Zijn alle zaagbladen krom/niet vlak?

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
Ik heb zojuist een Freud Pro LP20 gekocht en tot mijn verbazing is het zaagblad niet vlak. Er zit een afwijking in van 0,14mm wat ik terug zie in mijn zaagbeeld (verschil hoogste en laagste punt tijdens ronddraaien gemeten met een meetklok).

Is dit herkenbaar voor andere mensen en zo ja welke zaagbladen zijn wel vlak? Of ben ik een mierenneuker en is 0,14mm laag t.o.v andere zaagbladen? Kan iemand mij een vlak zaagblad aanbevelen?

Het ligt overigens niet aan de as of flens deze heb ik ook gemeten en draait rond binnen 0,01mm maar dat mag ook wel aangezien ik deze net gereviseerd heb.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Een zaagblad moet absoluut vlak zijn, hoe kan je anders haaks zagen.
Freud is thans normaal zeer goeie kwaliteit. Gewoon terug naar verkoper en nieuwe vragen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Geen enkel zaagblad is compleet vlak, echter is 0,14 mm wel een grote afwijking. Ik zou idd terug gaan naar de leverancier

Een zaagblad moet absoluut vlak zijn, hoe kan je anders haaks zagen.
Freud is thans normaal zeer goeie kwaliteit. Gewoon terug naar verkoper en nieuwe vragen.

Klopt dat wel bram? is het niet zo dat een krom zaagblad enkel een bredere zaaggleuf oplevert en eventueel een onrustiger zaagbeeld? volgens mij kan je namelijk wel prima haaks zagen met een krom zaagblad. Denk hierbij aan een slingerzaag, deze levert ook een rechte gleuf op?
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Geen enkel zaagblad is compleet vlak, echter is 0,14 mm wel een grote afwijking. Ik zou idd terug gaan naar de leverancier



Klopt dat wel bram? is het niet zo dat een krom zaagblad enkel een bredere zaaggleuf oplevert en eventueel een onrustiger zaagbeeld? volgens mij kan je namelijk wel prima haaks zagen met een krom zaagblad. Denk hierbij aan een slingerzaag, deze levert ook een rechte gleuf op?

Klopt helemaal wat je zegt, mijn zondag-ochtend verstand was niet wakker en mijn reactie te snel :) haha
Je zal idd gewoon een breder zaagbeeld krijgen. Niettemin zou ik toch een vervanging vragen, want 0.14 is behoorlijk veel vind ik persoonlijk ook.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik denk toch dat ik iets anders lees dan anderen, namelijk dat het blad uit het center loopt, niet dat hij slingert, maar dat hij niet goed gecentreerd zit.
Als je het blad op het hoogste punt een tik geeft met een zandgevulde rubberdop hamer, komt hij dan wel op zijn plek?

Klopt dat Timmy?
Als het wel gaat om een slinger, dan denk ik dat die 0.01 mm op de as, 25cm verderop weleens vertaald kan worden in 0.14 mm.
 

tuoh

Oud hout
Vermoedelijk heeft het zaagblad wat speling op de zaagas? diameter boring iets te ruim of diameter zaagas ietwat onder de maat, of een combinatie van de twee?
Zaagbladen worden op automatische slijpmachines perfect rond geslepen, daar kan normaal gezien niks fout bij gaan.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb het al voorgehad bij een CMT zaagblad dat een zware terugslag had meegemaakt, daarna maakte het veel lawaai en deed het de machine vibreren. Niet goed dus voor de assen en lagers. Als je het neerlegde op de aluminium tafel raakte één kant duidelijk de tafel niet. Ik heb het kunnen redden door het terug vlak te slaan.
Je moet ook niet vergeten dat door de centrifugale kracht de bladen zichzelf recht strekken. Kleine verschillen kunnen zo verdwijnen.

Zaag ermee en zie of je meer lawaai hebt en meer vibraties, en meet eventueel de zaaglijn om te zien of die gelijk is als bij andere zaagbladen.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Mijn Freud zaagblad is helaas ook krom, geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Nu had ik een berichtje gestuurd naar Merlier Slijperij (Freud importeur in belgie) en die zei dat sommige zaagbladen wel te herstellen/balanceren waren. misschien de moeite waard om te na te vragen. Weet er iemand misschien een bedrijf dichter in de buurt van Roosendaal waar ze ook zoiets zouden kunnen? graag hoor ik dat dan want ik het nogal zonde van een bijna nieuw blad maar Merlier zit helaas veel te ver weg voor mij.
 

BramKrijnen

Nieuw lid
6 aug 2017
1
0
Mijn Freud zaagblad is helaas ook krom, geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Nu had ik een berichtje gestuurd naar Merlier Slijperij (Freud importeur in belgie) en die zei dat sommige zaagbladen wel te herstellen/balanceren waren. misschien de moeite waard om te na te vragen. Weet er iemand misschien een bedrijf dichter in de buurt van Roosendaal waar ze ook zoiets zouden kunnen? graag hoor ik dat dan want ik het nogal zonde van een bijna nieuw blad maar Merlier zit helaas veel te ver weg voor mij.

Goede avond,
Als ik zo het hele verhaal goed gelezen heb lijkt het me een goed idee om je zaagblad te laten strekken, hiermee haal je de slingering uit het zaagblad.
Je kunt het zaagblad afgeven bij Leitz op de vestiging in Breda, mocht het nog te ver zijn dan kunnen ze het ook ophalen bij je.
Mvg,
Bram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.