Tweedehands ellende

RMB

Nieuw lid
20 feb 2016
5
0
Lelystad
Ik moet het even van me afschrijven... Eergisteren via Marktplaats een Einhell TH-SP 204 Vlakvandiktebankje gekocht. Leek in eerste instantie goed te werken. Gisteren begon het doorvoer systeem te stotteren en knapte het aandrijfriempje van het rollen systeem. Snel een nieuw riempje besteld en gemonteerd. Dat zat vanochtend al bij de post, dus weer aan de slag. Bij het zesde plankje weer de zelfde ellende. De machine maar weer uit elkaar gehaald en eens verder geïnspecteerd. Nou blijkt dat de gaffel waar de tandwielen aan zitten los te zitten en bij verdere inspectie blijkt er een onderdeeltje waarin een asje door het frame gaat te ontbreken. de vorige eigenaar heeft dit opgelost met een paar ringetjes met als gevolg dat de borgschroef aan de binnenkant zichzelf vast wringt als het mechaniek in werking wordt gesteld. Hierdoor lopen de tandwielen en pully's vast met als gevolg dat de aandrijfriem stil komt te staan terwijl de aandrijving door draait. Het duurt dan slechts enkele seconden voor het riempje naar de haaien is.

Via internet kan ik de benodigde onderdelen niet bestellen. Inmiddels een mailtje naar Einhell Nederland gestuurd met de vraag of de onderdelen (nog) leverbaar zijn en wat dit grapje me extra gaat kosten. Afwachten dus maar weer. Het werk ligt weer stil.

De verkoper zij dat het machientje nauwelijks gebruikt was... Waarschijnlijk heeft hij geprobeerd een eikenhouten spoorbiels door te jagen met maximale vandikte stand. Ik ben er een beetje ziek van.:mad: Goed gereedschap is het halve werk, maar soms een beetje duur. Dan ga je voor een koopje terwijl je eigenlijk beter weet.

Ruud
 
P

Pel

Guest
Tjonge Ruud dat is geen leuk verhaal, heb je de machine uitgeprobeerd bij de verkoper? Dat hij nauwelijks gebruikt is dat liegt de verkoper natuurlijk. Is het een handelaar of een particulier verkoper? Als het een particulier is dan zou ik er mee terug gaan, als het een handelaar is dan vrees ik het ergste voor jou.

Groet Pel.
 

RMB

Nieuw lid
20 feb 2016
5
0
Lelystad
Tjonge Ruud dat is geen leuk verhaal, heb je de machine uitgeprobeerd bij de verkoper? Dat hij nauwelijks gebruikt is dat liegt de verkoper natuurlijk. Is het een handelaar of een particulier verkoper? Als het een particulier is dan zou ik er mee terug gaan, als het een handelaar is dan vrees ik het ergste voor jou.

Groet Pel.
@Pel - Tja een particulier... Heb hem al benaderd maar hij speelt de vermoorde onschuld.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Balen ruud. Ik ook hele slechte ervaringen met Einhell. Ik kwam laatst voor de zelfde vraag te staan ivm de assen en een pully op waren in een oude bus, en die onderdelen waren niet meer te krijgen. Helaas ook geen aftermarket spul, dus ik heb hem naar gestuurd naar een bekende met een metaaldraaibank en alternatief naar een fablab of techlab bij hem in de buurt waar ze alle apparatuur hebben om dit te maken voor hem. Ik vermoed dat als einhell je een negatief antwoord geeft dit wellicht ook een oplossing kan zijn voor jou. Meestal kost het niet heel veel, zeker niet bij een fablab. Een aantal hebben zelfs 3d printers voor aluminium. en als dat echt je laatste redmiddel is kan ik zo een 3d model voor je maken als je de afmetingen voor me hebt voor print.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vervelend....zelf ben ik ook wel eens op mijn neus gegaan, even slikken en weer doorgaan
Ben er ook niet vies van 2e hands te kopen,maar tegenwoordig beperk ik wel alleen tot degelijk spul (grotere merken) dan kan je iig gewoon onderdelen krijgen
 

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Zeker vervelend, ik heb het ook aan den lijve ervaren. Het heeft mij echter niet weerhouden om af en toe tweedehands aan te schaffen. Het meeste schaf ik toch zoveel als mogelijk nieuw aan. Ik heb zelf meerdere machines of gereedschap tweedehands verkocht. Daarbij ben ik eerlijk over de staat van de machines. Toch heb ik ook wel eens reacties gekregen van kopers die denken dat tweedehands als nieuw moet zijn. Het is lastig. Zelf schaf ik tweedehands alleen machines of gereedschap van betere merken aan en moet desondanks af en toe ook eens slikken wanneer er onderhuids iets versleten blijkt te zijn. Maar ja dat is het risico van gebruikt aanschaffen. Dat wil niet zeggen dat nieuw aanschaffen altijd goed verloopt. Ik heb al verschillende nieuwe machines weer teruggestuurd omdat ze niet aan de te verwachten kwaliteit voldeden. Maar bij nieuw is het gemakkelijker om de machine te laten omruilen of het geld terug te krijgen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vervelend voor je Ruud, tweedehands moet je ook een beetje geluk hebben.
Vaak wordt Einhell omschreven als ein hell maar ik heb ooit een kleine afkortzaag gekocht van Einhell voor 99 gulden (kan je nagaan hoelang het geleden is) en dat ding heeft heel wat jaren probleemloos gewerkt en je kon ook alles er op afstellen zodat er behoorlijk netjes mee gezaagd kon worden.
Ik hoop voor je dat Enhell je van nieuwe onderdelen kan voorzien zodat je in ieder geval weer een tijdje lol hebt van je aankoop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.