Populieren hout hard genoeg voor voorraadkast.

jasper84

Nieuw lid
5 okt 2016
4
0
Beste,

Ik ben nieuw op het forum. Al enige tijd hobbyist en klusser (ook wat hout projecten als eiken bed). Nu wil ik graag een voorraad inbouwkast maken.
Indeling van de kast is als volgt. 3 deuren van eikenhout (200 x 60cm) met nog een kozijn eromheen. Daarbinnen wil ik wanden verticale wanden maken en per kastdeel verschillende hoogte horizontale planken.
Mijn idee is om de kast echt op locatie te bouwen. Aangezien het inbouwkast wordt wil ik het kozijn en de achter en zijpanelen direct aan de muur vastzetten. En dan pas de planken erin maken.

Nu heb ik wat populieren multiplex gekocht. Ik wilde geen MDF gebruiken vanwege al het verfwerk wat dan nog zou moeten. Bovendien vond ik een houten uitstraling van het binnenwerk mooier.

Mijn vragen / bedenkingen;

-Het populieren is natuurlijk vrij zacht. Zou dit te veel krassen voor een voorraadkast? Wat kan ik hiertegen doen? Glitsa lak? of Misschien een laagje van hardere houtsoort over de planken heen lijmen, en welk dan? Bijvoorbeeld 9mm berken? (Dikte van de planken is niet zo belangrijk voor me.) Overspanning is 60cm dus dat lijkt me sterk genoeg met 18mm populier en opgedikt aan voorzijde.

-Om de planken "onzichtbaar" vast te zetten zou natuurlijk het mooiste zijn. Wie weet hoe dat systeem heet met die metalen inboor pennen die je met ingefreesd rond cilindertje in plank met schroevendraaier kan aantrekken.

Alvast bedankt voor de feedback.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    49 KB · Weergaven: 303
  • 2.jpg
    2.jpg
    68 KB · Weergaven: 300

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je weet dat het krast, en dat accepteert, kan het niet 'teveel' krassen, toch?
Maar als je er bierkratten of grote blikken of zakken aardappelen e.d. in legt, zal veel hout krassen, ook vuren bijvoorbeeld. Ik denk dat je dan beter op de betreffende planken iets kunt leggen. Kastpapier bijvoorbeeld, dan leer je wel zaken optillen en niet verschuiven :)

De Xenos verkoopt af en toe meubels van populierenhout, dus het kan prima.

Planken 'onzichtbaar' vastmaken is mooi, maar alleen als je nu al precies weet op welke hoogte welke plank moet (en dat ook in de toekomst nooit wil veranderen). Anders zou ik toch naar een systeem gaan dat verstelbaar is. Ik heb vroeger wel beuken lijsten gezien waar elke 4-5 cm een klein driehoekje uit gezaagd was. In 2 van die lijsten tegenover elkaar ging een lat, waarop dan een plank rustte. Perfect verstelbaar, geen ijzerwaren nodig. Maar hoe heet zo'n lijst nou ook al weer?
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.085
399
Het systeem dat je bedoeld heet minifix.
je hebt daar echter ook deuvels bij nodig.

ik zou een ander systeem kezen voor de planken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Planken onder en boven vast (als je dat verspringend doet kan het met schroeven), voor de rest 5 mm gaatjes voor plankdragers (ik bedoel die dingen die je erin duwt). Minifix is niet bedoeld voor het dragen van veel gewicht, dan zijn er betere oplossingen.
 
P

Pel

Guest
Keeplatten wat Piet zegt, en jurriaan bedoeld.

keeplatten.jpg
Groet Pel.
 

jasper84

Nieuw lid
5 okt 2016
4
0
Ok, ik bedoelde idd minifix! Maar kan begrijpen dat dat wellicht ook niet super veel kan dragen.
Dan neig ik misschien naar in simpel systeem als wat kleine latjes als dragers op de drie ondersteunende zijden.

Maar een beuken plaat zal dus ook wel snel krassen volgens jullie? Lakken lijkt me geen perfect oplossing omdat ik verwacht dat de verf breekt als je flinke deuk maakt.
 
P

Pel

Guest
Wat voor soort voorraad komt er in die kast te liggen dat je zo bang bent voor krassen?

Groet Pel.
 

jasper84

Nieuw lid
5 okt 2016
4
0
Je moet denken aan kattenvoer, voorraad blikken, voedsel pakken, misschien wat pannen en keukenbenodigdheden etc.
 
P

Pel

Guest
Wat is dan het probleem als daar wat gebruikssporen in komen, zoals wat krasjes?

Groet Pel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn keuken heb ik vorig jaar zo gemaakt met populieren multiplex voor de corpussen en de voorkant en deuren van massief populier, pas na bijna een jaar heb ik hardwax gedaan aan de buitenkant, de binnenkant is onbehandeld en de legplanken zien er onbeschadigd uit. Maar bij mij is het een low cost tijdelijke keuken, om het duurzamer te maken moet je minstens een hardwax of vernis doen op de legplanken, of gewoon kastpapier.

Het systeem wat je bedoeld is misschien het VB systeem van hettich? Ik heb het maar nog nooit gebruikt, mijn kasten heb ik deels met dominos en deels met "pocket schroeven"

 

jasper84

Nieuw lid
5 okt 2016
4
0
Ja, dergelijk systeem bedoelde ik. Eigenlijk dat minifix. Dank daarvoor. Is lastig zoeken als je niet weet hoe het heet.

Ik overweeg nu om de planken te bekleden met een eiken fineer plaat bijvoorbeeld 9mm mdf eiken fineer oid. Ga met mijn houthandel overleggen wat zij hebben liggen.
Is natuurlijk maar een voorraad kast, maar het is altijd toch verleidelijk om het nog mooier te maken. Het oog wil ook wat :)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Ik heb mijn (open) voorraadkast gemaakt van berken multiplex dat af fabriek voorzien is met wit HPL. Dat is knetterhard en dus krasbestendig. Voor een rustiekere look kun je HPL met fineerprint gebruiken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.769
152
Rotterdam
Ik thuis al een paar kasten met keeplatten gemaakt, en die vallen nauwelijks op.
Als je de latten van dezelfde kleur maakt als de zijkanten, en niet te groot, dan is het goed en eenvoudig systeem.

En je kan eenvoudig beschadigde planken omdraaien en de onbeschadigde onderkant gebruiken.
Zo gaan ze twee keer langer mee voordat ze te erg beschadigd zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.