Amerikaans eiken kom met natuurrand.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Goedenavond.

Deze is al een paar weken geleden klaar gedraaid en heeft 3 lagen Tung-olie.
We gaan hem zometeen naar tante Annie brengen. :)

20161007_165622.jpg

20161007_165631.jpg

20161007_165657.jpg
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Mooie schaal geworden. Tante Annie zal daar vast en zeker blij mee zijn :)

Wat trouwens een mooie signering. Is dat een sticker of een brandmerk, of heb je gewoon een heel erg mooi handschrift?

Groet Rene
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Dankje Rene.

Ik heb echt niet zo'n mooi handschrift. .hahah á.
Daarom heb ik een kleine laser gekocht.
Ik maak een dun schijfje en laser daar mijn tekst op een lijm deze in de onderkant.
 
P

Pel

Guest
Mooie kom, maar mijn vraag in deze, de rand van schors valt die er na verloop van tijd niet af, of heb je hem vast gelijmd?

Groet Pel.
 
Pel, de rand blijft bij vele houtsoorten gewoon zitten. Bij sommige echter, zoals beuken bijvoorbeeld, krimpt het hout harder dan de schors heb ik gemerkt. Bij de meeste beuken schalen die ik gedraaid heb kwam de schors dus ook los en heb ik die maar helemaal verwijderd.

Natuurrandschalen blijven mijn favoriet omdat de boom hier meer tot uiting blijft komen.

De oplossing met het signeren vindt ik erg leuk bedacht! Ziet er prima uit zo!
Wat ik echter persoonlijk zou doen is de onderste rand volgende keer iets smaller maken. De bodem lijkt nu namelijk erg groot voor de maat van de schaal.
Verder zoals gezegd een prima schaaltje!
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat vind ik toch een heel goed idee. Ik worstel al een paar jaar met hoe ik mijn schalen het beste zou kunnen signeren en hier kan ik mij eigenlijk wel goed in vinden. Zou je me kunnen vertellen welke laser je gebruikt?

Groet, René
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooie kom, maar mijn vraag in deze, de rand van schors valt die er na verloop van tijd niet af, of heb je hem vast gelijmd?

Groet Pel.

Dankje Pel,

Wij hebben zelf ook zo'n schaal thuis van het zelfde hout en bijna dezelfde vorm. Deze is nu bijna 2 jaar klaar en de schors zit nog echt vast.
Bij de schaal van tante Annie heb ik CA gebruikt omdat het onderste gedeelte van de schors heel poreus was en ik niet nog dunner wilde gaan met de wanddikte.
Dus een beetje CA in laten trekken, laten drogen en dan schuren.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Aangezien er interesse is in mijn nieuwe manier van signeren zal ik een nieuw onderwerp hierover maken in de groep "gereedschap en werkwijze".
Dit kan wel nog een paar dagen duren.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Best een mooi schaaltje RS, over de vraag van de schors, mijn ondervinding is dat de tijd van het jaar de boom gekapt word, een grote invloed heeft op het er aan blijven van de schors, heel slecht in het vroege voorjaar en het beste in het late najaar en winter, ook hoelang een stam light maakt en groot verschil, lang genoeg en de schors valt er af, vers en het zit goed vast.

Vroeger werd in de streek waar Ik geboren en opgegroeid ben veel leer gelooid, daar voor werd gemalen eiken schors gebruikt, die werd gewonnen door met knuppels op de schors van eiken stammen en takken te slaan, en de schors kwam er makkelijk af in het voorjaar, dat werd “Schors Blekken” genoemd.
 
P

Pel

Guest
Nu ik erover nadenk is het misschien wel logisch, in de zomer gaan de sapstromen door de boom waar hij in het najaar langzaam mee stopt, dat de schors dan vast erop zit. In de winter staat de boom stil, voor dat de sapstromen weer op gang komen zal de schors er losser op zitten.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Nu ik erover nadenk is het misschien wel logisch, in de zomer gaan de sapstromen door de boom waar hij in het najaar langzaam mee stopt, dat de schors dan vast erop zit. In de winter staat de boom stil, voor dat de sapstromen weer op gang komen zal de schors er losser op zitten.

Groet Pel.

Pel het cambium, dat is dat dunne vliesje waar het hout en de schors gemaakt word, in het voorjaar word dit dikker en nat, meer als een soort slijmerig laagje, het laat al dat sap dat nodig is om de bladeren en knoppen uit te laten komen, dat is ook waneer het vroege hout gemaakt word, als dit voorbij is word dat laagje wel wat dunner maar is nog steeds bezig met het maken van het late of zomer hout en dikwijls ook de vruchten of zaden.

In het late najaar waneer de bladeren er af zijnen de boom meer of minder gestopt is met dingen te maken en de sappen veel meer in de wortels gaat zitten, dat cambium krimpt en word dunner en harder, en sterker daardoor.


Dit blijft zo tot het vroege voorjaar waneer de cycle weer opnieuw begint.

Even een foto gemaakt die het best wel goed laat zien HTH :D
bomen hoe het groeit.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.