Afzuiging met spirobuizen?

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Collega's,

iemand ervaring met ventilatiebuizen type spiro om te dienen als afzuiging?

mvg
Koen
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Collega's,

iemand ervaring met ventilatiebuizen type spiro om te dienen als afzuiging?

mvg
Koen

Mij werd sterk afgeraden om dit te gebruiken. Daar moet ik wel bij zeggen dat dit werd afgeraden door een leverancier die graag gladde buizen verkocht.
Inmiddels ben ik er echter wel van overtuigd dat spiralobuis veel haken en ogen heeft met stof/spaander afzuiging. Lees wat op internet, er is heul veel geschreven over dit onderwerp. Je zou eens kunnen beginnen bij de website van Bill Pentz, dat is een goed begin
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn vorige afzuiging had ik daarmee gemaakt, van spiraliet. Het voordeel is dat het relatief goedkoop is en relatief goed werkt, het nadeel is dat het knutselwerk blijft want om het luchtdicht te maken moet je de verbindingen lijmen of dichtplakken met plakband. En ook de kleppen aan de machines moet je eraan knutselen want de onderlinge systemen zijn niet compatibel.

Omdat ik mijn systeem grotendeels had verlijmd heb ik het bij de verhuis moeten uitbreken, op de kleppen na is alles naar oud ijzer gegaan. (met enkel plakband komt alles snel weer los want je trekt er iedere keer aan. Mijn nieuwe installatie heb ik met echte buizen gemaakt van bij Ducomat. De bochten zijn glad en de overgangen in diameter zijn vloeiender. Kostte uiteindelijk niet zo veel meer want ik had de kleppen al en die kosten het meeste, en nu is alles demontabel en oneindig herbruikbaar. Voor mij was dus die spiraliet uiteindelijk weggegooid geld. Maar als je zeker bent van de locatie van de machines en opstelling van je werkplaats dan is het mogelijk toch de moeite.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi,

ik heb de vaste afzuiging (plm 15 meter lengte) in mijn werkplaatsje gemaakt met spiralobuis 100 mm en het werkt prima, de afsluiters vlg mij bij de leverancier van Jet in Nederland. Geen centje pijn, de afdichting gemaakt met ducttape en de ophanging met geplastificeerd ijzerband.

Grtz Hans van Wijk
 

gids66

Actieve deelnemer
Hallo,

Mijn afzuiging is ook met spirobuizen van https://www.ventilatieshop.com/spirobuizen-en-hulpstukken/
Ik heb wel de hulpstukken met afdichtingsrubber genomen.
Geen geklieder met afdichttape en de boel blijft demonteerbaar.
Enkel genoeg beugels voorzien om alles vast te zetten.
De kleppen heb ik bij Maene in Deinze gehaald.
Werkt ondertussen al meer dan een jaar zonder verstoppingen of andere problemen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb mijn afzuiging met spiraliet buizen gemaakt. Met tape dichtgeplakt totaal een lengte van 4 m tot de slangen beginnen. Werkt goed. De afzuiger kan beter, maar dat is een ander project....

In dit topic kun je e.e.a. nog zien, staat ergens aan het eind.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.