Iemand ervaring met een Sauna zelf maken?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Hallo houtbewerkers,

Heeft er misschien iemand ervaring met het zelf bouwen van een finse (droge) sauna en eventueel ook met een stoomsauna?

Overweging is een sauna maken in huis, hoeft niet groot te zijn, 2 banken zou genoeg zijn. bijvoorbeeld 2 x 2 meter?

Wie heeft er ervaring, tips, aandachtspunten, wijze lessen , kennis, leveranciers etcetera?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb in het verleden sauna's gebouwd voor mijn werk. Wat belangrijk is is om hout te kiezen waarin geen of bijna geen hars aanwezig is, je wilt dit niet op je huid hebben als de sauna op temperatuur is ! Wij bouwden ze van grenen schroten en zochten de planken zodanig uit dat de eventueel aanwezige hars onder een bank uit kwam. Isoleren kan met een glaswol met daarop een laag alu.folie, de folie dient aan de binnenkant van de sauna te zitten.
Banken kun je het best uit Abachi maken, dit splintert niet en neemt niet erg veel warmte op. Nadeel is dat water en zweet vlekken veroorzaken maar die schuur je er weer erg makkelijk uit.
Neem een kachel die iets meer vermogen heeft als de ruimte vraagt, zo is de ruimte sneller op temperatuur en ben je zuiniger met stroomverbruik. Een losse thermostaat met timer op de buitenzijde is ideaal maar is niet persé nodig, kies dan een kachel waar een thermostaat en timer op zitten.
Wanneer je het geheel het gebouwd is het allerbelangrijkste om het hout rustig op temperatuur te brengen door eerst op half vermogen te stoken, afkoelen (gerust een dag), nogmaals opstoken en afkoelen. Zo kunnen de schroten zich zetten en zullen niet open gaan staan. Dit gebeurd namelijk wel als je meteen volle mep gaat verwarmen en dat trekt niet meer terug.
Mocht je kiezen voor een natte sauna, dus met stoom, kies dan een kachel met droogkook beveiliging en het juiste type stenen. Gooi ook nooit rechtstreeks een olie (eucalyptus o.i.d.) rechtstreeks op de stenen, ook niet aangelengd met het water. Dit gaat ernstig spatten of in het ergste geval resulteren in een steekvlam.

Western red cedar is zeer geschikt en het ruikt fantastisch !
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Wat wil je precies voor tips of antwoorden? Genoeg ervaring met het bouwen van een bastu (Zweden), zijn hier meestal van Grenen. Standaard vuren is minder geschikt vanwege de vele harsgangen, maar vuren afkomstig van bossen uit het noorden van Zweden/Noorwegen/Finland wordt ook gebruikt. Je kan ze kant en klaar kopen (bouwpakketten), wat ik ook zou doen, als je alles zelf moet doen ben je meestal duurder uit.
 
Laatst bewerkt:

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Ik heb heb ook zelf gedaan.
Hout online gekocht samen met andere noodzakelijke componenten zoals een kachel, folie en wat accessoires. Was goed te doen.
Ik had geen standaard afmeting anders was het waarschijnlijk het meest voordelig om een overjarig bouwpakket te kopen en naar eigen behoefte in elkaar te zetten.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Svenskapeln, wat voor materialen heb je gebruikt, slimme tips waaraan te denken tijdens t bouwen, fouten die je hebt gemaakt om van te leren, leveranciers, grootte van de kachel... en inspiratie... gewoon alles wat van belang kan zijn.
 

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Zet het toch stiekem hier neer, omdat ik geen heel bouwverslag heb.

Ik wilde graag foutvrij hout zonder knoesten en harsaders. Dat koste al snel 50 tot 60 euro de m2. Ik heb daarom uiteindelijk gekozen voor een tweedehands sauna van hele hoogwaardige materialen (voor 350 euro). Deze was 180 bij 180 en kon ik niet op dezelfde manier terugplaatsen omdat ik minder ruimte heb en de sauna onder een schuindak heb geplaatst.
Ik heb een aantal van de wanden voorzichtig uit elkaar gehaald om het hout te kunnen herbruiken.
De opbouw van de wand van buiten naar binnen gips, regelwerk van standaard balken 4,5 bij 7 met glaswol isolatie ertussen. Alu folie en hout. Houdt rekening met verzwaring in het regelwerk op de plekken waar de banken worden opgehangen en de oven.
Bouw koste veel tijd omdat ik eerst moest demonteren en daarna pas kon opbouwen. Maar dat is vergeten naar de eerste ronde in je eigen sauna.
Ik heb nog heel veel alu over omdat het alleen in grote hoeveelheden werd verkocht. Dus mocht je tegen hetzelfde probleem aan lopen, laat maar even weten.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Heb 15 jaar geleden zelf een sauna gebouwd en gebruik hem zeker 35 keer per jaar.

Western Red Cedar viel toen helaas niet binnen het budget. Heb vuren schrootjes gekocht bij een sauna handel. Kwaliteit was uitstekend. Alleen in het begin een heel klein beetje hars, later nooit meer. Wel de richtlijnen aanhouden voor de werkende breedte van de schrootjes en elk schrootje in de breedte maar op een plaats vastzetten.

Banken gemaakt van abachi van de bekende leverancier uit Arnhem. Zij hebben erg veel kant en klare latten van goede kwaliteit liggen. Heb wel een lichte ronding in de bovenkant van de banken gemaakt. Is een erg belangrijke verbetering van het ligcomfort t.o.v. vlakke banken. Ook rugleuninglatten langs de wanden van abachi gebruikt.

Heb ook een extra grote kachelcapaciteit gekozen voor een snellere opwarming. Zeker aan te bevelen.

Succes

Rob
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ik weet dat AF.nl verschillende soorten schroten heeft liggen en voor de banken inderdaad lange geschaafde planken abachi hebben liggen, speciaal voor de saunabouw. kijk maar eens op hun website.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.