Ontwerp van een trap

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Hoi,

Ik ben vrij nieuw hier en in de houtbewerking algemeen, maar na een aantal projecten in een nieuwbouw heb ik de smaak aardig te pakken. Tot nu toe vooral met eik gewerkt:
- Bekleden betontrap: http://i.imgur.com/C8nDIUt.jpg
- Keuken (melamine corpus met eiken frontlatjes, MDF met eik fineer fronten, massief eiken zijkanten die zichtbaar zijn): http://i.imgur.com/UJLXmCd.jpg
- Kastje handwasbakje voor op de wc: http://i.imgur.com/XPUpoPO.jpg
- badkamermeubel
- vestiairemeubel (in progress): http://i.imgur.com/C8nDIUt.jpg

Volgende project: een trap van het 1e verdiep naar het 2e verdiep (niet echt de zolder, maar laten we het zo noemen). Een grotere uitdaging, we zouden deze ook zo kunnen kopen of in doe-het-zelf pakket, maar dan is het plezier van het zelf maken er af uiteraard :)
Deze trap komt recht boven de reeds bestaande trap van het gelijkvloers, en ik zou graag de onderkant ook zichtbaar laten. Moet niets speciaals worden, een eenvoudige afwerking zoals de trap er onder is prima, maar deze zal ingesloten zitten tussen 2 muren. Zoiets ongeveer: http://www.trappen-anfepa.be/adm/klassiek/eiken trap met oud uitzicht 01.jpg

Een zijaanzicht (schets) van de ruimte. Je ziet hier links en rechts een deur, met de trap van het gelijkvloers naar het eerste er ook op (de getekende helling). De zoldertrap moet dus in dezelfde richting lopen: vanaf de rechtse deur vertrekkend, omhoog. De deur naar de zolder zit dan in het verlengde van de trap, dus niet haaks op de trap, zoals op het 1e verdiep.


Als je goed oplet zie je dat het 'bordes', waarop deze zoldertrap moet vertrekken, niet zo breed is als de deur. Dat hebben we bij de bouw van de woning bewust zo gedaan, omdat er anders problemen waren met de vrije hoogte boven de trap die vertrekt vanaf het gelijkvloers. Ik ben niet van de kleinsten, en de architect had eigenlijk een trap getekend met een kwartdraai boven, maar tijdens het stellen van de betontrap hebben we daar van af gezien. Dit is voor mij belangrijk, de vrije hoogte boven de trap aan de onderkant moet voldoende zijn.

Daarom dacht ik aan het volgende: de eerste trede in de deuropening, dan een bordes waarop je een 90 graden draai maakt bij het bestijgen van de trap, en dan de traptreden. Dus geen kwartdraai in de trap zelf, want dat zou het probleem niet helemaal verhelpen.

Als eerste vlug ontwerp voor de trap dacht ik dus aan het volgende:
FkeMYc9.png


Dus boven aan de trap ook een bordes, omdat de trapboom anders voor de deuropening door zou komen. Bij dit ontwerp zit ik met 13 treden in totaal, dus 1 trede in de deuropening en 12 treden recht boven elkaar.
Optrede: 20,4 cm
Aantrede: 25,46 cm

Verhouding (ideale maat): 66,26. Zou dus nog binnen de normen vallen. De trap vanaf het gelijkvloers heeft ongeveer dezelfde optrede, en een kleinere aantrede, dus dat zal best meevallen voor ons.

Ik hoop dat dit verhaal wat duidelijk is voor jullie. Ik zoek eigenlijk opmerkingen, of andere inzichten, fouten die ik niet zie of waar ik tegenaan kan lopen. Jullie meningen en opmerkingen worden zeker gewardeerd.

Wat de technische uitwerking betreft heb ik ook nog enkele vragen / uitdagingen, maar dat is voor een volgende post :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In m'n vorige huis had ik een zelfde situatie maar dan vanaf de begane grond naar de eerste verdieping.
Dan ging ik ook 2 tredes op en maakte een draai van 90 graden en vervolgens verder omhoog.
Dus in eerste instantie sluit ik me bij Ronald aan omdat ik het zo gewend was.
Ook misschien wel omdat het eerste deel dan nog wat meer stevigheid in de constructie krijgt.
En ik denk dat het aanzicht mooier wordt.
Anders werk je toch nog even het onderste deel uit op tekening, zowel met 1 als 2 tredes en dan zie je gelijk wat het mooiste staat.
Hier nog een link over trappen en verhoudingen; http://www.joostdevree.nl/shtmls/trap.shtml
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Volgens de oude jellemaboeken is de formule 2xO+1A=570-630, in de loop van de jaren is die wel verruimd.
Met de gekozen op- en aantrede val je daar met 663 ruim buiten, de trap is te steil.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hij is niet te stijl en ook niet te steil :p , hij heeft een te grote paslengte. Een trede tussenvoegen lost dat op.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Ik snap je tekening niet. Kan je duidelijker maken wat we zien? Teken ook eens de plattegrond (beide verdiepingen).

