Wie weet wat voor beestjes dit zijn, kan dit kwaad in haardhout?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hallo,

Iand die weet wat dit voor beestjes zijn? Ze leven nog en zitten in enkele net geleverde haardhout blokken.
Is natuur gedroogd eiken.

Kan dit kwaad?
IMG_3550.jpg
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Larve van de boktor
En nee het kan geen kwaad in brandhout maar zorg ervoor dat het niet in je andere hout komt als de kevers uit gaan vliegen :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Piet bedankt ik zal er een bordje bij hangen dat ze niet het houten skelet van het huis mogen aanvreten. Weet niet of ik heel blij wordt ;-)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
ja die vinden eikenhout lekker, maar normaliter eten ze vooral het spinthout.
Ze kunnen ook hele mooie gangetjes knagen.
Heel sympathieke diertjes, tot ze ergens in een dragende constructie zitten.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Haha, zaagfabriek dacht waar ik aan dacht, tot ik de foto van Bert2 zag :eek:
*ik ben even mijn koffie van het scherm poetsen...*
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Vind het niet echt typisch voor boktor, er van uit gaande dat we het dan over de gefreesde huisboktor hebben. Huisboktor larven maken echte gangen die diep het hout in gaan, dit lijkt meer een natboorder, met name door de grootschalige ophoping van vermalen hout. Alles kan, maar het type keverlarve is niet zo simpel te herkennen. Een natboorder is totaal geen gevaar voor je overige hout.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk ook aan een soort boktor - volgens mij de de meeste andere houtboorders die je in NL tegenkomt kleiner. Er zijn veel soorten boktorren.

De larven zelf kunnen geen kwaad voor ander hout, ze vreten alleen aan het hout waarin ze zelf opgroeien. Maar zodra ze volgroeid zijn, en als imago (kever) tevoorschijn komen zullen ze nieuw hout gaan zoeken om eitjes in te leggen. Dat zul je beslist moeten zien te voorkomen. Dus of al het hout verstoken voordat de larven oud genoeg zijn, of toch maar curatief behandelen, met een houtinsecticide, of met hitte.
 
volgens mij duurt het erg lang voordat die beestjes uitvliegen. Heb ze vaker in stammen gehad hier en dan zaten ze enkel in een of twee blokken en nooit in ander hout dat rondom lag.

Zeker nu naar de winter opaan denk ik niet dat ze nog gaan uitvliegen, die wachten wel tot het weer warm is denk ik.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je een voorraad bij de kachel hebt liggen dat je niet gelijk opstookt kan het maar zo zijn dat ze wel gauw uitvliegen. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Dus niet te veel hout naast de kachel leggen😉
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Geen flauw idee - ik kan zo niet zien in welk stadium ze zijn. De meeste boktorlarven hebben een meerjaren-ontwikkeling, dus als het hout dit jaar gekapt is en ze dus nog niet overwinterd hebben is de kans groot dat ze pas volgend jaar, of het jaar daarna gaan verpoppen - maar het zou ook zo maar kunnen dat ze over een paar weken uitvliegen - nogmaals, om dat in te kunnen schatten zul je een ter zake deskundige moeten laten onderzoeken om welke soort(sgroep) het gaat en hoe ver ze zijn... Maar als je er een fijnmazig net overheen spant (muskietengaas) kunnen de eventueel uitgeslopen volwassen kevers iig niet weg, en word je, als je het met enige regelmaat controleert, snel gewaarschuwd als het risicovol gaat worden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Andre, da's heel erg afhankelijk van de soort. 5- tot 10 jaar is een goed gemiddelde voor Hylotrupes bajulus - huisboktor, die meestal in het geding is als het om schade aan constructiehout gaat, maar er zijn ook soorten, zoals de loofhoutboktor (Anoplophora glabripennis) die maar een jaar of twee nodig hebben. De veranderlijke boktor, die kennelijk veel in haardhout wordt aangetroffen, heeft ook een cyclus van 1-2 jaar.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Deze hoort ook bij de bende...

Wel dood gelukkig. Ik zal mijn best doen de rest zo snel mogelijk te cremeren in de haard... Er zal echter gezien de hoeveelheid wel wat overblijven voor volgend jaar.

IMG_3554.jpg
 
D

Dulcimer

Guest
Ik heb ooit gelezen dat deze beestjes in mei uitvliegen en nieuw hout gaan zoeken. Of dat nog op gaat in deze tijd waarin ons klimaat verandert kan ik je niet zeggen. Ik denk, voor de zekerheid, deze winter opstoken.
Groet,
Frans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.