Serre-Joint lijmklem / sergeant lijmklem

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo,

In dit topic ging het over lijmklemmen, van die serre-joints. Volgens de topic-starter zijn de toolstation-huismerk minder van kwaliteit dan de echte 'Irwin's. Baptist verkoopt ook nog Peaktool klemmen.

73101.jpg


Wie heeft ervaring met dit soort klemmen; hoe bevallen ze, en wat is handig om op te letten bij het kopen? Ik wil ze gebruiken om een werkbank-blad te verlijmen, misschien later ook nog om een smalle hoge kastdeur te verlijmen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik heb die van peaktool, Heb de toen ik ze 1 keer gebruikt heb op een pan lat gezet en toen wat bij elkaar geklemd. Als je een lat er voor maakt dat je vaker kan gebruiken dan heb je een mooie klem. Ik gebruik zelf panlatten werkt voor mij het beste.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ze werken goed maar nadeel is dat ze bij het aandraaien achterover willen kantelen. Hierdoor houd je het paneel niet makkelijk vlak. Hoe strakker ze op de balk zitten hoe beter. Voordeel is wel dat je makkelijk grotere breedtes kan maken en ze niet zo duur zijn. Heb ze destijds bij Rutlands gekocht, maar ze lijken allemaal op elkaar.
ik zou nu pijpklemmen aanschaffen, nadeel is dat pijp duurder is dan balkje.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi,

ik heb soortgelijke klemmen een jaar of veertig geleden op beuken latten gezet en gebruik dezelfde vier nog steeds met veel plezier. Het doorbuigen ga je wat tegen door een stukje multiplex bij de klem onder het werkstuk te leggen, met plastic tape zodat de lijm. Niet blijft plakken. Voor een paneel gebruik ik ze om en om zodat jet paneel niet rond trekt met die klemmen. Ik denk dat je er ook een alu koker voor gebruiken kunt, dat zal wel stoerder zijn, of de bekende T of I joints. mijn eerste werkstukken zijn met de klemmen gemaakt, o.a. Ee 2persoons eiken bed.

groeten,

Hans van Wijk
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Even om alles voor mezelf bijmekaar te houden: http://www.woodworking.nl/showthread.php?1983-Silverline-serre-joints/ hier was ook nog een discussie over Silverline serre-joints.
Ik ben nu bezig om een werkblad voor een werkbank te maken volgens het ontwerp van Paul Sellers. Ik had wel wat lijmklemmen, maar voor zoiets heb je er toch gauw 10 nodig, waarvan 4 die meer dan 60cm kunnen klemmen. Daar gaat weer 100 Euro, gelukkig wel vaker te gebruiken :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Bedankt voor de tip van Rutlands!

Ik heb nu twee sets van deze besteld: http://www.rutlands.co.uk/sp+sash-cramp-head-pack-of-4+DK6705PACK4. 33 Euro voor 4 klemmen vond ik een mooie prijs. Ik heb even getwijfeld over de Silverline klemmen, die zijn wat makkelijker van maat te veranderen, maar ik vind het wel een fijn idee dat ik nu wat flexibeler ben in welke lengte ik kan maken.
Als ik ze heb zal ik hier nog wel een plaatje en m'n ervaring plaatsen!
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Wie heeft ervaring met dit soort klemmen; hoe bevallen ze, en wat is handig om op te letten bij het kopen?
Ik gebruik de klemmen 'van de foto.' Ze bevallen goed, maar het losmaken en op een andere plaats weer vastmaken van de bouten (meestal vier stuks) neemt enige tijd. Dit is geen probleem maar wel een kleine drempel, iedere keer.
Onhandig is echter het aandraaien van de spindeltjes. Het metalen wringstaafje moet je twee maal per omwenteling naar de andere kant duwen om langs de lat te kunnen komen, want die zit voor een volledige omwenteling in de weg. Dat maakt dat het los- en vastdraaien enige tijd kost.
Rob
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,
Ik ook die sash clampheads van rutlands, de basis is prima, zijn stevig en kunnen aardig wat druk uitoefenen. Een kanttekenig heb ik echter wel, bij 3 van de 10 sets was er spraken van gebreken dit houd in dat de de gietijzere basis van zowel de klemkop als de vaste steun, niet haaks, krom of verkeerd geboord. De hier opvolgende service van Rutlands was overigens uitstekend, na het overleggen van een paar foto's kreeg ik kosteloos 3 nieuwe setjes toegestuurd zonder de "Defecte" te hoeven retourneren.

