo als er een laag aangedrukte sneeuw rond ligt heb ik vermoedelijk helemaal geen opstap meer nodig.
Ander voordeel is dat ie natuurlijk veel minder wind vangt als ie laag staat. Hij komt aan een meertje te staan en het zou lullig zijn als ie op zijn kant ligt als ik er een weekend in wil.

Klampies van Pel had geen slecht idee geweest. Ik heb nu de lange ligger in de poot laten zakken.
Kijken of ik vanavond nog ff verder kan.
Nogmaals dank voor het meedenken.

Oh en Benchworks, dat was inderdaad het antwoord op de vraag.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Boertje was net sneller klaar met typen dan ik, dus had niet gereageerd daarop, want mijn vrouw riep dat er eten was..........sorry boertje maar dat heeft toch prioriteit.
De ligger in het midden van de paal is ook een goeie.
Ik heb 'm aan de zijkant. 2 voordelen:
1) makkelijker te maken,
2) poot staat aan de buitenzijde dus wordt de 'spoorbreedte' groter.
Als jouw contsructie beter is, dan kan ik dat nog eenvoudig aanpassen nu.
Scanned Document.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
als je de ligger in het midden doet kan de verbinding beter tegen zijdelingse belasting
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Je moet er altijd rekening mee houden dat dergelijke verbindingen altijd enorme verzwakkingen van het hout zijn. In feite is de sterkte van een balk door de in eerste instantie voorgestelde inkeping. die de helft van de balk betreft, gelijk aan een balk van dezelfde afmeting. Daarom zijn ze eind jaren zestig/begin jaren zeventig afgestapt van raveelverbindingen in balklagen. Raveelbalken kwamen in die metalen schoenen te liggen. Geen balkverzwakking meer en minder arbeidsintensief.
Bij sterkteleeropdrachten was dit vaak een geniepigheidje: je zag de balkhoogte, maar niet zo gauw de verzwakking, i.v.m. een raveelverbinding. Een balk van 16 cm, tot de helft ingekeept heeft de sterkte van een balk van 8 cm.

De oplossing van Pel kent deze bezwaren niet.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Zondag lukte inloggen niet dus kon niet reageren. Gister en vandaag druk geweest en tussendoor de bok afgemaakt.
Hij verdiend geen schoonheidsprijs, maar het ziet er beter uit dan een stapel pallets.

Overigens heb ik toch de ligger bevestigd zoals op mijn tekening, ik heb alleen 1 schroef vervangen door een bout/moer.

Wat ik als nadeel zie in de ligger in het midden dat ik bang ben dat de lippen uitbreken en de poot doen splijten. Als ik het monteer zou het strak zitten, maar als de ligger vochtig wordt zet ie uit.
Alles ziet er lekker robuust uit, alle hoeken zijn geschoord en hij staat nu in de 'treolje' (80% lijnolie en nog wat rommel)

Allen bedankt voor het meedenken.


PS. De dwarsbalken heb ik met raveeldragers gemonteerd.
Wim56 LOL! Ik noem die dingen altijd aveeldragers, en jij hebt het over metalen schoenen. In Noorwegen heten ze bjelkesko. ( balkeschoen...... daar prop je dus een balkenende in )
Maar mijn angst daar voor verzwakking was dus niet ongegrond.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.