Beitsen eiken tafel niet helemaal goed gegaan

BertenMadelon

Nieuw lid
4 okt 2016
3
0
Hi all,

We gebruiken deze site al af en toe om antwoorden te vinden op onze klusvragen (bij het maken van meubels), maar nu lopen we tijdens een van onze klussen tegen een probleempje aan dat we hier nog niet terug vinden. Dus maar zelf een account aangemaakt en hoop dat jullie ons nu ook kunnen helpen :)

Het verhaal is als volgt.. Wij hebben een onbehandeld eiken tafelblad. Hierbij hebben we de gaten gevuld, de tafel geschuurd en uiteindelijke schoongemaakt met een ammonia oplossing.
Klaar om te beitsen dachten we (we wouden het tafelblad een tikje donkerder maken) en zo gezegd zo gedaan.
En toen ontstond het probleempje..

Op één plek (ter grootte van ongeveer 15% van de tafel) is het beits een stuk donkerder opgedroogd dan op de rest van de tafel.
We vermoeden dat dit is gekomen doordat het hier gladder is (dus beter geschuurd) dan de rest van de tafel of dat we toch beter hadden moeten ontvetten.
Leuk om over na te denken hoe het is gekomen, maar nog belangrijker wat kunnen we er aan doen.... en dat weten we dus niet.
We hopen dat jullie ons daarbij kunnen helpen.

Heeft iemand een tip voor ons?
 

BertenMadelon

Nieuw lid
4 okt 2016
3
0
trae lyx kleurbeits (midden eiken)

We willen hem daarna nog aflakken met een soort parketlak, maar dat hebben we nu dus nog niet gedaan..

We zijn wel heel blij met de kleur die de rest van de tafel heeft en we willen hem eigenlijk niet nog een keer beitsen om hem nog donkerder te maken (ook omdat we dan de houtstructuur weer wat meer kwijtraken)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Mogelijk is je schoonmaak actie met Ammonia hier de veroorzaker van. Ammoniakdamp wordt gebruikt om Eiken donkerder te maken, het zg. "Roken" van Eiken. Als je ammoniakoplossing op een bepaalde plek wat langer heeft kunnen inwerken of in het hout trekken zou het daar wel donkerder kunnen worden vermoed ik......

Fons
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik denk dat Fons gelijk heeft, ammoniak maakt het hout donkerder, wij zette vroeger eiken schilderij lijsten afgedekt onder plastic weg met schoteltjes ammoniak.

Groet Pel.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Waarmee had de TS - of ik, wat dat betreft - dan wel moeten ontvetten?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik gebruik wasbenzine als het hout niet nat mag worden. Een sopje met St Marc's schoonmaakmiddel gebruik ik heel veel om schilder- en lakwerk te ontvetten. Eventueel wat puur op een doekje of spons.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
En de oplossing lijkt me het opnieuw schuren van de tafel tot deze blank is. Dan met een doekje met wasbenzine het laatste stof verwijderen en de beitslaag opnieuw opzetten.

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
ik gebruik thinner om mijn beelden als laatste te ontvetten, dat neemt al het vet van het hout weg en vervliegt heel snel.

Groet Pel.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Alcohol of St Marc en als het heel erg vet is Dasty van de Zeeman, maar zo vet wordt hout denk ik niet . St Marc heb je in poedervorm dat je in water kunt oplossen of in verhouding veel duurder al opgelost in flessen. Amoniak is door de eerder genoemde beitsende en verkleurende werking in combinatie met het in sommige houtsoorten aanwezige looizuur niet geschikt afgezien van het feit dat het ook voor de gezondheid niet echt goed is wat natuurlijk helemaal geldt voor thinner dat gewoon helemaal niet gebruikt moet worden. Er zijn prima alternatieven om te ontvetten. Kun je gewoon opzoeken op google .
 

BertenMadelon

Nieuw lid
4 okt 2016
3
0
Dank jullie wel voor al deze reacties!
Hebben jullie ook enig idee hoe groot deze schuurklus gaat worden?
Ik snap dat dat er vanaf hangt hoe diep de ammonia is ingetrokken, maar wil wel graag weten of dit een klus is die een beetje te doen is :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dat valt waarschijnlijk wel mee. Hangt ook een beetje af van de kwaliteit/capaciteit van je schuurmachine. Wel goed aanpakken door met korrel 80 te beginnen en blank schuren, dan naar korrel 120 en vervolgens 180. Evt. nog fijner als je een gladder resultaat wilt.

Succes! Fons
 

Houtman

Nieuw lid
12 aug 2009
20
2
Amersfoort
Bij het ontvetten met ammonia heb je waarschijnlijk de doek, waarmee je dat deed, op de tafel laten liggen.
Daardoor heeft die plek langer blootgestaan aan ammonia.
Ik beits al 40 jaar eikenhout. Mits goed geschuurd, hoef je het helemaal niet te ontvetten.
Succes!
 

VeldMuijz

Nieuw lid
28 jun 2016
3
0
Ik ben echt helemaal in de war.
Ik dacht vroeger altijd dat thinner/terpentine en wasbenzine prima ontvetters (voor o.a. schilderwerk e.d.) waren. Echter vertellen ze bij de bouwmarkt dat het daar niet voor geschikt is, ook een erkend schilder die bij mijn buren aan het schilderen was verklaarde me voor gek dat ik met terpentine mijn kale houten kozijn had ontvet.
Hij zei dat ik dat nooit moest doen omdat dat spul wel degelijk heel vet is, ammoniak zou het enige geschikte middel zijn naast ontvettende afwasmiddelen of st. marcs.

