Vlak schaven kopshouten snijplank

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Afgelopen week heb ik wat hard maple en mahonie in ontvangst mogen nemen van bij Rick, en nu wou ik beginnen aan mijn eerste kopshouten snijplanken. Toen ik wat begon op te zoeken online werd meteen duidelijk dat de snijplanken machinaal vlakken en vandikte schaven een grote afrader is. Bij veel mensen verloopt het probleemloos, maar ik ga met mijn bescheiden HC260 geen risico's nemen. Zeker niet na het lezen van 40-50 onheilspellende ervaringen met die methode.

Dus zijn we aanbeland bij mijn vraag: welke handschaaf kan ik hier best voor aanschaffen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.. Criteria zijn er niet, behalve dan dat ik maar een hobbyist ben, en liever geen 2-300 EUR aan een handschaaf wil uitgeven. Ik heb momenteel geen enkele schaaf met een scherpe hoek, op een kleine blokschaaf na dan.

Afsluiten met een foto, gewoon omdat het kan:

 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb het met am.noten (kops) wel op mijn scheppach hms260 gedaan, dunne laagjes, dan gaat dat probleemloos (en mijn messen waren toen zelfs al aan een slijpbeurt toe)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zoals je weet druk ik al jaren mijn kops houten snijplanken voor de vandiktebank. Daarna een paar ritjes door de vandikteschuurmachine en klaar.

Nu kan ik begrijpen dat je dit liever op een andere manier doet want er is inderdaad een kans op ongelukken. Ik zou misschien eens kijken naar een goede freesbit voor je bovenfrees als alternatief voor een goede handschaaf. Wat ook zeker een goede optie is , is om gewoon zelf een schaaf te bouwen. Daarvoor zou je bv de woodworking-schaafbeitels kunnen gebruiken. Stuur Jaap dan even een berichtje, die heeft er nog een aantal liggen. Het bouwen van een houten schaaf is ook wel een erg leuk project op zich.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik heb het ook een aantal keren gedaan; wel in meerdere passages met kleine afname doen, werkte prima. (1 keer de vandikte bank iets te ruim afgesteld, dan wordt ie wat eh.. lawaaiiger...) Nu is mijn vlakbank wel een relatief flinke jongen, dus ik hoef me geenszins zorgen te maken over omvallen of zo... Wel even een stukje hout dat precies even dik is als de plank aan de achterzijde lijmen om te voorkomen dat je plank daar gaat splinteren.

Aan de andere kant, een goede reden om zo'n mooie schaaf als avos aanwijst aan te schaffen is nooit weg :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Met een scherpe nr4 moet het ook lukken
Of secuur lijmen en enkel schuren
Maar een Stanley 90 1/2 zou de job toch ook moeten doen
Succes met je keuze
Mvg leroy
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik denk dat je 60 1/2 bedoeld? Er is bij mijn weten geen 90 1/2 model. De 62 is natuurlijk wel een stuk breder dus minder werk. Zelf zou ik denk ik de 4 1/2 pakken.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hey, waar woon je?
je zou hem wel op mijn cnc frees mogen vlakken, heb ik ook een paar keer
gedaan en gaat perfect.
Anders bij iemand langs gaan die een breedband schuurmachine
heeft.

groet john
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het mag bij mij ook wel, maar als je dat plankie er in stopt denk ik dat er aan de andere kant een stukkie vuren uitkomt (en die plank ik mijn la ligt :D)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ow ja sorry 60 1/2. Inderdaad
Ach ja iets meer werk dan met de 60 maar ja zo groot is een snij plank nu ook weer niet
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Mijn keuzeprobleem werd uiteindelijk onverwacht heel mooi opgelost.. Toen ik twijfelde over de aankoop van een lading noten-, peren- en kersenhout, stelde de verkoper voor dat ik deze schoonheid erbij voor dezelfde prijs.. Needless to say dat ik heel tevreden terug huiswaarts keerde! Amper gebruikt en nog met de originele doos erbij:



Morgenavond een aanzienlijk grote (40x30) kops houten mahonie snijplank verlijmen en dan in de loop van deze week de nr. 62 eens grondig gaan uittesten :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.