Hoe moet je een slijpsteen vlak zetten.

Houtdraaier Guillaume

Actieve deelnemer
12 nov 2014
120
0
Ik heb een tormek slijpmolen en ik wil hem vlak zetten hoe moet ik dat doen .
ik heb gezien met een speciale steen maar kan dat ook nog anders .
IMG_20161004_185923.jpg
grt guillaume
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Quillaume,
ik heb een speciaal stuk om hem gelijk te maken.
Je moet maar eens afkomen.
 

Houtdraaier Guillaume

Actieve deelnemer
12 nov 2014
120
0
ik heb een manier gevonden door middel van een diamanten steen zaagblad kan ik de steen mooi vlak zetten want er zat namelijk twee diepe groeven in en een ei vorm
het zaagblad past mooi over de steun en zo kan ik rustig de steen bewerken .IMG_20161004_185923.jpgIMG_20161005_173845.jpgIMG_20161005_180126.jpgIMG_20161005_180200.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
EH volgens mij werken die dressers niet (goed) met langzaamdraaiers als Tormeks?
die van mij is dan wel geen Tormek maar een langzaam draaiende Elektra Beckum en het lijkt me stug dat die anders zou zijn dan de Tormek wat dit betreft, ik heb het afslijpen droog gedaan, misschien dat men daar eerder de fout mee in is gegaan, mijn steen was ook eivormig en ik had hem echt in 5 minuten weer in het gareel en prachtig vlak.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
die van mij is dan wel geen Tormek maar een langzaam draaiende Elektra Beckum en het lijkt me stug dat die anders zou zijn dan de Tormek wat dit betreft, ik heb het afslijpen droog gedaan, misschien dat men daar eerder de fout mee in is gegaan, mijn steen was ook eivormig en ik had hem echt in 5 minuten weer in het gareel en prachtig vlak.

OK. Wat versta jij onder langzaam draaien? 1400 toeren ipv 2800 toeren, of echt net zo langzaam als een Tormek (rond de 100 rpm)?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je een Tormek steen of lookalike, wil vlakken, spelen er 2 dingen; het opzuiveren van het oppervlak van de slijpsteen en het exact parallel slijpen met de geleider, om de beitel goed haaks te slijpen en/of te horen. Dat laatste is overigens alleen van belang als je de hulpstukken gebruikt voor het slijpen van grotere platte beitels, zoals uit een schaaf of een vlakbank. Dit is ook het lastige als je de geleider verstelt, het raakt dan gemakkelijk iets uit positie.
Vlakken met het Tormek hulpstuk met diamantstift werkt prima, maar dan eigenlijk niet meer aan de geleider komen.

Voor het slijpen van gutsen etc. speelt dit niet.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.