Nu hoor ik hier mensen (misschien geen experts of ervaringsdeskundigen) zetten dat terpentine/wasbenzine wel gebruikt wordt.

Ik snap het even niet meer.
 
P

Pel

Guest
[h=2]Ontvetten, wat is het doel en welke middelen kun je hiervoor gebruiken.[/h]Ontvetten, waarom moet je ontvetten en wat zijn de toevoegingen die je kunt gebruiken.
Iedereen heeft wel eens gehoord over ontvetten. Je kunt vele voorwerpen ontvetten. Wij praten hierover ontvetten als voorbehandeling voor het lakken van houtwerk. Ik als schilder kan het weten dat ontvetten zeer belangrijk is! Als je iemand hoort praten dat ontvetten niet nodig is, moet je hier absoluut niet naar luisteren! Ontvetten is van essentieel belang voor je schilderwerk! Wat je wel moet weten, dat je eerst ontvet en dan pas schuurt.
[h=2]Ontvetten bij alle houtsoorten.[/h]Het maakt niet uit welk hout je hebt, behandeld of onbehandeld, je moet altijd eerst goed ontvetten. Wanneer je namelijk niet ontvet en je gaat gelijk schuren is dit een slechte zaak voor je eindresultaat. Je schuurt het vet in het hout, waarbij je een slechte hechting krijgt voor het oppervlak. Je ziet wel eens van die doorzichtige putjes in kozijnen of deuren, dit duidt er namelijk op dat je niet hebt ontvet! Zelfs nieuw hout, dus onbehandeld moet je ontvetten, op deze mannier trekt het vet niet in het hout.
[h=2]Welke middelen kun je voor ontvetten gebruiken.[/h]Een middel dat al heel lang wordt gebruikt is ammoniak. Met ammoniak als ontvetter maak je het hout vetvrij. Je moet uiteraard geen pure ammoniak gebruiken. Als je bijvoorbeeld 5 liter water hebt voeg je daar 0.5 liter ammoniak toe, dus altijd een toevoeging van 10% ammoniak. Wat je ook niet vergeten moet dat je daarna het oppervlak schoonmaakt met lauw water, zodat je de oplosmiddelen verwijdert. Daarnaast kun je ook ontvetten met st.marc ‘s, dit is een zeepoplossing die heerlijk ruikt naar dennengeur. Wat ik zelf gebruik is B-clean, deze ontvetter is volledig reukloos en biologisch afbreekbaar, wat ten goed komt voor het milieu. Ook prijstechnisch is dit een goed keuze ten op zichte van st. Marcs, die nogal prijzig is. B-clean kun je bestellen bij Bol.com.

Bron http://www.schilderpret.nl/ontvetten/

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Toelichting. Vetten en oliën lossen op in terpentine, tinner, en andere minerale olie-meuk (laten we daar de universele aanduiding 'peut' voor gebruiken). Vetten en oliën lossen NIET op in ammonia (oplossingen van ammoniak (een gas) in water).

Metalen oppervlakken die vet zijn (huidvet, smeervet, anti-corrosievet, olie, etc) maak je schoon met peut - het vet lost op in de peut en wordt samen met de peut opgenomen in de poetslap, of, bij overmaat peut, als oplossing van het oppervlak gespoeld. Na 1 of meer behandelingen met verse peut is het oppervlak vetvrij.

Hout dat gecontamineerd zou zijn met olie of vet (met name als dat minerale olie is) krijg je slecht ontvet - met peut trekt het vet met de peut het hout in - alleen heel dichte houtsoorten zijn met peut goed te ontvetten (palissandersoorten, pokhout, steenbeuk - dat soort werk). Poreus hout dat met minerale olie is gecontamineerd kun je eigenlijk alleen goed vetvrij maken door te schuren, of door te hopen dat alle vet/olie zo diep met peut het hout in trekt dat je er op het oppervlak geen last meer van hebt.

Klassiek hout ontvetten heeft meestal dan ook niks te maken met het verwijderen van minerale olie/contaminaties, maar vooral met het verwijderen van van nature in het hout aanwezige vettige en harsachtige substanties. Met een tamelijk sterke ammoniaoplossing kun je dat aanpakken - niet omdat de betreffende substanties oplossen (zoals vet in peut) - het blijft een waterige oplossing, en de betreffende substanties zijn meestal niet, of slecht, in water oplosbaar. Wat ammonia wel doet, en daarom moet het een zekere minimale sterkte hebben, is als sterke base veel van dit soort substanties chemisch af te breken (vetten, zoals huidtalg, ontleden in vetzuren en glycerol - verzepen; harsen afbreken of modificeren met ammoniagroepen zodat ze beter oplosbaar worden). De hierbij ontstane afbraakproducten zijn soms beter oplosbaar in water, en vrijwel altijd minder 'vettig' of 'harsachtig', zodat het houtoppervlak beter geschikt wordt om een volgende behandeling te ondergaan (meestal 'lakken' of vernissen, of schilderen).

Hetzelfde geldt voor het 'schoonmaken' van ramen met ammonia. Dat wordt ontvetten genoemd, maar is het in feite niet. Ook hier gaat het om het afbreken van 'vettige' of 'harsachtige' oppervlakteverontreinigingen. Gooi maar eens een blik afgewerkte motorolie (minerale olie) op een glasplaat. Dat krijg je echt niet schoongemaakt met een ammonia-oplossing... Vettige vensters hebben vooral veel vette-vinger-vegen (binnenkant) en min of meer natuurlijke depositie (buitenkant) - dat valt met ammonia wel aan te pakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.