Schietbeitel van FWB Hirsch

Breskens

Nieuw lid
4 okt 2016
2
0
Ik ben in het bezit gekomen van een schietbeitel, 6 mm, van het merk Hirsch. Merkteken is een hert met gewei en de letters FWB. Opvallend aan de beitel is het dikke handvat en het lage gewicht. Op de overgang van lemmet naar handvat zit een stukje leer.
Is er iemand die mij informatie kan geven over dit merk, deze beitel? Herkomst, leeftijd, kwaliteit, materiaal etc. alles is welkom. Via Google kom ik niet ver. Baptist heeft mij naar dit forum verwezen.
Bij voorbaat, hartelijk dank, Ad.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    22,4 KB · Weergaven: 169
  • image.jpg
    image.jpg
    22,8 KB · Weergaven: 169

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Hier is wat meer informatie over het merk te vinden:
http://www.holzwerken.de/museum/hersteller/hirsch.phtml

Ik ken het merk persoonlijk niet maar het lijkt bekend te staan als goede kwaliteit.
De schietbeitel lijkt behoorlijk sterk op de huidige Kirschen of Two Cherries schietbeitels. Deze hebben ook een lederen schijf bijvoorbeeld.

Ook een mooi affiche ("Gutes werkzeug halbe arbeit").

busch_briefkopf_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Breskens

Nieuw lid
4 okt 2016
2
0
Heren, bedankt voor het meedenken. Jullie hebben me gestimuleerd verder te zoeken en uiteindelijk heb ik en mailtje gestuurd naar Kirschen. Zij produceren nog onder dit merk:

"Die Marke "HIRSCH" gibt es noch. Sie ist heute eine Marke aus dem Hause Wilh. Schmitt & Comp. Allderdings gibt es nicht mehr viele Händler, die diese Marke vertreiben. Es handelt sich bei den "HIRSCH" Werkzeugen um
qualitativ hochwertige Produkte, die aus einem hochkohlenstoffhaltigen Werkzeug-Spezialstahl hergestellt werden und sich durch eine optimale Standzeit und lange Lebensdauer auszeichnen."

Hier ga ik even op studeren. Verder heb ik gevonden dat er 'mortise chisels' te koop zijn in de VS van het merk Hirsch.
Zij hebben een vergelijkbaar dik handvat (hornbeam = haagbeuk ) als mijn exemplaar en het leertje (leather disk) tussen handvat en lemmet. Ze zijn niet goedkoop.

'hochkohlenstoffhaltigen Werkzeug-Spezialstahl': koolstof gehalte in staal? Hoe meer koolstof deste harder het staal?

groet, Ad.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Hè Ad, dat wist ik niet de Kirschen onder dat merk produceerde, het is ook nog goede kwaliteit gereedschap met een lange standtijd, bedankt voor het delen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.