Onderdelen voor bovenfrees voor 'Butterflies inlay'

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo allemaal

ik heb nog een drietal dikke plakken eikenhout liggen. Daar wil ik, na mijn eerste probeersel in naaldhout (grenen), krukjes van maken.
Wat ik als poten ga gebruiken, weet ik nog niet helemaal, maar daar zijn we ook nog niet aan toe.

Omdat één van de schijven een barst heeft én omdat ik het gewoon mooi vind, wou ik er zo'n strikje/vlinder in leggen, die voorkomt dat het verder zou barsten.
In het Engels vind ik de term butterfly inlay, maar ik kan geen NDL term bedenken. Op internet zijn er talloze tips en video's te vinden om dit te doen met een bovenfrees (heb ik sindskort, een mooie van festool!).
Daar wordt in één adem gesproken over 'bushing' of 'bushing sets', 'lock nuts' en een 'solid carbide downcut spiral bit'...Mijn Engels is toch redelijk goed, maar deze vaktermen gaan me iets te ver.

Ik vermoed (maar verbeter me vooral als ik me vergis) dat met 'bushing' een soort kopieer-ring wordt bedoeld, die je onder de frees draait, zodat die tegen je template kan aanduwen om een bepaalde vorm, in dit geval de vlinder, te volgen. Is dit hetzelfde als een kopieer-ring?

Graag jullie tips wat ik nodig heb om een mooie vlinder te maken! (of de Nederlandse term zodat ik op die term kan googelen)

Alvast erg bedankt voor de tips
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.