Here we go again: Advies tafelzaag DeWalt DW745 OF Bosch (Pro) GTS 10 J

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Hoi

Simpel: m'n Inca is leuk, maar ik loop tegen enkele grenzen van het toestel op. Daarom wil ik een degelijk toestel ter vervanging (+ extra).

Welke kies ik best, DeWalt DW745 voor € 569 OF de Bosch Pro GTS € 686,76 (beide nieuw).
Of is er een ander toestel dat ik kan overwegen (iemand die een GOEIE 2de hands weet, laat maar weten!).

Gebruik: relatief fijn werk, geen 0,25 mm precisie nodig, maar liefst toch ergens op de halve mm....

Bedankt voor alle onmetelijke wijsheid!

Groeten
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het lijkt me lood om oud ijzer.
Ik denk dat je het beste naar een winkel kan gaan waar ze beide machine's hebben staan. Dan kan je beter beoordelen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Veel mensen vinden het rack and pinionsysteem voor de geleider bij deWalt erg prettig instellen.
Het zijn beide goede zaagtafels.
Wat Raymond al zegt, gewoon even bekijken, voelen, beetje afstellen dat geeft een goede indruk.

Voor de moderators; dit is nou echt een topic voor faq voor nieuwe leden.
 
Laatst bewerkt:

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Heb van de week gekeken. Maar bij afkorten zul je minimaal 0,5 mm afwijking hebben. De groef en de afkort geleider hebben best veel speling.
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Nog wat extra toelichting: over die Bosch vind ik nergens een degelijke 'in depth' review, test of vergelijking (links welkom! Liefst wel NL of ENG). Ik overweegde even de pts10 maar aangezien de vele items die hierover geschreven zijn (stofverzameling en de daarbij gepaarde problemen hoofdzakelijk) liet ik deze vallen.

't Is best eenvoudig om duurder en/of beter te vinden. Maar er zijn best veel mensen met een gelijkaardig budget, daarin wordt hier duidelijk de DeWalt naar voor gedragen, of 2ehands (maar daar is ook veel rommel). Maar in België zijn goedkopere 2ehands heel moeilijk te vinden.
Ook vond ik bijna niks over de Bosch, maar aangezien ik dit toestel nieuw voor een heel leuke prijs zou kunnen kopen wil ik weten of deze een meerwaarde heeft tov. De DeWalt.

Ik hoef dus niet specifiek de features van de DW opnieuw te horen (die vond ik al), maar wel gebruikservaringen met de Bosch, en eventuele ervaringen van mensen die beide reeds gebruikten.

In de winkel bekeek ik ze al, maar daar werk je geen maand met verschillende soorten hout, afstellingen, etc. En je kan dus naast de features niet de échte kwaliteit, het resultaat of gebruiksgemak inschatten.

Soit.

Heb van de week gekeken. Maar bij afkorten zul je minimaal 0,5 mm afwijking hebben. De groef en de afkort geleider hebben best veel speling.

Bij de Bosch of de DeWalt? Tot een halve mm kan ik leven... Gezien de prijsklasse.

PS het gaat over de Gts 10 j NIET de Pts 10
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Heb zelf de gts 10xc weet niet wat t verschil is met de 'j'
persopnlijk vind ik t een topzaag zaag accuraat, mooi tafeloppervlak. Niet te zwaar. 2 sleds.
Denk zelf dat het vergelijkbare machines zijn, maar waar de doorslag gegeven wordt door ervaringen van dit forum en voorkeuren in gebruiksgemak ( zoals de fence)
denk dat je met allebei tevreden gaat zijn :)
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Hey bedankt knutselaertje! Qua features zit de xc alvast beter, maar qua kwaliteit en zo vermoed ik dat ze gelijkaardig zijn.
Hoe lang heb jij je toestel? En zijn er bepaalde punten waaraan je je ergert?
Qua fence, die zag er stevig uit en haakt vast aan beide kanten, wat me ook super en zeer stevig lijkt? Of valt het tegen als je ze effectief gebruikt?

