Verschil A2 O2 gereedschapstaal, bevel-up schaaf

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Voor mijn low-angle bevel-up schaaf (formaat no.3) wil ik een extra beitel aanschaffen.
Veritas biedt meerdere opties mbt staalsoorten. Standaard zit er een bijtel 25 graden uit A2 staal bij, nu wil ik de 38graden beitel aanschaffen.

Welke staalsoort O2 of A2, is het makkelijkst (en het scherpst) te slijpen?
Bij een bevel-up plane heb je, door de lage hoek, eerder "last" van een bot mes dan bij een conventionele (bevel-down) schaaf. Nu was mijn gedachtegang, omdat ik toch eerder moet slijpen, dan beter te kiezen voor een staalsoort die "makkelijker" en ook scherper (?) te slijpen is en dat het zo prettiger/sneller is om continue een scherp mes in de schaaf te hebben... en te houden.

Ik slijp/wet overigens met king en naniwa waterstenen.
Ik heb ooit een tabel gezien met meerdere soorten gereedschapstaal met de verschillende eigenschappen, geen idee waar...

Alvast dank!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
O2 is een 'klassiek', olie-hardend gereedschapsstaal. A2 is een klasse snelstaal, hoger gelegeerd, harder en slijtvaster (beter bestand tegen hoge temperaturen). O2 is makkelijker slijpen, en is ook marginaal scherper te slijpen (is niet voor alle bewerkingen/gereedschappen relevant), maar heeft een kortere standtijd. Met de kortere standtijd, gekoppeld aan het sneller en eenvoudiger slijpen van O2, ben je waarschijnlijk (nulde orde benadering) met een O2 beitel evenveel tijd kwijt aan slijpen (vaker, minder tijd per keer) als met een A2 beitel (minder vaak, maar wel langer per keer).

Als maximale scherpte relevant is zou O2 staal denk ik een lichte voorkeur hebben. Persoonlijk zou ik standtijd verkiezen boven slijpsnelheid, en dus voor A2 kiezen.

Dat gezegd hebbende - ik gebruik voor mijn bamboe-hengel-strip-schaafwerk gewoon een Peaktools blokschaaf met de standaard beitel, en ik ben er vrij zeker van dat die standaard beitel niet van A2 of andere hooggelegeerd staal gemaakt is.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een Veritas bevel-up en een blokschaafje met A2 beitel. Maar ik ben niet zo enthousiast over dit staal. Door de hoge slijtvastheid is het moeilijk te slijpen en wetten. Een beschadiging weg halen duurt een eeuwigheid. Dan geef ik de voorkeur aan klassiek koolstofstaal, of nog beter een Japanse beitel uit 2-lagig staal. Veel sneller veel scherper te krijgen. De (misschien) wat kortere standtijd neem ik er dan graag bij.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
O2 is een 'klassiek', olie-hardend gereedschapsstaal. A2 is een klasse snelstaal, hoger gelegeerd, harder en slijtvaster (beter bestand tegen hoge temperaturen). O2 is makkelijker slijpen, en is ook marginaal scherper te slijpen (is niet voor alle bewerkingen/gereedschappen relevant), maar heeft een kortere standtijd. Met de kortere standtijd, gekoppeld aan het sneller en eenvoudiger slijpen van O2, ben je waarschijnlijk (nulde orde benadering) met een O2 beitel evenveel tijd kwijt aan slijpen (vaker, minder tijd per keer) als met een A2 beitel (minder vaak, maar wel langer per keer).

Als maximale scherpte relevant is zou O2 staal denk ik een lichte voorkeur hebben. Persoonlijk zou ik standtijd verkiezen boven slijpsnelheid, en dus voor A2 kiezen.

Dat gezegd hebbende - ik gebruik voor mijn bamboe-hengel-strip-schaafwerk gewoon een Peaktools blokschaaf met de standaard beitel, en ik ben er vrij zeker van dat die standaard beitel niet van A2 of andere hooggelegeerd staal gemaakt is.
Hoi Henk dank voor je reactie. Ik volg je redenatie, en goed te weten dat O2 idd het type staal is dat sneller slijpt. Het is een "smoother" daarmee is scherper altijd beter, niet dat ik op dat gebied iets mis tov de huidige A2 beitel. Met slijpen had ik wel wat moeite (duurde me te lang) om hem echt scheermesscherp te hebben, ik gaf/geef mijn techniek vooral de schuld, ik slijp uit de losse pols. Maar nu ik ook een andere vouw-hoek wil geeft het me de kans te experimenten, en met O2 krijg ik dus sowieso meer kans techniek te verbeteren.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb een Veritas bevel-up en een blokschaafje met A2 beitel. Maar ik ben niet zo enthousiast over dit staal. Door de hoge slijtvastheid is het moeilijk te slijpen en wetten. Een beschadiging weg halen duurt een eeuwigheid. Dan geef ik de voorkeur aan klassiek koolstofstaal, of nog beter een Japanse beitel uit 2-lagig staal. Veel sneller veel scherper te krijgen. De (misschien) wat kortere standtijd neem ik er dan graag bij.
Ha Matthieu, jij hebt volgens mij precies het zelfde gereedschap in de kast wat ik heb, of overweeg aan te schaffen ;). Ik ben ook niet zo van die beitel, ik heb het idee dat ik gewone handbeitels sneller goed krijg. Ik geef vooral mn techniek de schuld, ik slijp m ook weer niet zoo vaak, maar ontbreken van een microbevel bij een beitel op 25gr geslepen geeft natuurlijk ook een flink oppervlak dat geslepen moet worden. Ik zal het gaan zien als die binnenkort besteld gaat worden.

