Booromslag van hout

P

Pel

Guest
Tjonge Caspar dat valt zwaar tegen, eigenlijk omdat je maar kortstondig de beitel er tegen kunt houden, alleen als de as tegen de beitel snede indraaid. En een verkeerde beweging en het is voor jou niet glad genoeg, denk ik? Als ik priegelwerk heb wat niet goed gaat, dan moet ik even naar binnen gaan kopje koffie drinken tot het wat gezakt is, daarna gaat het meestal wel weer;).

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Caspar, je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt door de bolle vorm te willen draaien met een gewone houtbeitel. Een "echte" vlakke draaibeitel of anders een spindelguts gaan een stuk makkelijker werken.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ja zeker met een guts is het makkelijk, maar ik draai met een simpele houtsnijguts en die is van vrij zacht staal, dus laat niet zo'n mooi oppervlakte achter op het kopshout. Ik ben nogal een estheet, en ik wil vooral mooi oud gereedschap... ben nog geen mooie schuine draaibeitel tegen gekomen van gelaagd staal...Ik vind het verder prima draaien met een gewone houtbeitel, voelt ook wel goed om dezelfde beitel te gebruiken waar ik bijna alles mee doe.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Als ik het goed gezien heb op het filmpje , dan wordt , op de ongelukkige momenten, het hout gesneden met de bovenkant van de snede van beitel: de kant van de snede die het verste van de draai as, centrum, weg is, in plaats van met de onderste helft van de snede. De kant die het dichts bij de centerlijn ligt.
Misschien niet goed uitgedrukt dus daarom en filmpje van j.F Escoulen over het gebruik van de Bédane. Voor een brede rechte beitel is dat hetzelfde, en dezelfde principes gelden voor de vouw naar onder envoor de vouw naar boven . J. F Escoulen tekent het te gebruiken deel van de snede in functie van de te snijden richting op zijn Bédane .


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
In part 2 is het beter gefilmd wat Ornament bedoeld.

Groet Pel.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Bedankt voor de film. Interessant om de vouw naar boven te gebruiken, doe ik eigenlijk nooit.Ga er vandaag mee expirimenteren!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ben zo blij met mijn wipdraaibank als ik naar die filmpjes kijk, wat een herrie maakt dat ding zeg... Ook fijn is dat ik heel langzaam kan proeven aan mijn materiaal en vaak een misser kan voorkomen omdat ik dan gewoon stop met trappen. Heerlijk om met je lijf de controle over de aandrijving te hebben. Hand en voet worden een, het is wonderlijk.
 
P

Pel

Guest
Mooi gezegd Caspar, een worden met het materiaal, dat is de essentie van goed vakmanschap.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Mooi Caspar, maar ik snap het nog niet helemaal:) maar dat komt wel als hij klaar is.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
@Caspar, blijft de boorkop zo vast zitten, want hij zit nu alleen wigvormig vast, gaat dat niet meedraaien, of komt er nog een soort van spindeltje door? Allemaal vragen die door mijn hoofd spoken:)

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.