Groeten
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
ehm heb m nu 1.5 jaar en al best flink gebruikt.
enige nadeel dat ik kan benoemen is dat hij geen t trck heeft maar een afgeleide "bosch" variant. persoonlijk vind ik dit niet erg heb voor 2 tientjes losse passende slides gekocht bij kruis.nl....daarvoor gewoon zelf gemaakt voor mn "slede" de geleider gaat niks mis mee. eens ingesteld staat tie goed en persoonlijk echt erg nauwkeurig...mooie snedes en mooi haaks ( gemeten met de woodpeckers winkelhaak en de ts 600, die garanderen tot een duizendste van een inch nauwkeurigheid dus daar kan ik ook wel mee leven ;) )denk dat o peatey dat zal beamen :) en verder kan ik alleen zeggen , naast productvragen over de gts, vergelijk ze in t echt.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Als je via internet wilt kopen in engeland , op axminster.co.uk staat de bosch gts 10 xc echt aan mooie prijs door de koers vd pond. Ik zit er ook aan te twijfelen om hem nu te kopen. Voor belgie kom ik op 625 euro nu met verzending erbij.
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Paar maanden geleden heb ik de bosch 10 gtx bij axminster gekocht, weet niet meer precies de prijs, maar was wel stuk goed koper dan in nl of de. Levering prima gegaan; (wel conversie stroomstekker nodig)
Ben erg tevreden over zaag kwaliteit en mogelijkheden -
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Net ook even gecheckt, is best weinig. En Bosch garantie geldt toch overal...
Net gevonden dat je een quote kan vragen voor de verzending, en die komt op 'n 27 pond inderdaad.
Leuke tip!
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ik dacht melding gekregen te hebben dat iemand vroeg waarom de makita niet. Geen id eigenlijk, waarom weet ik niet maar betrek makita eigenlijk nooit in mn zoekopdrachten. Zie verder eigenlijk alleen positieve verschilen tgv de makkta als ik specs vergelijk. Dacht wel gezien te hebben in de vluggigheid dat t maar een 1650w moter heeft... Miss lastig om daar serieus 93 mn hardhout mee te zagen (??)
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Ik dacht melding gekregen te hebben dat iemand vroeg waarom de makita niet. ...

Ik ben helemaal niet tegen Makita, maar ik vermoed dat naast de MLT 100 er niet veel binnen deze prijsklasse valt? En iedere vraag rond de MLT100 resulteert hier nogal snel in de conclusie dat de DeWalt de betere is. Maar als er een new kid on the block is, of een interessante promo, dan hoor ik het graag!

Voorlopig dank ik dat ik voor de GTS10J ga, wel €25 duurder, maar dan heb ik 'm meteen bij een erkende dealer (dus 3j garantie; én onmiddellijke en goede service in de buurt) en op 230V. Of is dat voltage-issue eigenlijk een non-issue?

De XC is me net een tikje te duur, dan koop ik liever een degelijk zaagblad bij de J alhoewel de standaard geleverde bladen van Bosch altijd goeie commentaar krijgen?
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Geen verkeerde keus. Niks te klagen over de bosch bladen. Heb er 4... Verschillende tanden. Bevallen goed. Waar je bij de j mogelijk tegen aanloopt is dat tie hele zware dikke houtjes nlminxer leuk vind en er minder makkelijk doorhrrnkomt. Mja... Waarom steeds t macimale vragen van een machine als t met 2 keer zagen ook lukt. Beter voor de machine ook
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Heb van de week gekeken. Maar bij afkorten zul je minimaal 0,5 mm afwijking hebben. De groef en de afkort geleider hebben best veel speling.

Je moet de afkortgeleider naar één zijde van de groef (al schuivend) zachtjes duwen. Dan heb je hoegenaamd geen speling.
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Iemand in de buurt van Kortrijk/Roeselare die een Bosch zaag heeft en me eens wil laten zagen?
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik dacht melding gekregen te hebben dat iemand vroeg waarom de makita niet. Geen id eigenlijk, waarom weet ik niet maar betrek makita eigenlijk nooit in mn zoekopdrachten. Zie verder eigenlijk alleen positieve verschilen tgv de makkta als ik specs vergelijk. Dacht wel gezien te hebben in de vluggigheid dat t maar een 1650w moter heeft... Miss lastig om daar serieus 93 mn hardhout mee te zagen (??)
Dat was ik, heb zelf de Makita 2704 en ik vergeleek deze foutief met de GTS10J, terwijl je deze volgens mij met de GTS10XC moet vergelijken. Dus mijn antwoord was niet echt relevant, en dus verwijderd.
Verder zeer tevreden van de Makita, maar het rack & pinion systeem van de Dewalt spreekt me ook erg aan. Nog niet gebruikt, enkel in de winkel eens bekeken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Heb van de week gekeken. Maar bij afkorten zul je minimaal 0,5 mm afwijking hebben. De groef en de afkort geleider hebben best veel speling

Alle niet- professionele zaagtafels zijn niet gemaakt om af te korten, zolang je maar goed kan schulpen.
Afkorten doe je beter met een afkortzaag, daar zijn ze voor bedoeld.
En paneeltjes doe je beter met een rail en een cirkelzaag.
Afkorten op een tafel gaat eigenlijk het beste met een roltafel of je maakt een jig bijv.
En Incra schijnt het goed te doen maar dat kost ook wat.
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ik vind dat je bij een zaag van dergelijk bedrag best mag verwachten dat tie ( na wat modificaties) erg netjes kan afkorten.
ben t eens dat je voor grotere stukken of mooie hoekjes een afkortzaag gebruikt maar voor wat kleine dingetjes moet, zeker als ze er een slede bij leveren, het resultaat meer dan goed zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.