Ik overweeg overigens om een 25gr O2 te kopen en daar een microbevel/secundaire vouw van 40graden op te zetten.
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Dat gezegd hebbende - ik gebruik voor mijn bamboe-hengel-strip-schaafwerk gewoon een Peaktools blokschaaf met de standaard beitel, en ik ben er vrij zeker van dat die standaard beitel niet van A2 of andere hooggelegeerd staal gemaakt is.

Ik weet ook niet waar de standaard Stanley schaaf beitels van 12 euro van gemaakt zijn, maar een nieuwe naar 30+ ergens graden slijpen duurt walgelijk lang.

Ik deed het eerst op een 400 steen, niet te doen, toen steeds lager grit nat & droog schuurpapier.

Ik had de neiging om hem tegen de bodem van een skateboard te schroeven en even over het asfalt heen en weer te skaten.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk dat jullie O1 bedoelen als reguliere staalsoort voor eenvoudige beitels. Japanse beitels, zeker de duurdere, kennen bijzondere varianten, deels van moderne door Hitachi gemaakte staalsoorten (blue paper). Heb een setje Tasai beitels, erg hard en messcherp te slijpen, maar met al heel licht wrikken breekt er wat vanaf. Dan zijn de Lie Nielsen A2 staal beitels stukken gebruiksvriendelijker.
De Woodworking.nl schaafbeitels zijn van D2, minstens zo hard als A2, maar taaier, kunnen nog beter tegen misbruik.

jaap
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik weet ook niet waar de standaard Stanley schaaf beitels van 12 euro van gemaakt zijn, maar een nieuwe naar 30+ ergens graden slijpen duurt walgelijk lang.

Ik deed het eerst op een 400 steen, niet te doen, toen steeds lager grit nat & droog schuurpapier.

Ik had de neiging om hem tegen de bodem van een skateboard te schroeven en even over het asfalt heen en weer te skaten.
Hehe, ik heb wel eens wat op een stoeptegel "geslepen", maar niet op die manier:p True, hakkels weg slijpen of de vouw veranderen is met de hand verschikkelijk veel werk.

Ik denk dat jullie O1 bedoelen als reguliere staalsoort voor eenvoudige beitels. Japanse beitels, zeker de duurdere, kennen bijzondere varianten, deels van moderne door Hitachi gemaakte staalsoorten (blue paper). Heb een setje Tasai beitels, erg hard en messcherp te slijpen, maar met al heel licht wrikken breekt er wat vanaf. Dan zijn de Lie Nielsen A2 staal beitels stukken gebruiksvriendelijker.
De Woodworking.nl schaafbeitels zijn van D2, minstens zo hard als A2, maar taaier, kunnen nog beter tegen misbruik.

jaap
Goed dat je het zegt Jaap, ik twijfelde er zelf ook aan. Bij Dieter Schmidt staat O2, als je het selecteert staat in je winkelmand overigens wel O1. Ff gechecked op site van Veritas, het is idd O1.
Nu moet ik Henk nog eens vragen wat het verschil tussen O1 en O2 is:p

Die forumbeitel past denk ik niet in mijn schaaf, maar misschien dat ik die eens overweeg mocht ik ooit zelf een Krenov schaaf maken, ik heb nog iets nodig in het formaat nr7.
Offtopic, maar hei tis mn eigen topic:eek:, Voor wat voorn werk gebruik je de Tasai beitels? Uit mn hoofd zijn dat nl zon beetje de duurste die er zijn met sandalwood handvaten etc. Een beetje wrikken doe je al snel, lijkt me.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
zo korte update.

Ik heb nu enkele keren de O1 beitel moeten slijpen en ben er blij mee. Het slijpt makkelijker en het verschil tussen scherp en bot lijkt op de een of andere manier duidelijker. Bij A2 heb ik het idee dat ik langer met een beetje bot en steeds botter mes blijf doorschaven. Waarbij ik op het laatst denk "mijn god wat gaat dit slecht ens kijken of slijpen helpt". O1 lijkt op een gegeven moment "op" te zijn, en moet als een lithiumion batterij ff opgeladen worden op een slijpsteen.

De effectieve standtijd kan ik moeilijk objectief vergelijken, de 25graden A2 gebruik ik nu haast alleen voor shootingboard werk, en zoals ik al zei had ik in het verleden meer de neiging om met een bot mes verder te werken.
De O1 38graden beitel slijpt idd makkelijker en sneller, je moet wel onthouden dat het slijpvlak op 25graden wel een stuk groter is.

Al met al is het een goede keus geweest.
 
D

DervishD

Guest
Ik zou voor een PM-V11 schaafbeitel gaan. Dat heeft een langere standtijd dan A2 en zit qua slijpen tussen O1 en A2 in. Dat is gewoon topstaal.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks voor je reactie dervish. Tja duurder is altijd beter nietwaar. Het ging me erom om mijn gebruikervaring te delen A2 vs O1, reguliere staalsoorten imho.
Als je vaker slijpt heb je ook vaker je messen op z' n allerscherpst, en train ik m'n freehand slijptechniek.

PM-V11 is specifiek voor Veritas, nu heb ik idd een paar Veritas schaven en je zou zelfs nog andere merken kunnen gaan retrofitten als het past, maja zo blijf je bezig.
De 14 euro meerprijs, die ik toen heb uitgespaard heb ik bij een charmant winkelhaakje gestoken die ik nu dagelijks gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.