Tips: maak ook onderscheid tussen maatlijnen en materiaallijnen (bv andere dikte), materialen arceren, tekst groter. De vrije hoogtes boven en onder de trap maatvoeren.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Hij is niet te stijl
Hooguit te steil ;)

Een normale deuropening is iets van 210cm. Als je daar een trede in plaats, blijft 190cm over. Is dat nog genoeg? Kan de deur en/of muur echt niet meer opschuiven? Of nog beter, kan de deur niet in het verlengde van de trap (daarvoor moeten we een grondplan zien natuurlijk)?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Opgelost met stijl/steil... :cool:

Ik ben het eens dat een plattegrondje van het geheel een stuk meer duidelijkheid kan geven. Kun je die uploaden?
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Plannetjes tekenen is er nog niet van gekomen, maar ik ben vanmiddag in het kader van de open bedrijvendag bij '3 Eiken' gaan zien, een schrijnwerkerij in Zutendaal (Limburg, BE). Zeer interessant bezoek, schrijnwerkerij die nog zelf de bomen aankoopt en verwerkt tot trappen en deuren. Wat een fijn atelier, zou er graag gebruik van kunnen maken :) Veel van mijn vragen zijn daar al beantwoord, enkel door wat rondkijken. Zo worden treden blijkbaar bol gezet tegen het kraken. De optrede wordt bovenaan wat bol gezaagd, en de trede wordt er tegen gespannen en vastgeschroefd. Ook wordt de trede zelf niet helemaal in de trapwang ingefreesd, maar wordt de neus wat smaller gemaakt en tegen de trapwang getrokken met schroeven, omdat je dat properder en strakker kan afwerken. Interessant om te zien allemaal, en dingen die ik zeker kan meenemen :)
 
Laatst bewerkt:

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Gisteren en vandaag verder aan de slag met de trap.

De treden waren reeds gezaagd, gefreesd, behandeld en geschuurd tot korrel 320. Net als de tegentrede.
Gisteren heb ik de laatste trapwang ingefreesd. Vandaag wilde ik alles in elkaar krijgen, om dan volgende week de trap te monteren.

De eerste treden leken zeer mooi te passen; alles sloot mooi aan. Maar bij het plaatsen van de 2e wang merkte ik al snel dat het fout liep: de afstand tussen de treden was niet gelijk op beide wangen. Ik kon mezelf wel kapot maken dat ik zo'n fout gemaakt heb. Blijkbaar heb ik met het maken van de freesmal om de treden in de wangen in te frezen een fout gemaakt in het zetten van een aanslag, en geen rekening gehouden met de grootte van de kopieerring van de bovenfrees. Gevolg: elke trede zit 5mm te hoog. Cumulatief. Dus de laagste van de 13 treden zit rechts 6,5cm lager dan links. Geen mogelijkheid tot oplossen dus, en ik kan de hele trapwang omvormen tot duur brandhout. Morgen maar weer een nieuwe eiken balk bestellen van 4,5 meter, kopmaat 220x40. Ook fijn voor de portefeuille. Maarja, leergeld zeker ...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
kan je de boom (zo heet het deel tegen de muur) niet omdraaien en nogmaals frezen de fouten gaten komen dan toch tegen de muur.

Het is jouw huis dus maak je trap lekker zoals jij hem goed vind
maar als het om een nieuwbouw project gaat in Nederland geeft jouw oplossing twee problemen.
De deurhoogte voldoet niet meer aan het bouwbesluit.
De optrede van de trap is te hoog als je op de tweede verdieping ook een slaapkamer hebt of iets dergelijks.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Omdraaien gaat helaas niet; ik had de gaten om de treden vast te schroeven ook al voorgeboord door de trapboom, redelijk groot, om de schroef te verzinken. Dat krijg ik nooit proper weggewerkt.

Het gaat om nieuwbouw in Belgie, maar ik heb nooit iemand een trap weten controleren. Ik denk niet dat er zulke regels bestaan bij ons? Ik heb advies dat hier vermeld stond gevolgd, en zit nu met een optrede van 19,2 cm, dus dat probleem is er ook niet meer.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Omdraaien gaat helaas niet; ik had de gaten om de treden vast te schroeven ook al voorgeboord door de trapboom, redelijk groot, om de schroef te verzinken. Dat krijg ik nooit proper weggewerkt.

Het gaat om nieuwbouw in Belgie, maar ik heb nooit iemand een trap weten controleren. Ik denk niet dat er zulke regels bestaan bij ons? Ik heb advies dat hier vermeld stond gevolgd, en zit nu met een optrede van 19,2 cm, dus dat probleem is er ook niet meer.

Kijk hier dan eens...
http://www.toegankelijk.be/media/2004_4_Trappen_NL.pdf
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Dat regelement is niet van toepassing op eengezinswoningen:

Ze zijn van kracht voor allegebouwen, met uitzondering van industriegebouwen (hiervoor is een aparte bijlage in voorbereiding), gebouwen bestaande uitmaximaal twee verdiepingen en een totale oppervlakte kleiner dan of gelijk aan 100 m² en eengezinswoningen.

Indien wij hieraan zouden moeten voldoen is onze architect in de fout gegaan, want zowel de trap van kelder naar gelijkvloers als van gelijkvloers naar 1e verdiep zijn al niet conform.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.