Conclusie, prima waar voor je geld maar controleer wel het gene dat je ontvangt goed.

Met vriendelijke groet,
woody

p.s. hier een paar foto's van de gebreken:
20160114_153055.jpg
20160114_154413.jpg
4.jpg
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Bedankt voor de tip van Rutlands!

Ik heb nu twee sets van deze besteld: http://www.rutlands.co.uk/sp+sash-cramp-head-pack-of-4+DK6705PACK4. 33 Euro voor 4 klemmen vond ik een mooie prijs. Ik heb even getwijfeld over de Silverline klemmen, die zijn wat makkelijker van maat te veranderen, maar ik vind het wel een fijn idee dat ik nu wat flexibeler ben in welke lengte ik kan maken.
Als ik ze heb zal ik hier nog wel een plaatje en m'n ervaring plaatsen!


graag!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb ze! Ik heb om mijn werkblad, en later andere dingen te lijmen 4 korte en 4 lange latten gemaakt.

sash1.jpg

Zo krom als woodie had ik ze gelukkig niet, er zit inderdaad wel iets aan variatie in. Voor mij op zich goed genoeg, maar ik heb wel gemerkt dat de klemmen soms het te klemmen object wegduwen van de balk waar ze op zitten, ook draait soms de kop aan het einde van het schroefdraad mee. Met een geimproviseerde wig is dat op te lossen, maar misschien had ik iets meer moeite moeten stoppen in het op maat maken van de balk voor de klem.
Ze klemmen trouwens prima, ik wil alleen even kijken of ik niet het 'stokje' om aan te draaien om kan (laten) buigen, die moet je steeds iedere halve slag weer naar de andere kant duwen omdat 'ie dan tegen de balk aankomt. Dat is vooral lastig wanneer je een langer stuk moet verplaatsen.

Voor het geld een prima set klemmen.

sash2.jpg
 

Bigvin

Nieuw lid
2 sep 2016
1
0
Ik heb de otoro klemmen van dieter schmidt gekocht. Zijn echt heel erg mooi afgewerkt. Ze kantelen veel minder dan klemmen met houten balken, en zijn ook veel zwaarder te belasten.
€27 per stuk vond ik ook nog wel redelijk.

 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Nerf heeft meerdere gaten in zijn balk zitten om de boel te kunnen verstellen. Enige oplossing is het vaste deel te verstellen en het spandeel op het uiteinde te plaatsen. Nadeel is dat, hoe hij het nu heeft liggen, de spanners aan de achterkant zitten.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Misschien een idee om er een moer op te lassen , kun je het met een ratel aandraaien .
Maar hoe sterk zijn deze klemmen op een houten balk tov van de gewone Bessey lijmklemmen ?

Wilem
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Onhandig is echter het aandraaien van de spindeltjes. Het metalen wringstaafje moet je twee maal per omwenteling naar de andere kant duwen om langs de lat te kunnen komen, want die zit voor een volledige omwenteling in de weg. Dat maakt dat het los- en vastdraaien enige tijd kost.
Rob

Je moet ook eigenlijk het deel met de spindel niet verplaatsen maar het deel zonder spindel dan heb je dit "probleem" niet
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb de otoro klemmen van dieter schmidt gekocht. Zijn echt heel erg mooi afgewerkt. Ze kantelen veel minder dan klemmen met houten balken, en zijn ook veel zwaarder te belasten.
€27 per stuk vond ik ook nog wel redelijk.



Ik heb die ook gekocht, maar moet alleen nog een stukje pijp met draad ergens vandaan halen om ze te gaan gebruiken. Ik heb de hier genoemde klemmen ook gehad, met een houten balk, maar vond ik toch wat te veel speling hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.