beitelcarousel

  • Onderwerp starter Dulcimer
  • Startdatum
D

Dulcimer

Guest
Al mijn gutsen e.d. had ik tot nu toe tijdens het houtsnijden op de werkbank liggen; dat betekende dat ze vaak tegen elkaar aan kletsten en vaak ( ondanks het weinige houtsnij-gereedschap dat ik heb) een hoop gezoek en dus tijdsverlies.
Daarom heb ik een beitelcarousel gemaakt van twee draaiplateaus ( ikea; 6,95 per stuk), 4 beukenhouten latjes en 8 deuvels.
Groet,
Frans
IMG_1232.jpg
 
P

Pel

Guest
@Frans, ik vond eens een bijzet tafeltje met een zeskantig blad wat de buren met een verhuizing aan de straat hadden gezet. Daar heb ik een plaat onder geschroefd met zwenkwieltjes, bovenin het blad heb ik gaten geboord voor mijn kloppers. Aan de zijkanten heb ik hechthouten plankjes geschroefd waar ik de gutsen in hang, je pakt wat je nodig hebt die liggen dan tijdens het werk op de werkbank. s'Avonds veeg ik de werkbank en de werkplaats schoon en hang netjes alles terug.

Groet Pel.

SDC11579.jpg
 
P

Pel

Guest
(Tip) Handig kloppertje om te modelleren, je voelt veel beter wat het kan hebben als dat je een gewone klopper gebruikt. een stukje beuken, dit is eiken rond hout 4 cm hoog ± 6 cm doorsnee, ligt eraan hoe groot je handen zijn, ik heb nogal grote handen. Met een forstnerboor uitboren en er een plaatje messing 1 cm dik, of ander metaal met wat gewicht erin lijmen. Dit had ik gezien van Patrick Damiaens uit Maaseik m.i. een grootmeester houtsnijder. http://ornamentsnijder.blogspot.nl/2012/07/houtsnijder-ornamentsnijder.html

Groet Pel.

Beitel carousel 7.jpg
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Pel,
Grappig dat jij op ongeveer hetzelfde idee bent gekomen; het is inderdaad een handige manier om je gereedschap overzichtelijk op te bergen.
op de open dag hout heb ik al zo'n messing klopper gekocht; te laat kwam ik er achter dat die bij Dieter Schmidt 28,90 kost terwijl ik er 49,90 voor heb betaald ( Dieter Schmidt, zo valt mij vaker op, zit regelmatig onder de prijs van anderen, website; https://www.feinewerkzeuge.de
Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Deze platte is makkelijk zelf te maken Frans.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.