Zaagtafel

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Beste houtbewerkers,
Ik ben aan het rondkijken voor een zaagtafel aan te kopen.
Ben persoonlijk gecharmeerd door de Dewalt 7491. Veel goedereviews gelezen, niet dat, dat heilig is. Deze zou ik naar mijn idee goed ineen nieuwe te maken werkbank kunnen integreren.
Bij mijn bezoek aan Maene houtbewerkingsmachines, daar ookeens raad gevraagd, Hij vertelde dat dit een zaagtafel was voor op verplaatsingte gaan en waarschijnlijk niet zo accuraat zou zijn. Ook, al is Dewalt een goedmerk.
Hij raadde mij aan om voor de Axminster TS250 M2 te gaan.Deze zou zelf nog goedkoper zijn dan de Dewalt.
Thuis gekomen direct het WWW geraadpleegd en feitelijk eenbeetje ontgoocheld over de reviews. Tot zelf iemand die schreef “Crap".
Daarom mijn vraag heeft er iemand ervaring met een van dezezaagtafels en wat is jullie idee daaromtrent.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat er een heleboel mensen over hun ervaringen hebben geschreven met de DW745 / Bosch GTS10 en DWE7491.

Niets dan lof over de DeWatlts. Het is wel een bouwzaag, maar een zeer nauwkeurige.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Zo eerder voor dewalt gaan als bosch.
De bosch zaag heeft een slechte anker en slechte aanzuiging voor stof.
De parallelle geleider verschuift snel. En de afkort geleider heeft veel spelling.
Waardoor het onmogelijk wordt om goed haaks te zagen.

Anker is een onderdeel van de motor. De zaagas en anker zijn 1 geheel.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik ben weer juist zeer tevreden over mijn Bosch GTS10J. Heb nooit last gehad van een loszittende parallelgeleider. Wel moet ik inderdaad zeggen dat de instelbare hoekaanslag beter kon. Maar daar heb ik nu geen last meer van omdat een Incra HD1000 erop heb gemaakt. Ik ga deze zaag binnenkort ook in een frees/zaagtafel bouwen.

Veel plezier en succes met je zoektocht.

Groet,

Atmoz
 
Laatst bewerkt:

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
De Dewalt 745 is ook een interessant toestel, zeker wat de prijs betreft. Juist een beetje bang dat 410mm aan de rechter zijde wat weinig is / gaat zijn. Een zijpaneel van een kastje is toch al snel 55 tot 58 cm diep als de kast 60 cm diep is.
Nu als leek kan ik het mis hebben.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Klopt. Mocht je een 2ehands kopen, zoals ik heb gedaan en je hebt een type 3 of lager, heb je inderdaad 41 cm. Daar kan je een beetje omheen werken, door twee extra steuntjes voor de aanslag te bestellen (kost geen drol) en die extra op je rail bevestigen. Zo win je 16,nogwat cm en heb je dus ineens 57,nogwat cm! Ik gebruik het niet heel vaak, maar het is af en toe verdomde handig.. :)

Waarom dan niet de bestaande verplaatsen? Dan komt hij niet weer terug op 0. Je rail heeft ook een beperking natuurlijk als je richting het zaagblad draait.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb hier een uitgebreid topic over de aankoop van mijn dwe 7491.
Ok, het is een bouwzaag, maar deze is zeer nauwkeurig in te stellen.
Je kan perfect, zonder moeite, je zaagtafel instellen tot op de mm met de rack & pinion.
 

afc

Actieve deelnemer
13 sep 2015
40
3
Beste Rizz,
Bij dewalt 745 zie ik hier regelmatig voorbij komen type 3 en 4 ,. Hoe kan ik zien wat type 3 of 4 is?
grt. afc
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Beste Rizz,
Bij dewalt 745 zie ik hier regelmatig voorbij komen type 3 en 4 ,. Hoe kan ik zien wat type 3 of 4 is?
grt. afc

Op het typelabel op de zaagmachine zelf staat het aangegeven. Ook kan je type 4 identificeren aan de zaagbreedte, nl. 61 cm ipv 41

Andere machine, zelfde idee:

images
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
wanneer kom je weer eens op de koffie?

Hoi Viepert, ik kom niet zo vaak meer in de richting waar jij woont maar als ik een keer die kant op ga dan stuur ik even een bericht of je thuis bent en dat je niet naar je werk moet.
Bedankt voor de uitnodiging in ieder geval.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ik zou voor een feston cs70 gaan,,, Dewalt blijft toch een meer bouwzaag vind ik persoonlijk,, maar goed is ook wat goedkoper..

duc 6 met de keuze

groet robert
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
ik zou voor een feston cs70 gaan,,, Dewalt blijft toch een meer bouwzaag vind ik persoonlijk,, maar goed is ook wat goedkoper..

duc 6 met de keuze

groet robert

Ik zou toch een aantal keer op mijn hoofd krabben alvorens ik 1500,- uit zou geven aan een (kale) zaagtafel.

Kan me voorstellen dat je voor 800,- een DWE 7491 koopt en een zwik zaagbladen, een Incra 1000HD en nog meer dan 500,- overhouden

In de basis kunnen ze beide gewoon recht zagen, onder een hoek zagen etc. Waar zit de waarde van de precisie nou precies?!
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Waar zit de waarde van de precisie nou precies?!

Op de bankrekening. 'Waarde' is nogal relatief.

Ik zou hetzelfde argument kunnen leveren voor een DWE7491 tegenover een nette PK250 voor een paar honderdjes van Marktplaats, of de andere kant op een beetje extra van de festool naar een Mafell.

Zal dan ook nooit begrijpen waarom dit ooit een argument is. Dat GTS 10 J tegenover DW745 is 1 ding, maar iemand die vraagt over een tafel van 800 euro een Festool, Harvey of Hammer aanbevelen is toch altijd vreemd om te zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.