Kastje voor de fotogear van m'n vrouw in Wengé, purperhart en een beetje essen.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Hallo luitjes, al een tijdje niets meer van me laten horen, maar het stof van alle verbouwingen, schilderwerken en vakanties is neergedaald, de temperaturen gaan weer zakken, dus het is tijd voor een nieuw project.



Bovenstaande is een schematisch overzicht van een kastje wat ik ga maken voor mijn vrouw. Ik beloof het al ruim 2 jaar, heb het hout ook al zolang, maar het kwam er maar niet van.

Let niet op de verhoudingen. Daar klopt niets van, maar het geeft een globaal idee wat het gaat worden. De binnenkant wordt uitgevoerd in 15mm berken multiplex

Het kleurenschema voor de deurtjes:



Het is de bedoeling dat de linkerdeur in 3-en wordt gezaagd met een klein kastje boven en twee laatjes eronder.

Om de panelen te kunnen lijmen, eerst drie lange klemmen gemaakt:



Die staan nu in de olie en hangen te drogen.

Eerst een gedeelde aanslag maken voor de freestafel. Ook om de lijmvlakken zo vlak mogelijk te gaan maken. Ik heb geen vlakbank nl., dus zal daar omheen moeten werken. Het wordt in alle opzichten best een uitdaging en ik zal veel gaan werken met de frees, waar ik heel weinig ervaring mee heb! Ik zal best nog wel het e.e.a. aan vragen hebben

Wordt vervolgd en alvast bedankt voor het meekijken!
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Leuk idee!

Het lastige van een frees met aanslag gebruiken om de lijmvlakken vlak te krijgen is dat je een aanslag nodig hebt die nauwkeurig afgesteld moet worden. Als je de aanslag en de frees aan dezelfde kant van je werkstuk hebt (zoals een freestafel) moet de aanslag aan de uitvoerzijde exact in lijn staan met je frees. Als je de aanslag zo plaatst dat je werkstuk tussen frees en aanslag doorbeweegt moet de aanslag 2 keer zo lang zijn als je werkstuk, en moet je voor iedere gang over de freestafel je aanslag verstellen.

Is een ouderwetse rijschaaf, of een #7/8 handschaaf geen optie?

Hoe ben je van plan om het purperhart paars te houden? (ik heb zelf nog een werkstukje liggen van purperhart en esdoorn dat nog op afwerking wacht)

Groetjes,

Tom
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Vergeet niet dat ik echt heel beperkt ervaren ben met de bovenfrees. Ik heb het idee (misschien verkeerd hoor) dat het op een tafel allemaal wat beter onder controle te houden is. Een aanslag voor de freestafel moet ik sws nog maken en zoals Tom hierboven omschrijft is het plan om de aanslag en de frees aan dezelfde kant te houden en de uitvoerzijde te shimmen. In feite maak je er dan een minivlakbank van ter hoogte van je freesbit. Ik sta heel erg open voor makkelijker ideeën, tot nu toe ijkt dit me de beste optie.

Schaven is geen optie iig, ik heb voldoende materiaal, maar loop stuk op precisie. Een 4 mm dikke kant op een rijbord lukt nog wel, maar 20 mm dik en 80 cm lang ga ik een eeuwigheid mee bezig zijn en ga ik de precisie nooit bereiken..
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Mooi project met mooi hout.
En zelfs voor de klemmen heb je mooi hout gebruikt. Ik heb er twee van vuren gemaakt.

Schaven is geen optie iig, ik heb voldoende materiaal, maar loop stuk op precisie. Een 4 mm dikke kant op een rijbord lukt nog wel, maar 20 mm dik en 80 cm lang ga ik een eeuwigheid mee bezig zijn en ga ik de precisie nooit bereiken..

Ik zou dit precies hetzelfde kunnen zeggen over de bovenfrees.
Het is maar net waar je je tijd aan wil besteden om onder de knie te krijgen. Want beide methoden vereisen oefening en geduld.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Hoe ben je van plan om het purperhart paars te houden? (ik heb zelf nog een werkstukje liggen van purperhart en esdoorn dat nog op afwerking wacht)

Groetjes,

Tom

Ik las iets over citroenolie hier.. Dat zal het gaan worden ws..

@Sunrayes: je hebt helemaal gelijk, maar ik wil mijn eigen hand uitschakelen. Ikheb altijd al met schaven gehad dat ik schots en scheef ga. Veel geleerd, maar ik krijg het maar niet onder de knie! Met de freestafel zal ik ook nog oefenen, maar de invloed van mn eigen hand zal veel minder zijn door de vlakheid van de tafel en de aanslag..

De klemmen zijn overigens van 2 tuinpalen gezaagd.. Ik wilde persé hardhout voor de klemmen.. dat was op zich al een uitdaging.. heb er twee uitgezocht die in ieder geval aan 1 kant vlak waren. Daar een rechte lat opgeschroeft en zo rechtgezaagd. Daarna door de midden, rekening houdend met de nerf..
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Het idee van Blackarmor kwam gisteravond ook in mij op, en dat is waarschijnlijk wel een goed werkbare, en redelijk precieze oplossing. Een strook waarvan je weet dat hij recht en vlak is (bijvoorbeeld melamine) op je te bekantrechten plank klemmen, en dan met een kopieerfrees de kant vlakken. Als je een freesje hebt met het volglager aan de askant laat je de bovenfrees over je "mal" lopen, en krijg je een zowel recht als haaks lijmvlak.
Als je een freesje hebt met het volglager aan de onderkant moet je bovenfrees over het werkstuk lopen, en dan is het wel belangrijk dat hier niet teveel onvlakheid inzit, als je bovenfrees gaat kantelen door de ondergrond waarover hij loopt kopieer je deze kanteling je lijmvlak in, waardoor je alsnog spleetjes overhoudt.

Groetjes,

Tom

PS Zo kan je met een bovenfrees ook je planken vlakken. Daarna nog even met een zoetschaaf of schraapstaal erover om de machineslag weg te halen en het is nog toonbaar ook :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.