Eiken plankendeur - constructie

Roenie

Nieuw lid
25 sep 2016
10
2
Hoi,

Onlangs zag ik op internet deze stijl van deuren.
Hoe grondiger ik naar deze deuren keek hoe meer vragen er naar boven komen.
fa2553dc931866ca45eca9e15b3c4a4e.jpg LG-PeterDruyts-Binnendeuren-36.jpg

De deurkast:

Uit welk materiaal maakt men de deurkast het best? Mdf of multiplex?

Het deurblad:

Dit bestaat uit massief eiken planken. Men maakt dus niet gebruik van een houten kader waar men daarna hout op bevestigd.

Welke methode gebruikt men hiervoor zodat de deur toch niet gaat zetten? Zowel de voor en achterkant van de deur moet dezelfde plankenlook behouden.

Iemand een idee?

Alvast bedankt

Jeroen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben je zeker dat het massief is? Dat kan, maar zonder één of andere truc zal het nooit vlak blijven, zonder te spreken van het feit dat zulk een breedte makkelijk 10mm kan uitzetten of krimpen. Zet je een dagmaat van 2mm rondom dan heb je bij de eerste seizoenswisseling een deur die volledig dichtgeklemd zit, of waar de slagpen niet meer slaat.
Het kan hier ook gaan om een hoogwaardige multiplex met zeer dikke lagen fineer, of gewoonweg een spaanplaat met eik motief?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heb je deze deur ook in werkelijkheid gezien? Wellicht gaat het om een klampdeur en ziet de achterkant er ongeveer zo uit:

houten-deur-europees-eik-F-achterzijde%20web.gif



Als je aan de twee zijden bovenvermelde look wil, dan kan dat volgens mij niet op een traditionele manier. Misschien kan je iets verzinnen waarbij je een klampendeur maakt waar je aan de tweede zijde ook planken tegen bevestigt.

Deurkast kan zowel uit MDF als uit multiplex. MDF is iets fijner in de afwerking (geen nerf zichtbaar). Multiplex is steviger tijdens het plaatsen. De hierboven getoonde deuren hebben een kassement dat ingewerkt is in het bezetsel. Er bestaan bij dure merken kassementen die je kan rechstreeks kan inwerken. (Hebben een soort kartonstruktuur aan de buitenkant en een afgeschuinde kant zoals een gyproc plaat, kan je zoals gyproc aanwerken tegen plakkerij / bezetsel. Brems in Halen (Be) heeft zo'n deuren maar verschiet niet van de prijs...
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
voor mijn keukentafel heb ik een paneel van 40 dik gebruikt wat bestaat uit 2 lagen van 8mm eiken en daartussen dwars op het eiken een vuren vulling van 24mm dik om de rek en krimp op te vangen. op de zijkant zit er dan een strookje van 20mm eiken ingelijmd om het te laten lijken op massief eiken.
20151109_174846.jpg
 

Roenie

Nieuw lid
25 sep 2016
10
2
Hoi Brt en benchworks bedankt voor de reactie,

Ik heb de deur niet in werkelijkheid gezien maar ik heb vermoedelijk wel foto van voor en achterkant. ((afgaande op de vloer)
De benamingen dat er bij staan zijn en Massief eiken deurblad met grendelsluiting en Massieve planken deuren met smalle omkadering.
LG-PeterDruyts-Binnendeuren-13.jpgLG-PeterDruyts-Binnendeuren-14.jpgLG-PeterDruyts-Binnendeuren-16.jpg
LG-PeterDruyts-Binnendeuren-37.jpgLG-PeterDruyts-Binnendeuren-36.jpg

De afbeeldingen komen van Peter Druyts -> http://www.schrijnwerkopmaat.be/binnendeuren
Ik zal deze ondertussen ook eens contacteren om er zeker van te zijn dat beide kanten plankenlook hebben.

@ Brt

Zo een ingewerkt kassement heb ik gezien bij thysdeuren. Na het plaatsen van de deur spuiten ze alles op tussen muur en kassement.
Daarna afwerken met jointfiller en voegband.
Ik heb op de ze manier al een deur gedaan. 100% Tevreden was ik echter niet omdat de hoek moeilijk zeer strak te krijgen is door die voegband
Heb de muur en kassement daarna volledig uitgewerkt met vliesbehang om de kleine foutjes weg te werken.

Merci alvast voor de info
 

Roenie

Nieuw lid
25 sep 2016
10
2
@ Fantic

Ik vermoed dat de deuren op de fotos ook op zo een manier gemaakt zijn.
Het lijkt mij onmogelijk om met volle planken van 4cm te werken.

Dank je voor de reactie
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Op het zijaanzicht van de deur op de foto zie je de constructie (naar nerf van het hout kijken): weerszijden plank, in het midden een kader waarop de planken bevestigd zijn. (detailfoto zij-aanzicht met de 2 verschillende klinken en de stenen vloer )
 

Roenie

Nieuw lid
25 sep 2016
10
2
Dat noemen ze nu een oog voor detail :)

Ik ben nog wat verder gaan kijken tussen de fotos en heb een foto gezien waarop allemaal nageltjes te zien zijn.
Dus op een kader geschoten maw.

LG-PeterDruyts-binnendeuren-6.jpg


Ik denk dat dit topic mag afgesloten worden.

Iedereen ontzettend bedankt voor de info:eek:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De foto's komen blijkbaar van minstens 3 verschillende deuren die ook anders gemaakt zijn. Bij de eerste heb je een vlak blad waar niets voorzien is om de werking op te vangen, de anderen zijn opgemaakt van onderlinge planken die verbonden zijn met tand en groef. Die laatste kan je op een vast kader nagelen aan twee zijden zonder probleem. Een edelere versie van de kartonnen verfdeuren. Bij het vlak model zie ik persoonlijk niet in hoe dat van massief kan zijn, aan de zijkant zie je dat er iets gaande is. Het is misschien gelamineerde eik of gewoonweg fineer. Sommigen verkopen fineer als massief zolang het door en door eik multiplex is.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als ik de eerste foto bekijk, lijkt het mij dat een massief eiken deur veel te zwaar is voor die scharnieren.
Maar ze zien er wel heel mooi uit! Met dat zwarte beslag.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ter zijde van dit topic: weet je toevallig ook of je die omkastingen los kan kopen (b.v. voor een zelfgemaakte deur)?

Of gelijkaardig systeem?

P.S. 't zijn in ieder geval mooie deuren...
 

Roenie

Nieuw lid
25 sep 2016
10
2
Ik weet het niet zeker maar Thys deuren heeft wel een zeer groot assortiment.
Of deze apart kunnen gekocht worden zal je eens moeten bekijken in hun catalogussen.
http://groupthys.com/
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik denk het wel. Wij hebben een alternatief: http://www.argentalu.com/product/invisdoor/invisidoor/
Kaders, scharnieren en sloten werden geleverd, houthandel construeerde de deuren zelf. Ik heb de plaatsing zelf gedaan.

Dit type kaders vergt wel wat extra werk, want ze dienen door de plakker (bepleisteraar, stukadoor) mee ingewerkt te worden in de muur/deuropening. Bij retrofit moet je minstens 30cm rondom de deuropening alle bepleistering wegkappen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.